خرید انواع اسید های قوی و ضعیف

انواع اسید های قوی و ضعیف

اسید چیست؟

اسید ها به دسته از مواد گفته می شود؛ که دارای PH بین 0 تا 7 می باشند. به تعبیری دیگر اسید ها مولکول هایی هستند که قادر به از دست دادن پروتون ها H+ می باشند. ای مولکول ها قادر به تشکیل پیوند های اشتراکی با یک جفت الکترون می باشند. انواع اسید های قوی و ضعیف مانند سولفات آلومینیوم وجود دارند که هر کدام کاربرد های مخصوص به خودشان را در صنایع دارند.

هر چه غلظت یون ها هیدروژن بالاتر برود، خاصیت اسیدی نیز بالاتر می رود. از اسید ها به عنوان شناساگر باز ها نیز استفاده می شود.

اسید تک پروتونه و چند پروتونه

اگر تعداد Hها در یک ترکیب یک عدد باشد، آن اسید تک پروتونه است. اما اگر تعداد پروتون ها بیش از یک عدد باشد، اسید چند پروتونه به حساب می آید.

برای تشخیص تک پروتونه و چند پروتونه بودن انواع اسید های قوی و ضعیف کافی است تا به فرمول مولکولی آنها توجه کنید. مثلا kcl پتاسیم کلرید تک پروتون است.

انواع اسیدهای قوی و ضعیف

اسید ها به طور کلی بر حسب تعداد پروتئین هایی که به حلال آبی می دهند، به دو دسته تقسیم می شوند. انواع اسید های قوی و ضعیف بر اساس ثابت تفکیک اسیدی سنجیده می شوند.

اسید قوی چیست؟

به اسید هایی که در زمان واکنش با حلال ها تمام پروتون هایشان را از دست می دهند، اسید های قوی گفته می شود. این دسته از اسیدها ka یا ثابت تفکیک اسید واکنش بزرگی دارند.

اسیدهای قوی به طور کامل با آب بونش داده و به یون هیدرونیوم تولید می کنند. هیدرویدیک اسید، نیتریک اسید، سولفوریک اسید، پرکلرید اسید و کرات ها و… از جمله اسید ها قوی به شمار می روند.

اسید ضعیف چیست؟

اسید ها ضعیف در حلال های آلی تمام پروتون ها خود را وارد واکنش نمی کنند. این اسیدها به طور جزئی تفکیک می شوند و دارای ثابت تفکیک اسید ka کوچکی می باشند. لازم به ذکر است مکه تمامی اسید ها الی جزو دسته اسید ها ضعیف به حساب می آیند.

از جمله اسید ها ضعیف معدنی می توان به بوریک اسید، کربنیک اسید، هیدروفلوئوریک اسید، فسفریک اسید، هیدروسیانیک اسید و… اشاره کرد. اسید ها الی ضعیف شامل سیتریک اسید، فرمیک اسید، لاکتیک اسید و… می شوند.

اسید فسفوریک
اسید ضعیف فسفوریک اسید

کاربرد انواع اسید های قوی و ضعیف

به طور کلی انواع اسید های قوی و ضعیف هرکدام کاربرد مخصوص به خودشان را دارند. اغلب از اسیدها برای حذف زنگ زدگی و همچنین جلوگیری از زنگ زدن فلزات استفاده می شود. از طرفی دیگر از اسید ها به عنوان یک الکترولیت برای تولید باتری ها استفاده می شود.

درصنایع از انواع اسید ها به عنوان خنثی ساز واکنش های شیمیایی و یا تولید انواع نمک ها استفاده می شود. در برخی از محصولات خوراکی از اسید به عنوان طعم دهنده نوشیدنی ها و غذا ها استفاده می شود.

افزون بر آن می توان از اسیدها به عنوان نگهدارنده محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کرد. در بیوشیمی از خاصیت کاتالیزوری اسید ها برای آنزیم ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اسید خوراکی چیست؟

اگر چه اسید ها خاصیت خورندگی دارند، اما می توان آنها را به صورت خوراکی نیز مصرف کرد. از پرکاربردترین اسید های خوراکی می توان به جوهر لیمو و سیتریک اسید اشاره کرد. این دو اسید در واقع همان مزه ترشی هستند که در مرکبات و یا آبلیمو احساس می کنید.

در صنایع آبمیوه سازی، تولید کمپوت، آب میوه و… از این اسید ها به عنوان طعم دهنده و یا نگهدارنده ها استفاده می شود. از اسید ها خوراکی برای تنظیم پی اچ محیط نیز استفاده می شود. یکی از کاربرد های اسید ها خوراکی در صنعت نوشابه است.

فسفریک اسید و سیتریک اسید در نوشابه ها به عنوان طعم دهنده استفاده می شود. گاز دار بودن این نوشابه ها نیز به این اسید ها وابسته است. کاربردهای خوراکی انواع اسید قوی و ضعیف بسیار کمتر از کاربرد اسید ها در صنایع می باشد.

نظریه آرنیوس در تعریف اسیدها

آرنیوس نظریه آنتوان لاوازیه را تکمیل کرد.پیش از آرنیوس افراد معتقد بودند که یک اسید حتما باید اکسیژن داشته باشد. اما آرنیوس اینگونه اسید ها را تعریف کرد. اسید ها مولکولی هایی هستند که در زمان یونش در آب H+ آزاد می کنند. به همین تریتب باز ها به مواد یگفته می وشد در آب از خود OH- از خود آزاد می کنند.

اسید بوریک
تعریف اسید ها

معرفی کاربرد های انواع مختلف اسیدها

همان طور که در بالاتر اشاره کردیم انواع اسید های قوی و ضعیف در صنایع کاربرد ها یمخصوص به خودشان را دارند. در این بخش به معرفی پرکاربردترین آنها پرداختیم.

اسید سولفامیک 99.5 درصد

اسید سولفامیک با نام های آمیدو سولفونیک اسید، سوفامیدیک اسید نیز شناخته می شود. از این اسید به صورت رقیق شده در تولید باتری استفاده می شود.

اسید سولفامیک نوعی رسوب زداست، که می تواند تمامی رسوبات موجود بر سطح فلز را به خوبی بزداید. در صنعت معدن و یا کشاورزی نیز از این اسید استفاده می شود.

سولفوریک اسید یا سولفات هیدروژن

سولفوریک یک اسید قوی معدنی است که با نام جوهر گوگرد نیز شناخته می شود. اسید سولفوریک ph= 0.5 داشته و به همین خاطر با هر نسبتی در آب حل می شود. نقطه جوش این اسید حدود 355 درجه سانتیگراد می باشد.

سولفوریک اسید
سولفوریک اسید یا سولفات هیدروژن

از این ماده در صنایع تولیدات رنگ نقاشی، کارخانه های تولید کود شیمیایی، مهمات سازی، آبکاری، استخراج فلزات، استخراج نفت و… استفاده می شود.

اسید استیک یا جوهر انگور

اسید استیک با نام تجاری جوهر سرکه یا هیدروژن استات شناخته می شود. استیک اسید یک کربوکسیلیک اسید می باشد؛ که همانطور از نام آن پیداست از آن برای تولید اسید سرکه استفاده می شود. اسید استیک خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد.

شکل یان ماده در حالت طبیعی مایع است. اما در در دماهای پایین تر از دمای اتاق کریستالیزه نیز می شود. از اسید استیک در تولید بطری پلاستیکی نوشابه، فیلم عکاسی، چسب چوب و الیاف مصنوعی و طبیعی استفاده می شود.

جوهر مورچه یا فرمیک اسید

یکی از پرکاربردترین انواع اسید های قوی و ضعیف، فرمیک اسید می باشد. این کربوکسیلیک اسید توانایی شرکت در واکنش های افزایشی همراه با آلکن ها را دارا می باشد. افزون بر آن این ماده توانایی حل شدن هیدروکربن ها را نیز دارد.

از این ماده در صنایع نساجی، دامداری، گندزدایی و جلوگیری از فساد مواد غذایی کاربرد دارد.

سخن پایانی

شما میتوانید انواع اسید های ضعیف و قوی مورد نیاز صنایع تان را از فروشگاه اینترنتی پگاه محیط آرین تهیه کنید. محصولات این شرکت بسیار با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار شما قرار می گیرند.

سوالات متداول درباره انواع اسید ها

1بهترین نظریه برای تعریف اسید ها مربوط به کیست؟
بنا بر نظریه آرنیوس، اسید به مولکولی هایی گفته می شود که در آب پروتون های خود را از دست داده و به یون هیدرونیوم تبدیل می شوند.
2از اسید سولفوریک در صنایع کشاورزی چه استفاده ای می شود؟
از اسید سولفوریک برای تنظیم کردن پی اچ خاک ها و به ویژه پی اچ خاک باغ پسته استفاده می شود.
3کاربرد اسید لاکتیک در صنایع چیست؟
از اسید لاکتیک به عنوان نگهدارنده محصولات لبنی و غذاهای کنسروی و.. استفاده می شود. از این ماده برای رسوب زدایی نیز استفاده می شود.
1/5 - (1 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *