کود سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم، آلوم و یا زاج سفید از بهترین ترکیبات معدنی و شیمیایی است که می تواند برای امور مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. سولفات آلومینیوم ترکیبی سفید رنگ و کریستالی با قابلیت انحلال پذیری بالا در آب است که هم به صورت ساده و هم به صورت نمک های مضائف وجود دارد. از مهم ترین نمک های مضائف آن سولفات آمونیوم است.

سولفات آلومینیوم دارای کاربرد فراوانی در صنعت کاغذسازی و تصفیه آب است. در تصفیه آب شرب و پساب فاضلاب کاربرد آلوم پاک سازی و شفاف سازی آب از ناخالصی ها و ذرات کلوئیدی موجود در آب است. آلوم در این صنعت به طرز فوق العاده ای عمل می کند و در حدود 99درصد می تواند عملیات پاکسازی آب را انجام دهد. در صنعت کاغذ سازی نیز از سال ها پیش مورد استفاده قرار می گرفته است و به دلیل ویژگی های مثبتش همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

آلوم
سولفات آلومینیوم

کود سولفات آلومینیوم

پیش از پرداختن به توصیف سولفات آلومینیوم، بهتر است ابتدا بگوییم که کود چیست؟ کود ماده ای است آلی، معدنی و یا بیولوژیک که حاوی مواد مغذی لازم جهت بهبود و افزایش حاصل خیزی خاک و همچنین تیمار گیاه به منظور افزایش کیفیت و کمیت محصول کاشته شده، است. کود ها حاوی دسته های گوناگونی هستند، به طوری که برخی حاوی عناصر پرمصرف گیاه و یا ماکرو المنت ها هستند و برخی حاوی عناصر کم مصرف و یا میکرو المنت ها هستند.

دلیل استفاده از کود سولفات آلومینیوم در خاک این است که خاک دارای یون های آزاد کلسیم است که اصطلاحا به آن آهکی بودن خاک می گویند. این آهکی بودن سبب از دسترس گیاه خارج شدن یون های مغذی موجود در خاک و جذب نشدنشان توسط ریشه گیاه است. از سولفات آلومینیوم در کود به همین منظور استفاده می شود. این ماده شیمیایی در خاک موجب تنظیم PH آن و به عبارتی کاهش قلیائیتش و همچنین تسهیل جذب مواد مغذی و یون های مورد نیاز گیاه می شود.

از آن جایی که سرعت اسیدی شدن خاک توسط سولفات آلومینیوم کند است، برای کاشتن گیاهانی که اسید دوست هستند از حدود یک ماه قبل بایستی به آماده کردن خاک با استفاده از کود سولفات آلومینیوم پرداخت و به صورت دوره ای این روند را پیش گرفت تا پس از کاشت که عملیات کوددهی را به ماهی یکبار کاهش می دهند.

برای اسیدی کردن خاک از مواد دیگری نیز مانند سولفوریک اسید نیز می توان استفاده کرد، منتها به دلیل خطرناک بودن اینکار توصیه نمی شود. از دیگر مواد مناسب استفاده در کود، نمک های مضاعف سولفات آلومینیوم مانند سولفات آمونیوم است.

سولفات آمونیوم

کود سولفات آمونیوم می تواند به سبب وجود ازت، از عناصر پرمصرف گیاهان، در ترکیبش به عنوان آمونیوم، کمبود این ماده در خاک را جبران کند. سولفاور موجود در این ترکیب به عنوان سولفات نیز سبب کاهش قلیائیت خاک و تسهیل جذب ریزمغذی های خاک توسط گیاه می شود. همچنین از دیگر مزایای استفاده از این کود شیمیایی، گوگرد موجود در آن است. همانطور که می دانید گوگرد برای بسیاری از گیاهان مفید است، به خصوص گیاهانی که برگ هایشان بر اثر کمبود گوگرد زردش شده اند، همچنین سبب کاهش رشد علف های زرد می شود.

از دیگر ویژگی های مثبت این کود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت اصلاح کنندگی PH خاک
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر کم آبی
  • جایگزین مناسبی برای کود های دیگر
  • سبب جذب سریع مواد مغذی توسط گیاه
  • افزایش کیفیت محصولات
سولفات آلومینیوم
سولفات آمونیوم

نحوه مصرف کود سولفات آلومینیوم

پیش از استفاده از این ماده به عنوان کود، از متخصصان در این امور اطلاعات لازم را کسب کنید. میزان مصرف کود سولفات آلومینیوم به قطر، ارتفاع و نوع گیاه بستگی دارد. همچنین خاک گیاه مورد نظر بایستی حتما قلیائی و آهکی باشد تا بتوان از این نوع کود در آن استفاده کرد در غیر این صورت برای گیاه و خاکش بیشتر آسیب رسان است.

سخن آخر

کود سولفات آلومینیوم از بهترین کود های موجود جهت استفاده است. اگر که به داشتن باغچه ای همراه با گیاهان تزئینی زیبا با خاکی حاصل خیز و مناسب جهت رشد بهینه شان احتیاج دارید، کافیست از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با متخصصین مجرب ما تماس گرفته، و سولفات آلومینیوم 17% با کیفیتی فوق العاده را به میزان دلخواهتان و با هزینه ای بسیار مناسب سفارش دهید.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *