کود سولفات آمونیوم برای گوجه

کود سولفات آمونیوم برای گوجه

همه چیز در مورد کود سولفات آمونیوم برای گوجه

سولفات آمونیوم یک افزودنی مجاز است که برخی موارد در تهیه مواد خوراکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای محیط زیست مشکلی ایجاد نمی کند. از نظر مصرف انرژی کم مصرف است و از نظر جذب، به آسانی توسط گیاهان جذب می شود. وجود داشتن گوگرد باعث تقلیل اسیدیته خاک و راحت شدن جذب میکرو مغذی ها مثل آهن، روی، منگنز و مس از خاک می شود. این کود به دلیل اینکه به ذرات رس می چسبد در مواقع آبیاری و باران کمتر از سطح خاک شسته می شود؛ در ادامه مطلب قصد داریم به نحوه استفاده از کود سولفات آمونیوم برای گوجه بپردازیم.

استفاده از کود سولفات آمونیوم در خاک های آهکی و قلیایی مناسب تر از کود اوره می باشد. استفاده از کود سولفات آمونیوم برای گوجه ، به تشکیل و تکامل آن کمک می کند و برای رشد بیشتر و باکیفیت تر شدن گیاه مناسب است. استفاده از کود سولفات آمونیوم برای گوجه ، باعث بهتر شدن شکل گوجه هم می شود.

در کل با توجه به آزمون خاک به شما توصیه می شود که ۲۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم سولفات آمونیوم را در بازه های زمانی مهم در هنگام رشد گیاه گوجه فرنگی تقسیم و مصرف کنید. دقت کنید که استفاده بیش از حد از این کود باعث حساسیت در گوجه می شود. به همین دلیل با توجه به نیاز گیاه و نوع و شرایط خاک از این محصول استفاده کنید.

لازم است بدانید این کود تامین کننده نیتروژن گیاه نیز هست و برای بهبود رشد گیاه موثر است. طی آزمایشاتی محققان کشف کردند که در کشت هیدروپونیک گوجه، افزودن سولفات آمونیوم باعث افزایش عملکرد گوجه می شود. در تحقیقی که روی علف های هرز گوجه انجام شد، محققان فهمیدند که کود سولفات آمونیوم باعث کاهش اتصال علف ها به گوجه می شود. در برخی موارد از سولفات آمونیوم برای مبارزه با بیماری ها و آفت ها استفاده می شود. گوجه از جمله گیاهانی است که میزان ویتامین c بالایی دارد.

استفاده کردن از کود سولفات آمونیوم برای گوجه  به افزایش محتوای این ویتامین در گوجه کمک می‌کند. در مزارعی که از این کود استفاده می شود، ویتامین C موجود در گوجه ها افزایش یافته است.

کود سوفات آمونیوم مخصوص پرورش گوجه
بهترین کود برای کاشت گوجه فرنگی

زمان مصرف و خرید کود سولفات آمونیوم برای گوجه

کشاورزان از این کود در اواسط فصل برای رشد بهتر و سلامتی گیاه گوجه استفاده می کند. هنگامی که سایز گوجه ها به یک و نیم اینچ رسید، کشاورزان و کسانی که گلخانه دارند یک قاشق غذاخوری کود سولفات آمونیوم را دور یک بوته گوجه فرنگی پخش می کنند. برای گرفتن نتیجه بهتر دوبار بعد از لقاح اولیه از کودهای سولفات آمونیوم برای گوجه فرنگی استفاده کنید؛ منظور در خاک هایی است که کمبود نیتروژن دارند در غیر این صورت استفاده کردن از آن ضروری نیست.

کود سولفات آمونیومی که برای گوجه استفاده می شود از نظر ترکیب شیمیایی با سایر کودهای سولفات آمونیوم فرقی ندارد، فقط میزان مصرف و تعداد دفعات محلول پاشی یا مصرف در خاک سولفات آمونیوم است که برای هر گیاه مقدار متفاوتی دارد. این کود بیشتر مواقع به صورت جامد در بسته های چند کیلویی قابل خریداری است.

لازم است قبل از اقدام به خرید کود سولفات آمونیوم اول آزمایش خاک را انجام دهید تا از میزان عناصر موجود در خاک مطلع شوید. در صورت مشاهده کمبود نیتروژن و گوگرد با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا دستور مصرف دقیق برای گیاه شما مشخص کند. چون کاربرد نامتعارف این کود نه تنها باعث بهبود عملکرد گیاه نمی شود، بلکه باعث گیاه سوزی و کاهش عملکرد آن نیز می شود.

کود سوفات آمونیوم
زمان مصرف کود سولفات آمونیوم

نحوه مصرف کود سولفات آمونیوم برای گ.جه فرنگی

طرز استفاده از کود سولفات آمونیوم به این صورت است که باید محصول خودتان را در ابتدا آنالیز کنید و ببینید که چه مقدار سولفات آمونیوم نیاز دارد، اما برای مصرف کردن سولفات آمونیوم یک استاندارد جهانی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  • زمانی که کاشتی را روی زمین های زراعی انجام می دهید، چیزی بین ۴۰۰ الی ۳۰۰ کیلوگرم کود آمونیوم سولفات را استفاده کنید.
  • در فصل بهار برای هر درخت 1 کیلوگرم کود سولفات آمونیوم مناسب است.
  • در گلخانه ها که امکان دارد بعضی مواقع باغچه باشد اگر گیاه باشد برای هر گیاه ۱۵ کیلوگرم و اگر باغچه باشد برای هر متر مربع ۲۵ گرم کود سولفات آمونیوم استفاده کنیم.

نکات مهم در هنگام استفاده از کود سولفات آمونیوم برای تولید گوجه 

به یاد داشته باشید که در صورت درست مصرف نکردن کود سولفات آمونیوم علاوه بر اینکه باعث میشود محصولات شما درست رشد نکند، باعث می شود که به محصولاتی که یک عمر برای آن زحمت  کشیده اید، آسیب وارد شود. فروردین ماه، خرداد ماه و شهریور ماه بهترین زمان مصرف کود سولفات آمونیوم برای باغ پسته می باشد؛ استفاده از این کود باعث می‌شود شما نتیجه بهتری بگیرید.

بکارگیری کود سوفات آمونیوم برای پرورش گوجه
نکات مهم در هنگام استفاده از کود سوفات آمونیوم برای گوجه فرنگی
سخن آخر

کود سولفات آمونیوم برای مصرف های زراعی و باغی بسیار مناسب می باشد. استفاده از کود سولفات آمونیوم برای گوجه باعث بهبود کیفیت محصول و بالا رفتن روند رشد آن می شود.

چگونگی مصرف کود سولفات آمونیوم به گونه ای است که در طول سه ماه بهار استفاده شود تا بهترین نتیجه را کسب کنید. در صورت استفاده نادرست بود باعث آسیب وارد کردن به محصولات می‌شود. اگر محصولات ما نیاز به نیتروژن بالا داشته باشد استفاده کردن از کود سولفات آمونیوم کمک می کند تا نیتروژن مورد نیاز برای محصول تولید شود.

سوالات متداول کود سولفات آمونیوم برای گوجه

  • کود سولفات آمونیوم به چند صورت یافت می شود؟
    کود سولفات آمونیوم به صورت پودری یا گرانوله یافت می‌شود که بی بو و غیر قابل اشتعال است و از حلالیت بالا برخوردار است.
  • سولفات آمونیوم از واکنش کدام مواد تشکیل شده است؟
    سولفات آمونیوم از واکنش اسید سولفوریک و آمونیاک به دست می آید. این ترکیب شامل ۲۱ درصد نیتروژن ۲۴ درصد گوگرد است.
  • هزینه کود سولفات آمونیوم چقدر است؟
    هزینه کود سولفات آمونیوم بستگی به کیفیت و وزنی دارد که تهیه می کنید، اما قیمت هر کیسه از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.
1.7/5 - (3 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *