آیا کربنات کلسیم همان آهک است؟

آیا کربنات کلسیم همان آهک است؟

سنگ آهک مثل سنگ گرانیت، مرمریت، تراورتن و گچ یک نوع سنگ کربنات کلسیم محسوب می‌شود. این کانی های معدنی شباهت زیادی به هم دارند و تنها تفاوت آن ها معمولاً در ساختار مولکولی و کریستالی تشکیل دهنده آنها است که باعث می‌شود برخی مستحکم و برخی از آنها نرم باشد. شاید برای سما نیز این سوال به وجود بیاید که آیا کربنات کلسیم همان آهک است؟ به طور کلی کربنات کلسیم و سنگ آهک هر دو از سنگ های رسوبی کلسیمی هستند.

کربنات کلسیم و سنگ آهک هر دو جز سنگ های رسوبی می باشند و از فشردگی اجساد موجودات دریایی طی هزاران سال و ته نشین شدن انها ایجاد شدند. در ادامه با شباهت های این دو ماده آشنا می شویم.

مقایسه کربنات کلسیم با آهک

حال به پاسخ رسیدیم که آیا کربنات کلسیم همان آهک است؟ رسیدیم، پاسخ سوال این است که کربنات کلسیم آهک نیست، اما شباهت های بسیار زیادی به هم دارند. با اینکه سنگ آهک شباهت زیادی به کربنات کلسیم دارد ولی آهک خالص و تصفیه شده تفاوت زیادی با کلسیم کربنات دارد.

برای تولید آهک خالص باید فرایندهایی روی سنگ کربنات کلسیم انجام داد که مهمترین آنها پخت سنگ کربنات کلسیم است، سنگ آهکی که در طبیعت وجود دارد با انواع ناخالصی ها در آمیخته شده است. در نتیجه برای اینکه آهک خالص را به دست بیاوریم باید با استفاده از تغییرات شیمیایی مواد اضافه را از آن حذف کنیم. یزیکی با هم ندارند بلکه از نظر ساختار شیمیایی دو ماده کاملاً متفاوت با هم می باشد.

مقایسه کربنات کلسیم با آهک
قیاس کربنات کلسیم با آهک

آشنایی با آهک و کربنات کلسیم

یکی از فراوان ترین کانی ها کربنات کلسیم است که آن را با نام سنگ آهک یا لایم استون هم می شناسند. این ماده حدود چهار درصد از کل پوسته کره زمین را تشکیل می دهد و نوعی سنگ رسوبی تولید شده از ارگانیسم های عالی مثل جلبک ها  موجودات تک سلولی و مرجان ها می باشد. در این مطلب با یکی از مهم ترین سوالات شما عزیزان در رابطه با آیا کربنات کلسیم همان آهک است؟ آشنا خواهید شد. با ما در این مطلب همراه باشید.

از نظر دسته بندی یکی از زیر مجموعه های کربنات کلسیم سنگ آهک است، کربنات انواع دیگری هم دارد و با توجه به محل تولید و ساختار فیزیکی و شیمیایی عبارتند از مرمریت، گچ، تراورتن، آرگونیت که هرکدام شباهت های و تفاوت هایی با آهک دارند.

آهک خام یا همان سنگ آهک و کربنات کلسیم شبیه هم هستند و نمی توان تفاوت میان آن دو را گفت، اما تفاوت زمانی مشخص می شود که آهک را تصفیه کنیم. تصفیه آهک یعنی ایجاد تغییر شیمیایی در سنگ آهک برای جدا کردن ناخالصی ها از آن، این عمل عادی و به صورت روزانه در کارخانه های تولید آهک از طریق حرارت دادن سنگ انجام میشود.

سنگ های کربناته حاوی ناخالصی های گوناگون مثل آهن، خاک رس، گازکربنیک و منیزیم هستند که برای مصرف در بسیاری از کاربردها مناسب نیست؛ برای همین با حرارت دادن زیاد این ناخالصی‌ها را از سنگ آهک جدا می کنند. در این فرآیند فرمول شیمیایی کربنات کلسیم هم تغییر می کند و به ماده دیگری تبدیل خواهد شد.

شباهت و تفاوت های کربنات کلسیم با آهک

در ادامه مطلب قصد داریم به شباهت و تفاوت های کربنات کلسیم و آهک بپردازیم:

شباهت و تفاوت های کربنات کلسیم با آهک
شباهت و تفاوت کربنات کلسیم با آهک

فرق کربنات کلسیم با آهک

مهم ترین تفاوتی که بین آهک خالص و کربنات کلسیم وجود دارد گاز کربنیک در ساختار این دو ماده است.

از نظر ساختاری بعد از خالص کردن کربنات کلسیم و تبدیل آن به آهک فرمول مولکولی اکسید کلسیم یا هیدروکسید کلسیم ایجاد می شود به همین دلیل آهک و کربنات کلسیم تفاوت فیزیکی با هم ندارند بلکه از نظر ساختار شیمیایی دو ماده کاملاً متفاوت با هم می باشد.

با وجود شباهت های که سنگ آهک کربنات کلسیم دارد  اما آهک فرآوری شده شیمیایی مثل آهک زنده و هیدراته با کربنات کلسیم تفاوت دارد.

تفاوت دیگری که کربنات کلسیم و آهک دارند کاربرد دو ماده می باشد.

کربنات کلسیم کاربردهای محدودی دارد و بیشتر به عنوان مصالح ساختمانی و یا فیلر در صنایع تولیدی مصرف می‌شود.

اما آهک ماده ای بسیار تاثیرگذار با کاربرد زیادی است که در صنایع خدماتی، چرم سازی، ساختمانی، تولید فولاد، صنایع شیمیایی، تولید کاغذ، صنایع پتروشیمی، تصفیه آب و فاضلاب و… مصرف می‌ شود.

از آهک فراوری شده بر خلاف کربنات کلسیم برای ضدعفونی کردن مواد آلوده و عفونی و مکان های آلوده مثل سالن های پرورش حیوانات و اصطبل چهارپایان استفاده می کنند.

از آهک هیدراته برای تصفیه کردن آب آشامیدنی استفاده می کند.

از آهک زنده نیز در تولید آسفالت و سیمان استفاده می شود و آهک هیدراته از جمله الزامات صنعت تولید فولاد و ذوب آهن است.

آهک با کربنات کلسیم چه شباهت هایی دارد؟
شباهت آهک با کربنات کلسیم

آهک با کربنات کلسیم چه شباهت هایی دارد؟

کربنات کلسیم و آهک هر دو ماده قلیایی هستند و نمی توان هیچ کدام را در آب خالص حل کرد.

از لحاظ فیزیکی سنگ آهک و کربنات کلسیم بسته به ناخالصی هایی که در ساختار آنها وجود دارد به رنگهای سفید، زرد یا خاکستری در طبیعت دیده می شوند.

از نظر کاربرد هم هر دو ماده در بخش ساخت و ساز، تولید مواد شیمیایی، پرورش دام و کشاورزی کاربرد دارند.

سخن آخر

در مطلب بالا ما به این سوال که آیا کربنات کلسیم همان آهک است؟ پاسخ دادیم، انسان ها از هزاران سال پیش به این پی بردند که از طریق حرارت دادن می توانند کربنات کلسیم را خالص کنند و مواد اضافه را جهت تولید آهک مناسب برای ساخت و ساز از آن جدا کنند. امروزه با استفاده از روش های جدید و پیشرفته شرایط تولید آهک از کربنات کلسیم کاملاً فراهم است. شرکت پگاه محیط آرین در زمینه تولید و واردات مواد شیمیایی با بهترین کیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا می باشد.

سوالات متداول آیا کربنات کلسیم همان آهک است؟

  1.  آب آهک دارای چه خاصیتی است؟
    ماده قلیایی است و خاصیت بازی آن زیاد است. طوری که برای خنثی کردن اسید از آن استفاده می شود.
  2. آهک از حرارت دادن چه ماده ای به دست می آید؟
    به طور کلی آهک از حرارت دادن کربنات کلسیم به وجود می‌آید.
  3. آهک عنصر است یا ترکیب؟
    آهک نوعی ترکیب است و از دو یا چند اتم ساخته شده است.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *