کاربرد کربنات کلسیم در تصفیه آب

کاربرد کربنات کلسیم در تصفیه آب

به طور قطع نام کربنات کلسیم را شنیده‌اید و یا درباره آن اطلاعاتی دارید. کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول CaCO3 می‌باشد که از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای بسیار مهم کربنات کلسیم در تصفیه آب است! این ماده به طور معمول در برخی سنگ‌های پوسته زمین مانند کلسیت و آراگونیت به عنوان مواد معدنی یافت می‌شود. قابل ذکر است که این ماده در سنگ آهک که نوعی سنگ رسوبی است و عمدتاً از کلسیت تشکیل شده، به وفور وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کاربرد کلسیم کربنات در تصفیه آب بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کلسیم کربنات چیست؟

پیش از آنکه به بررسی کاربرد کربنات کلسیم در تصفیه آب بپردازیم، بهتر است که در ابتدا تعریفی از کلسیم کربنات واینکه کربنات کلسیم چیست را برای شما عزیزان ارائه دهیم. به صورت کلی کربنات کلسیم یا کلسیم کربنات یک پودر سفید رنگ است و قابلیت انحلال‌پذیری بسیار بالایی در آب دارد. این خاصیت انحلال پذیری جزء یکی از کاربردهای بسیار کربنات کلسیم است. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که اگر این ماده در معرض حرارت قرار بگیرد دی اکسید کربن آزاد می‌کند و به اکسید کلسیم تبدیل می گردد. این ماده بی‌بو و بدون عطر به صورت کاملا طبیعی، در بسیاری از مواد غذایی که انسان‌ها به صورت روزمره استفاده می‌کنند وجود دارد. که از آن‌ها می‌توان به پوست تخم مرغ، پوست خارجی جانوران دریایی و … اشاره داشت. در کل کربنات کلسیم جزء مواد معدنی به شمار می‌آید که در بسیاری از سنگ‌ها و مواد معدنی چون کلسیت‌ها و آراگونیت‌ها وجود دارد. از جمله نکات بسیار مهمی که در خصوص کربنات کلسیم باید بدانید، به شرح زیر است:

  • کربنات کلسیم به عنوان پرکننده در صنایع مورد مصرف دارد.
  • این ماده در آب معمولی تقریباً نامحلول و در آبی که مقداری دی اکسید کربن داشته و یا نمک‌های آمونیومی آن زیاد باشد به آرامی حل می‌شود.
  • کلسیم کربنات در الکل تقریباً نامحلول بوده و در اسید استیک و اسید کلریدریک و اسید نیتریک به جوش می‌آید.

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که ماده پرکننده چیست؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که پرکننده‌ها به موادی اطلاق می‌گردند که به مایعات و جامدات اضافه شده تا بدین ترتیب یک یا چند تغییر بصورت زیر را در ماده مورد نظر به وجود آورند:

  • افزایش مقاومت مکانیکی
  • خاصیت شکل پذیری‌
  • کاهش و یا افزایش وزن مخصوص
  • افزایش مقاومت حرارتی
  • تغییر در غلظت و …

مشخصات فیزیکی و شیمیایی کلسیم کربنات

مشخصات فیزیکی و شیمیایی کلسیم کربنات

فرمول مولکولی: CaCO3
ویژگی های فیزیکی: کانی کریستالی – فاقد بو – فاقد طعم
انحلال پذیری نامحلول در آب و الکل ها – محلول در اسید ها به میزان مشخص
جرم مولی: ۱۰۰٫۰۸۶ g/mol
نقطه ذوب: در دمای ۱۵۱۷ تا ۲۴۴۲ شروع به تجزیه شدن (جدا شدن گاز کربنیک) می‌نماید.
ساختاری کریستالی: مثلثی

مصرف کربنات کلسیم در صنایع مختلف

همان گونه که در بخش قبل اشاره کرده‌ایم، این ماده در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارد، به عنوان مثال از کلسیم کربنات در صنعت پلاستیک، رنگ و داروسازی استفاده‌های بی‌شماری خواهد شد. از جمله زمینه کاربرد این ماده، به شرح زیر است:

  • تولید چسب چوب
  • صنایع پلاستیک
  • صنایع لاستیک
  • صنایع کفپوش
  • صنایع ورق پی وی سی
  • صنایع چسب و رزین
  • تولید سیم و کابل
  • صنایع لوله پلیکا
  • صنایع چرم مصنوعی
  • صنایع کاغذی
  • صنایع داروئی

نکته بسیار مهم:
یکی از کاربردهای کربنات کلسیم در تصفیه آب است.
بیشترین کاربرد کربنات کلسیم در صنایع کاغذ و صنایع پلاستیک و صنایع رنگسازی است.
این ماده در صنایع شوینده‌ها، صنایع مستربچ، صنایع لعاب، صنایع کنیتکس، صنایع پروفیل و در صنایع لعاب سازی کاشی و سرامیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
استفاده از کربنات کلسیم کاهش هزینه‌های عملیاتی و حداکثر انعطاف پذیری در عملیات همراه با کیفیت آب بکر با کمترین کدورت را تامین می‌نماید.
استفاده از کربنات کلسیم در سیستم‌های نمک زدایی و استفاده مجدد از آب باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی و همچنین ارائه کیفیت آب پایدار خواهد شد.

کاربرد کربنات کلسیم در تصفیه آب

کاربرد کربنات کلسیم در تصفیه آب

همان گونه که در این مقاله اشاره کرده‌ایم، کاربرد کربنات کلسیم در تصفیه آب، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کاربردهای این ماده معدنی است. به صورت کلی باید اشاره شود که کاربرد کربنات کلسیم در تصفیه آب بیشتر به منظور جلوگیری از خوردگی شبکه توزیع و تامین کیفیت آب آشامیدنی است. باید اشاره شود که کربنات کلسیم تصفیه آب معمولا با سایر کربنات کلسیم‌هایی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت است. این نوع ماده معدنی برای تصفیه آب به صورت معمول از نوع کربنات کلسیم میکرونیزه طبیعی می‌باشد. بنا به عبارتی دیگر در حقیقت از کربنات کلسیم زمین با خلوص بالا برای ارائه عملکرد و کیفیت بالای آب بهره گرفته می‌شود.

اهداف استفاده از کربنات کلسیم در تصفیه آب

استفاده از کربنات کلسیم در تصفیه آب، اهداف متفاوتی دارد که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بهسازی یا ارتقاء کارخانه آب شیرین کن
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی تصفیه آب
  • ارائه کیفیت آب پایدارتر

مقاله پیشنهادی: تفاوت کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم

مزیت‌های استفاده از کربنات کلسیم در تصفیه آب

تا کنون در خصوص کاربرد کربنات کلسیم در تصفیه آب اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم. حال باید درباره مزایای این ماده برای تصفیه آب اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. به صورت کلی این ماده قلیایی باعث افزایش خاصیت قلیایی آب می‌شود. اسیدی بودن آب می‌تواند مشکلاتی را برای ما به وجود بیاورد و اگر آب در اثر باران‌های اسیدی خاصیت اسیدی پیدا کند، با استفاده از کربنات کلسیم این مشکل بر طرف خواهد شد و اسیدی بودن آب از بین می‌رود. آب‌های اسیدی که به دلیل باران اسیدی در حال افزایش هستند با افزودن کربنات کلسیم صنعتی به سادگی خنثی می‌شوند. در بسیاری از موارد کربنات کلسیم قادر است تا مواد سمی درون آب را از بین ببرد! مزیت‌های استفاده از کربنات کلسیم در تصفیه آب به صورت زیر خواهد بود:

  • کلسیم طعم بهتری به آب می‌دهد و آب را سخت تر و سنگین‌تر می‌کند (مردم آب سنگین را بهتر می‌پسندند)
  • این ماده برای تصفیه آب‌های اسیدی و جلوگیری از مشکلات مصرف این آب‌ها بسیار کاربردی و مناسب خواهد بود.
  • این ماده قلیایی مقرون به صرفه است بنابراین استفاده از آن برای فرآیند تصفیه اقتصادی مناسب می‌باشد.

سخن پایانی

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کاربرد کربنات کلسیم در تصفیه آب به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.

سوالات متداول

1.چرا از کربنات کلسیم برای تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود؟
استفاده از کربنات کلسیم در تصفیه فاضلاب با هدف خنثی کردن خاصیت اسیدی آن انجام خواهد شد.
2.چرا از کلسیم کربنات برای تصفیه آب استخر بهره گرفته می‌شود؟
کربنات کلسیم باعث میکروب کشی در آب استخر می‌گردد. بعلاوه ارزان بودن و در دسترس بودن کربنات کلسیم علت محبوبیت این ماده در تصفیه آب استخر می‌باشد.
3.مزایای استفاده از کربنات کلسیم در تصفیه آب چیست؟
بهبود طعم آب، از بین بردن خاصیت اسیدی آب و مقرون به صرفه بودن

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *