کربنات کلسیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کربنات کلسیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟ پاسخ در سایت پگاه محیط

کربنات کلسیم

کربنات کلسیم در سنگ ها، مواد معدنی کلسیت و آراگونیت یافت می شود لازم است بدانید کربنات کلسیم ماده اصلی مروارید و پوسته خارجی موجودات دریایی و هم چنین تخم مرغ است. کلسیم یک ماده معدنی می باشد که به طور طبیعی در بسیاری از غذا یافت می شود در ادامه با کربنات کلسیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟ بیشتر آشنا خواهید شد. شما می توانید برای خرید انواع مواد شیمیایی مانند لانولین الکل، کربنات کلسیم و … به سایت پگاه محیط مراجعه کنید.

نکاتی درباره کربنات کلسیم

کربنات کلسیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟ باید بگوییم کلسیم نقش مهمی را ایمنی بدن ما ایفا می کند. کلسیم برای استخوان ها کاملا ضروری می باشد وجود کلسیم در استخوان باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود. کربنات کلسیم پودری سفید و بی بو و بسیار ریز است و به راحتی در آب حل می شود. معمولا کربنات کلسیم به طور طبیعی از منابع طبیعی و با استخراج فرآوری به دست می آید.

کاربردهای بهداشتی و درمانی کربنات کلسیم

از آنجایی که کربنات کلسیم به طور وسیع در مکمل های کلسیمی برای تقویت مفاصل، جلوگیری از پوکی استخوان و درمان هایپرفسفاتمی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از کربنات کلسیم در صنایع غذایی به عنوان یک پرکننده بی اثر برای قرص ها و سایر دارو ها استفاده می شود و به تازگی در پیشرفت علم پزشکی از این ماده برای تولید نانو دارو ها جهت بهبود سلول های سرطانی استفاده می شود.

از آنجایی که این ماده کاربرد های فراوان دارد در صنعت کشاورزی و دامداری مورد استفاده قرار میگیرد. در پزشکی برای مکمل های کلسیم استفاده می شود ولی در نظر داشته باشید مصرف بیش از حد این ماده هم مضر می باشد.

کربنات کلسیم چه کاربردهایی دارد؟ پاسخ در سایت پگاه محیط
کربنات کلسیم

کاربرد های کربنات کلسیم در صنایع

کربنات کلسیم در صنعت برای تولید پلاستیک به عنوان فیلر ها استفاده می شود با این عملا در کاهش هزینه صرفه جویی می شود و موجب بهبودی خواص مکانیکی پلیمرها و پلاستیک ها می شود. می توان گفت کربنات کلسیم نقش مهمی را در صنعت کشاورزی ایفا می کند با استفاده از ماده موجب کاهش اسیدیته مضر خاک می شود در نتیجه باعث بهبودی کیفیت خاک می شود این عمل باعث می شود مواد مغذی خاک از جمله نیتروژن، پتاسیم و فسفر را توسط ریشه گیاه افزایش دهد.

کاربرد کربنات کلسیم در مصالح ساختمانی

یکی از مهم ترین کربنات کلسیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟ می توان در کاربرد مصالح ساختمانی را بیان کرد در کاشی های سرامیکی، گچ تخته سیاه، تصفیه سنگ آهن و رنگ کاربرد کاربرد فراوان دارد.

خطرات ایمنی کربنات کلسیم

این ماده سمی نیست و استفاده از آن بی خطر می باشد. ولی باید به اندازه مصرف شود زیرا مصرف بیش از حد آن موجب درد شکم و استفراغ می شود و احتمال مرگ هم وجود دارد.

کربنات کلسیم چه خطراتی دارد؟ پاسخ در سایت پگاه محیط
کربنات کلسیم ماده ای بی خطر

انواع کربنات کلسیم

کلا دو نوع کربنات کلسیم وجود دارد. در نوع اول کربنات کلسیم پودری و در نوع دوم به صورت رسوبی می باشد. در تولید کربنات کلسیم رسوبی نیازمند مراحل بسیاری از جمله یک فرآیند کربناته کردن است از رو باعث می شود گران تر نسبت به کربنات پودری می شود. کربنات کلسیم پودری به دو صورت بدون آب و آبدار یا خشک و مرطوب هستند این ترکیب دارای ساختارهای پایداری ترمودینامیکی آنها در طبیعت کاسته می شود. درباره کربنات کلسیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟ میتوان گف انواع زیادی کربنات کلسیم وجود دارد و در زیر به آنها اشاره شده شده است.

خرید انواع کربنات کلسیم در سایت پگاه محیط
کلسیم کربنات رسوبی

کربنات کلسیم پوشش دار

در ابن حالت با توجه به سازگاری نداشتن ذرات کلسیم با ماتریس بسپاری اختلالات ضعیفی در بین آن صورت می شود و ذرات معدنی کربنات کلسیم در محیط واکنش انباشته شده و پراکندگی ضعیفی در بسپار خود نشان می دهد.

کاربردهای کربنات کلسیم

از کربنات کلسیم به طور پراکنده استفاده می شود این کاربرد ها شامل تولید کاغذ، رنگ، پلاستیک، کفپوش های پلاستیکی و جوهر چاپ مصرف می شود. هم چنین در وسایل آرایشی و مواد غذایی کاربردهای فراوانی دارد.

نقش کربنات کلسیم در تولید کاغذ

یکی از بزرگ ترین کاربرد های کربنات کلسیم در تولید کاغذ می باشد در پوشش های کاغذی و کاغذ های دیواری می باشد در تولید کاغذ از ترکیب کربنات کلسیم رسوبی به همراه کائولن و تالک به کار گرفته می شود. کائولن موجب می شود سطح کاغذ صاف و براق شود. از کربنات کلسیم به طور پراکنده استفاده می شود. با استفاده از کربنات کلسیم بر دوام و قابلیت کاغذ افزوده می شود و کاغذ کمتر دچار چروکیدگی می شود.

کربنات کلسیم در تولید پلاستیک

در صنعت تولبد پلاستیک از کربنات کلسیم رسوبی استفاده می شود. استفاده از این ماده در تولید پلاستیک موجب مقاومت پلاستیک در برابر گرما، سختی و استحکام آن می شود

نتیجه گیری

در پاسخ کربنات کلسیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟ می توان گفت کربنات کلسیم در بخش های مختلف کاربرد فراوانی دارد. در صنعت دارو از کربنات کلسیم به منظور جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می شود.

سوالات متداول
1کربنات کلسیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کربنات کلسیم در سنگ ها و مواد معدی یافت می شود و کاربرد فراوانی در تولید کاغذ، پلاستیک و دارو سازی دارد.
2به چه منظوری از کربنات کلسیم در دارو سازی مورد استفاده قرار می گیرد؟
به منظور جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می شود.
3به چه دلایلی از کربنات کلیسم در تولید کاغذ استفاده می شود؟
در دوام و استحکام کاغذ از کربنات کلسیم استفاده می کنند و در نتیجه از چروکیدگی جلو گیری می شود.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *