کاربرد و ویژگی های اتیلن گلیکول چیست؟

کاربرد های اتیلن گلیکول

ترکیب شیمیایی اتیلن گلیکول چیست؟

اتیلن گلیکول ترکیب شیمیایی است که در تولیدات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. اتیلن گلیکول با نام ضد یخ و 1-2 اتان دیول نیز شناخته می شود. این ترکیب طعم شیرینی داشته و مایع بی بو و رنگی است که خاصیت چسبندگی نیز دارد و از انواع اسید ضعیف و قوی به شمار می رود. کاربرد های اتیلن گلیکول برای اولین بار در سال 1856 توسط آدولف ورتز شیمیدان فرانسوی آلزاسی کشف شد. آدولف یکی از بزرگترین طرفداران نظریه اتمی است. 1-2 در یدومتان را در یک واکنش استریفیکاسیون با اتانوان نقره و سپس هیدرولیز با هیدروکسید پتاسیم به اتیلن گیلول تبدیل می کند.

مشخصات فنی اتیلن گلیکول

این ترکیب شامل مونو اتیلن گلیکول، 1-2 اتان دیول و اتیلن گلیکول است. اتیلن گلیکول در دمای اتاق ویسکوزی است و در مقداری از آب حل می شوند. فرمول این ترکیب c2h6o2 و نقطه ذوب آن 120 درجه سانتی گراد است. نقطه ذوب این ترکیب حدود 13 درجه و نقطه جوش آن 19.7 درجه سانتی گراد است.

یکی از کاربرد های اتیلن گلیکول استفاده از آنها در فرآیند  هیدراتاسیون اکسید اتیلن است. اتن ترکیبی است که از کراکینگ آلکان ها است. این روند کشفی که بود ورتز در سال 1859 گزارش شد.

ترکیبات شیمیایی اتیلن گلیکول
فرمول شیمیایی اتیلن گلیکول

ویژگی ها و کاربرد های اتیلن گلیکول

این ماده خاصیت های شیمیایی متفاوتی دارند؛ که در بسیاری از صنایع نقش مهمی را ایفا می کند. از کاربرد های اتیلن گلیکول این ترکیب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ساخت جوهر : از این ترکیب به افزایش ویسکوزیته و کاهش فراریت جوهر کمک می کند.
  2. ساخت مواد منفجره : از اتیلن گلیکول دی نیترات برای تولید دینامیت استفاده می شود که در هوای سرد نیز از آن مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. فایبرگلاس : از اتیلن گلیکول برای ساخت فایبرگلاس در مواردی مثل جت اسکی، توپ های بولینگ، مخازن ذخیره سازی و وان و حمام استفاده می شوند.
  4. تیمار چوب : از این ماده برای محافظت و پیشگیری از پوسیدگی و قارچ در چوب استفاده می شود. از این ماده برای نگهداری از اشیا داخل موزه ها هم استفاده می شود.

ضد یخ برای ماشین و نگهداری از نمونه بیولوژیک

از کاربرد های اتیلن گلیکول استفاده از آن در فرمولاسیون ضد یخ است. این ترکیب می تواند با برقراری پیوندهای هیدروژنی به مولکول های آب اتصال برقرار کنید. این ترکیب از تشکیل شدن کریستال های یخ با کاهش دادن نقطه انجماد جلوگیری می کند. از همین رو نیاز است تا در فصل زمستان از این ترکیب در ماشین ها بریزید.

همچنین ضد یخ برای شیشه های هواپیما و ماشین هم مورد استفاده قرار می گیرند. توانایی آنها در پایین آوردن موجب شده تا از این ترکیب برای نگهداری از نمونه ها استفاده کنید. حتی برای منجمد کردن بیولوژیکی نمونه ها برای مدت طولانی از این ترکیب استفاده می شود.

موارد استفاده اتیلن گلیکول
موارد استفاده از اتیلن گلیکول

اگر چه این ترکیب یک عامل بسیار مفید با خاصیت ضد یخی است؛ اما مصرف آن بسیار سمی است. طعم آن شیرین است و ممکن است بچه ها و حیوانات خانگی آن را بنوشند. حتما این ترکیبات را در محلی مناسب و دور از دسترس نگهداری کنید. از کاربرد های اتیلن گلیکول ساخت ضد یخ است که به تازگی ترکیب جدیدی به نام پروپیلن گلیکول ساخته شده است که خاصیت سمی ندارد.

تولید پلیمر یا پلی اتیلن ترفتالات

یکی دیگر از کاربرد های اتیلن گلیکول این است که از این ترکیب برای ساخت پلی اتیلن ترفتالات استفاده می شود. اتیلن گلیکول که نقش مهمی در تولید پلی اتیلن دارند با اکسید اتیلن واکنش می دهند. زمانی که این ترکیب پلیمریزه می شود؛ انواعی از محصولات PEG تولید می شوند.

PET از رایج ترین پلاستیک ها است که در ساخت انواع کیسه های مواد غذایی، بطری پلاستیکی است و حتی در ساخت پتوهای فضایی و سیلندرهای گازی نیز استفاده می شوند. همچنین برای نگهداری از نمونه های شیمیایی از ظروف پلاستیکی استفاده می شود. از دلایل استفاده از این ترکیب ها این است که با طیف وسیعی از اسید ها و بازها سازگاری دارند.

کاربرد های اتیلن گلیکول و خاصیت خشک کنندگی

اتیلن گلیکول خواص رطوبت گیری دارد. در کنار این ویژگی نقطه جوش بالای این ماده آن را به یک خشک کننده مناسب تبدیل کرده است. از کاربرد های اتیلن گلیکول این است که از آن برای حذف بخار آب از گاز طبیعی استفاده می شد. البته اکنون سیستم جدیدی در صنعت گاز طبیعی آبگیری گلایکول استفاده می شود.

دلیل اهمیت این ترکیب این است که هنگامی که گاز در مخزن زیرزمینی تولید می شوند؛ گاز طبیعی کاملا با بخار آب اشباع شود. اگر حذف بخار آب به درستی انجام نشود، مشکلات زیادی به وجود می آید و نیاز است تا گلیکول هیدراته بسیار مهم است.

طی این فرایند از گلیکول های متفاوت استفاده می شود. تری اتیلن گلیکول معمولا آبگیری گاز استفاده است و در واحد های تبرید برای کاهش دمای هیدرات استفاده می شود.

روش های تولید پلی اتیلن
خواص خشک کنندگی اتیلن گلیکول

سخن پایانی

کاربرد های اتیلن گلیکول در حوزه صنایع بسیار گسترده است. برای تهیه این دسته از مواد شیمیایی به سایت پگاه محیط آرین مراجعه کنید. تمامی محصولات این شرکت نشان استاندارد دارند و کیفیت آن بسیار مناسب است.

سوالات متداول درباره کاربرد اتیلن گلیکول

1چگونه می توان PGE از طریق اتیلن گلیکول تولید کنیم؟
2اتیلن گلیکول الکل چه ترکیبی است؟
3 در چه مواردی نمی توان اتیلن گلایکول استفاده کرد؟
4محلول گلیکول در صنایع چیست؟
به مخلوط اتیلن گلیکول با آب، محلول گلیکول گفته می شود که از آن به عنوان کنسانتره از آن برای نقطه انجام پایین استفاده می شوند.
5/5 - (1 امتیاز)

۱ Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *