سولفات آلومینیوم در صنعت کاغذسازی

کاربرد سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم ماده ای با درصد خلوص بالا، در صورت تولید با روشی بهینه و حرفه ای، است که به طور گسترده در صنایع متنوعی به کار گرفته می شود. هر چند  این ماده را می توان با خلوص کمتر، حاوی اندکی آهن، نیز در بازار یافت. اما اگر به دنبال نتیجه ای فوق العاده از استفاده این ماده هستید، حتی المقدور آن را با کیفیت بالا، درصو خلوص بالا و از تولید کننده ای معتبر تهیه بفرمایید.

سولفات آلومینیوم

ماده ای که به وفور از کاربرد های گسترده و حتی مضرات آن گفته ایم. در این مطلب می خواهیم کاربرد این ماده شیمیایی پر مصرف از صد ها سال پیش تا کنون را در تولید کاغذ و مقوا را برایتان ذکر کنیم. کاربرد سولفات آلومینیوم در صنعت کاغذ سازی دقیقا به اندازه کاربرد آن در صنایع تصفیه آب و فاضلاب اهمیت دارد. به همین دلیل در این مطلب تمرکزمان را بر روی این موضوع گذاشته و از کاربرد سولفات آلومینیوم در صنایع کاغذ و مقوا سازی گفته ایم.

زاج سفید
آلوم

سولفات آلومینیوم در صنعت کاغذسازی

این طور نیست که آلوم را تازه در سال های اخیر کشف کرده و در این صنعت مورد استفاده قرار دهند. در میانه قرن 16 میلادی، سولفات آلومینیوم را برای تولید انواع مختلف کاغذ ها مورد استفاده قرار می دادند. این ماده به چه طریق مورد استفاده قرار می گرفت؟

سولفات آلومینیوم به کاغذ براقیت و استحکام می بخشد، پس محلول رقیقی از آن می ساختند و کاغذ را از میانش عبور می دادند و سپس خشک می کردند. تا حدود قرن هجدهم از سولفات آلومینیوم برای اینکار استفاده می کردند. زاج سفید نوع سختی از سولفات آلومینیوم است که تا حد امکان مورد استفاده قرار نمی گرفت به این دلیل که بر روی درخشندگی و براقیت آن اثرات نامطلوب می گذاشت.

در تمام این مدت سولفات آلومینیوم را به صورت سنتی برای تولید کاغذ و مقوا استفاده می کردند تا قرن 19 که شکل صنعتی آن رونق گرفت. سولفات آلومینیوم در صنعت کاغذسازی حتی بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفت، از آن جایی که صاحبان تجارت آموختند که چطور سولفات آلومینیومی با خلوص بیشتر تولید کنند. آن ها اسید سولفوریک را با سنگ بوکسیت واکنش دادند و سولفات آلومینیوم با بیشترین خلوص یعنی 17 درصد تولید کردند.

از مزایای تولید سولفات آلومینیوم به این شیوه قابلیت افزایش یافته آن جهت خالص سازی و همچنین حلالیت بیشتر و بهتر آن در آب نسبت به زاج سفید است. پس از ظهور روش صنعتی استفاده از این ماده، سولفات آلومینیوم را در تولید کاغذ های مخصوص آبرنگ به کار بردند که دلیل این کار افزایش مقاومت کاغذ در برابر نفوذ آب بود.

پس از قرن نوزدهم، آلوم به جایگزینی مناسب برای زاج سفید تبدیل شد. هر چند تولید کنندگان این ماده را با کیفیت ها و خلوص متفاوتی تولید می کنند و در صنایع کاغذ سازی نیز از غلظت ها و کیفیت های مختلفی از آن استفاده می شود. تولید کنندگان کاغذ اروپایی این ماده را به سبب کیفیت ثابت و قیمت فوق العاده مقرون به صرفه آن نسبت به دیگر مواد مشابه، مورد استفاده قرار می دهند.

سولفات آلومینیوم
سولفات آلومینیوم در صنعت کاغذسازی

کاربرد سولفات آلومینیوم در کاغذسازی مدرن

امروزه علاوه بر سولفات آلومینیوم در صنعت کاغذسازی مواد شیمیایی دیگری نیز کاربرد دارند اما همچنان آلوم جای خود را حفظ کرده است. از جمله کاربرد های این ماده در این صنعت مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبی که در صنعت کاغذ سازی مورد استفاده قرار می گیرد را با استفاده از سولفات آلومینیوم می توان از ناخالصی ها پاک و کاملا تصفیه کرد.
  • مواد را در فرآیند کاغذ سازی بایستی توسط ماده ای به هم چسباند تا بتوان استحکام آن را نیز افزایش داد، برای این کار نیز از آلوم استفاده می کنند.
  • آلوم شار مغناطیسی را در فرآیند تولید کاغذ خنثی می کند.
  • خمیر کاغذ را به وسیله ماده ای مانند کلر سفید می کنند، به جهت افزایش سرعت واکنش های شیمیایی، سولفات آلومینیوم را به این ترکیب می افزایند.
  • این ماده همچنین از صدمه دیدن الیاف سلولزی کاغذ نیز جلوگیری می کند.
  • سولفات آلومینیوم از الیاف خاک رس، فیبر ها و رنگدانه ها محافظت به عمل می آورد.
  • به جهت افزایش قدرت و استحکام کاغذ، سولفات آلومینیوم را به ترکیبات آن می افزایند تا نیروی جاذبه بین الیاف را قدرت ببخشد.

سولفات آلومینیوم در تولید مقوا و کارتن

از اهمیت استفاده از این ماده در این صنایع، می توان به توانایی اش در جذب آلودگی های یونی موجود در خمیر کاغذ اشاره کرد، برای اینکار تنها کافیست که مقدار مناسبی از ماده را به مخلوط اولیه خمیر کاغذ بیافزایند. پس از تولید کاغذ یا مقوا، پسابی تولید می شود که با استفاده از این ماده می توان به تصفیه آن پرداخت. این دو مورد را هم در کارخانه های تولید کاغذ و هم در کارخانه های بازیافت کاغذ می توانید مشاهده بفرمایید.

تمام انواع کاغذ با ابعاد و جنس های متفاوت را می توان با استفاده از این ماده تولید کرد. واکنش هایی که در فرایند تولید کاغذ انجام می شوند شرایطی اسیدی دارند. تنها نکته قابل توجه این است که در هنگام کار با این ماده بایستی مسائل امنیتی را به خوبی رعایت کرد و همچنین این ماده را در محیط و  بسته بندی هایی نگهداری کنید که فاقد رطوبت باشند.

تولید سولفات آلومینیوم
کاربرد سولفات آلومینیوم
سخن آخر

همانطور که تا کنون متوجه شده اید سولفات آلومینیوم بر خلاف قیمت پایین و مقرون صرفه اش دارای کاربرد های فراوانی در صنایع گوناگونی است. شما می توانید این ماده و آمونیوم پرسولفات با کیفیت را از پگاه محیط تهیه بفرمایید.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *