کاربرد آهک هیدراته در صنعت

کاربرد آهک هیدراته

آهک هیدراته یا هیدروکسید کلسیم چیست؟

آهک آبدار یا آهک هیدراته که با فرمول مولکولی هیدروکسید کلسیم، یک ماده شیمیایی است که از سنگ آهن تولید شده است. از آهک هیدروکسید کلسیم یک پودر سفید بدون بو است در مصالح و صنایع ساختمان سازی، تصفیه آب و فاضلاب، ذوب آهن، تولید کاغذ، مصارف پزشکی و دندانپزشکی و در صنایع مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مطلب به توضیح کامل کاربرد آهک هیراته در صنعت می پردازیم.

آهک هیدراته یا آهک آبدار از واکنش آب با آهک پخته شده در سیستم هیدراتاسیون تولید می شود که این ماده خاصیت قلیایی دارد. آهک هیدراته دارای غلظت های متفاوتی از کلسیم و منیزیم است و علت آن می تواند به نوع سنگ آهکی که مورد استفاده قرار می گیرد بستگی داشته باشد. بین آهک هیدراته و آهک زنده تفاوت هایی وجود دارد که اصلی ترین آن، واکنش و ترکیب های شیمیایی حاصل از آن هاست. آهک هیدراته و آهک زنده هردو از ترکیبات کلسیم هستند که در حالت هیدراته آهک، هیدروکسید کلسیم و در حالت خاصل آن اکسید کلسیم یا همان آهک زنده نامیده می شود.

کاربرد آهک هیدراته
آهک هیدراته چیست

کاربرد آهک هیدراته در صنعت

آهک هیدراته در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد که یکی از موارد استفاده از هیدروکسید کلسیم، در تهیه سیمان است. برای تولیتد سیمان در حدود 60 الی 70 درصد آهک هیدراته و خاک به کار برده می شود که آن ها را در کوره حرارت داده و پس از خارج کردن کربن دی اکسید، آهک هیراته باقی می ماند.

سیمان هایی که از طریق آهک هیدراته تشکیل می شوند دارای نفوذپذیری و مقاومت بیشتری هستند.سیمان تشکیل شده از آهک هیدراته، دوام بیشتری در مقابل تغییر دما نیز دارد. از دیگر کاربرد آهک هیدراته در صنعت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آهک هیدراته می تواند در انواع تصفیه آب، مصارف ساختمانی و صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
  • آهک هیدراته فعال “AHL” در کاربردهای تصفیه آب عملکرد بالاتری را ارائه می دهد.
  • آهک هیدراته FGT در انواع امور مربوط به گاز دودکش کاربرد دارد.
  • Hydrated Lime (هیدروکسید کلسیم) در شرایط حذف گاز اسیدی که به عملکرد صنایع کمک فراوانی می کند، استفاده می شود.
  • آهک هیدراته SP یک آهک هیدراته مخصوص است که فلزات به کار رفته شده در آن، کم است.
  • آهک هیدراته گرید غذایی که به عنوان هیدروکسید کلسیم شناخته می شود، دارای درجه و خلوص بالا برای کیفیت مواد غذایی است که در طیف گسترده ای از کاربردهای صنایع غذایی استفاده می شود. هیدروکسید کلسیم به دو صورت خشک و دوغاب موجود است.
  • آهک هیدراته با خلوص بالا به عنوان هیدروکسید کلسیم در دسترس است که می تواند در طیف گسترده ای از کاربردهای تولید مواد شیمیایی که خلوص و واکنش آن مهم است استفاده شود.
  • هیدروکسید کلسیم برای پاسخگویی به نیازهای دقیق صنعت به خصوص برای افزودنیهای نفتی طراحی شده است.
  • آهک هیدراته را می توان به دوغابی مانند هیدروکسید کلسیم مایع تبدیل کرد، این یک فرم با کاربرد آسان است که دارای ویژگی های عالی برای حمل و نقل مواد است.
  • آهک هیدراته می تواند به بتونه آهک معماری تبدیل شود که از آن در مصارف ساختمانی و مرمت استفاده می شود.
کاربرد آهک هیدراته در صنعت
آشنایی با آهک و انواع آن

مزایای استفاده از آهک هیدراته در مصالح ساختمانی

آهک هیدراته یا آهک آبدار، ترکیبی پر مصرف در صنعت ساخت و ساز به شمار می رود. این ترکیب شیمیایی بعد از ترکیب شدن با سایر مصالح و مواد دیگر، دوام و مقاومت بنا را به طور چشمگیری افزایش می دهد. مهم ترین مزیت آهک آبدار در ملات ساختمانی، افزایش ظرفیت نگداری آب و حمل ماسه است.

یکی دیگر از مزایای استفاده از آهک هیدرات در صنعت، ثابت مانن حجم ملات پس از سفت شدن است. این ماده می تواند خمیر مناسبی را تشکیل دهد که رنگ ملات را روشن تر کند. از هیدروکسید کلسیم یا آهک هیدرات برای تثبیت خاک های مختلف نیز استفاده می شود.

تثبیت خاک به وسیله آهک هیدرات به این صورت است که تمام خاک های دانه ریز پس از مخلوط شدن با هیدروکسید کلسیم، از نظر کیفیت بافت خاک، بهبود پیا کرده و حالت خمیری آن ها بهتر از قبل می شود. از این ویژگی و خاصیت آهک هیدراته برای افزایش کیفیت بافت خاک، پی ریزی مناسب در صنایع ساختمان سازی، کاهش میزان رطوبت خاک، اضلاح بافت های فرسوده خاک و لایه سازی مناسب استفاده می شود.

[faq title=”سئوالات متداول” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”مهم ترین کاربرد آهک هیدراته در کدام صنایع است؟” number=”1″]آهک هیدراته یا همان هیدروکسید کلسیم در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد، از جمله مهم ترین کاربرد آن در صنایع ساختمان سازی یا تولید سیمان است که باعث میشود مقاومت و کیفیت مصالح و ملات ایجاد شده بالاتر روند همچنین در بهبود بافت خاک نیز نقش مهمی دارد که از آن در مزارع کشاورزی و مواد غذایی نیز استفاده می کنند.[/faq_item][faq_item title=”نام های مختلف آهک هیدراته چیست؟  ” number=”2″]آهک هیدراته که همان آهک آبدار یا هیدروکسید کلسیم نامیده می شود با نام های مختلف تجاری نیز شناخته می شود، از جمله این نام ها عبارت اند از: دی هیدروکسید کلسیم، هیدرات کلسیم، آهک غذایی، آهک هیدراته، آهک، آهک شل، آهک ذوب شده، آهک زنده و … که قابل ذکر است تفاوت اصلی آهک ها با عناوین مختلف با آهک هیدراته در ترکیبات شیمیایی و واکنش های آن هاست.[/faq_item][faq_item title=”آهک در طبیعت به چه شکل یافت می شود؟” number=”3″]آهک در طبیعت به صورت سنگ معدنی آهک که با فرمول کلی اکید کلسیم یا کربنات کلسیم وجود دارد. این ماده معدنی یک نوع سنگ رسوبی است که به همراه ناخالصی در طبیعت وجود دارد. بسته به محل تشکیل کربنات کلسیم، مقدار ناخالصی رس و سیلیس در آهک متفاوت است. بعد از پخته شدن آهک در صنعت، آهک هیدراته، آهک آبدار و آهک زنده ایجاد می شود.[/faq_item][/faq]

جمع بندی

آهک هیدراته یکی از مواد شیمیایی مهم در صنایع مختلف کشاورزی، مواد غذایی، کاغذ سازی، ساختمان سازی و …. است که به دلیل کاربردهای مهم و مختلف آن یک ماده شیمیایی ارزشمند و مهم به شمار می رود. زیرا به عنوان مثال بعد از ترکیب ملات و مصالح ساختمان با آهک هیدراته، میزان مقاومت و دمای مصالح بالاتر رفته و بنا از نظر مقاومت، استحکام بهتری خواهد داشت.

مزایای آهک هیدراته در صنایع
مزایای استفاده از آهک هیدراته
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *