کاربرد پودر آلومینیوم

کاربرد آلومینیوم

آلومینیوم یک عنصر فلزی است که در پوسته زمین در ناحیه بوکسیت، موجود است. آلومینیوم از بوکسیت استخراج می شود و با استفاده از فرآیند شیمیایی ( فرآیند بایر)، جدا می شود. از ویژگی های فلز آلومینیوم می توان به نرم بودن آن و شکل پذیری راحت آن در قالب اشاره کرد. همچنین این ماده غیر سمی و غیر مغناطیسی بوده که به دو شکل جامد و پودر شده، وجود دارد.
کاربرد پودر آلومینیوم در سطح تجاری و فردی، به قدری زیاد و مهم است که یک ماده ارزشمند در صنعت به شمار می رود. اما سوال اصلی که پیش می آید این است که پودر آلومینیوم یا اکلیل آلومینیوم چیست؟ در حقیقت همانطور که از اسم این ماده معلوم است پودر آلومینیوم به ذرات خرد شده و ریز شده ای گفته می شود که بسیار با اکسیژن واکنش پذیر است و نقطه ذوب آن به 660 درجه سانتی گراد نیز می رسد.

آلومینیوم در ابتدا توسط دستگاه هایی موسوم به آسیاب تمبر به ورقه هایی تبدیل شده و در همین جریان تبدیل، پودر آلومینیوم نیز به وجود می آید. البته در دهه 1920، شخصی به نام ای جی هال با اسپری کردن آلومینیوم مذاب، پودر آلومینیوم را تولید کرد.

پودر آلومینیوم
پودر آلومینیوم چیست

کاربرد پودر آلومینیوم

آلومینوم به دو صورت جامد و پودر شده، ارائه می شود که حالت پودر شده آن بسیار قابل اشتعال بوده و یکی از رایج ترین موارد و کاربردهای استفاده از پودر آلومینیوم در نمایشگرهای تولید مواد شیمیایی است. از دیگر کاربرد پودر آلومینیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل ایجاد رنگ های روشن در زمان سوختن آلومینیوم، از پودر آلومینیوم برای ایجاد جلوه های مختلف فلاش در نمایش های آتش بازی، از درجه های مختلف پودر استفاده می شود.
  • همچنین از پودر آلومینیوم با ظرفیتی مشخص به عنوان ماده تشکیل دهنده مواد منفرجه، در معادن تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • این ماده پر کاربرد در گذشته نیز در صنعت عکاسی از آن برای ایجاد چشمک زدن دوربین استفاده می شود.
  • در تغییر رنگ و استفاده در سلول های خورشیدی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پودر آلومینیوم در صنایع ساختمان سازی در جهت تولید بلوک سبک مورد استقبال قرار گرفته و از آن استفاده می شود.
  • این ماده در صنایع آرایشی و خودروسازی نیز کاربرد دارد.
  • در تولید مواد نسوز یا دیر گداز از پودر آلومینیوم استفاده می شود.

ویژگی های پودر آلومینیوم

پودر آلومینیوم علاوه بر استفاده و کاربر آن در صنعت، این ماده در صحنه های جنایت برای ایجاد اثر انگشت نهفته در سطوح صاف و غیر متخلخل استفاده می شود. پودر آلومینیوم موثرترین و بهترین نوع پودر برای شناسایی اثر انگشت بر روی شیشه به شمار می رود. در صورت استفاده از پودر آلومینیوم در سطوح بیشتر رنگ ها ( به استثنای نفره)، کنتراست خوبی ایجاد می کند.

از ویژگی های مهم پودر آلومینیوم می توان به در دسترس بودن آسان آن اشاره کرد که همراه با واکنش پذیری بالا و خاصیت قابل احتراق آن به این معنی است که در صورت استفاده به عنوان سوخت جامد می توان از آن در مقدار زیاد استفاده نمود. یک نمونه معروف از پودر آلومینیوم که به این روش استفاده می شود، در موتورهای موشکی جامد قابل استفاده مجدد از شاتل فضایی ناسا است. پودر آلومینیوم غیر قابل حل در آب است و در مکان خشک تجزیه می شود.

مشخصات پودر آلومینیوم
ویژگی های پودر آلومینیوم

کاربرد پودر آلومینیوم در رنگ ها

از پودر آلومینیوم اغلب برای ایجاد رنگدانه های فلزی نقره استفاده می شود و گاهی اوقات این ماده در فروشگاه های هنری به عنوان برنز آلومینیوم فروخته می شود. رنگدانه های ساخته شده با پودر آلومینیوم در صنعت الکترونیکی و خودرو سازی به عنوان پوشش استفاده می شود. از دیگر کاربردهای پودر آلومینیوم می توان به استفاده آن در ایجاد خمیر غلیظ که به پشت سلول های خورشیدی فتوولتائیک می چسبد تا آن ها را رسانا کند.

خطرات استفاده از پودر آلومینیوم

پودر آلومینیوم با اینکه ماده ای غیر سمی به شمار می رود و کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد اما به دلیل واکنش پذیری بالای آن با اکسیژن و خاصیت قابل اشتعال و احتراق آن باید به نکات ایمنی و پوشش مناسب برای کار با این ماده توجه و دقت کافی داشته باشید.

آلومینیوم به تنهایی ماده ای خود اشتعال نیست اما به دلیل واکنش پذیری بالای آن و معلق بودن آن در هوای آزاد، می توان عامل اشتعال باشد. این ماده باعث می شود که تعداد گازهای قابل اشتعال هیدروژن شده بیشتر شود و در نهایت منجر به انفجار شود. به همین علت تاکید می شود که برای جلوگیری از حوادث احتمالی، پودر آلومینیوم را در جای خشک، در بسته و به دور از گرد و غبار نگهداری شود. از خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن در اطراف محل پودر آلومینیوم نیز جدا خودداری کنید.

[faq title=”سئوالات متداول” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آآیا پودر آلومینیوم موجب مسمومیت می شود و برای سلامتی خطرناک است؟ ” number=”1″]در مورد احتمال مسمومیت به آلومینیوم، اطلاعات ضد و نقیض وجود دارد، اما طبق آزمایش های انجام شده به نظر می رسد که قرار گرفتن مداوم افراد در معرض پودر آلومینیوم، موجب اختلال در دستگاه های تنفسی شده و به فیبروز ریوی ختم می شود. برخی دیگر از دانشمندان معتقدند که این ماده بر روی دستگاه گوارش نیز تاثیر منفی می گذارد.[/faq_item][faq_item title=”آیا پودر آلومینوم قابل بازیافت است و خطری برای محیط زیست ندارد؟” number=”2″]پودر آلومینیوم ماده ای غیر قابل بازیافت است و به همین علت در رنج و رده مواد خطرناک برای محیط زیست قرار دارد. این ماده می تواند به تنهایی موجب آلودگی دریا و آب های زیرزمینی شود و خطری جدی برای محیط زیست به شمار برود.[/faq_item][faq_item title=”پودر آلومینیوم چگونه تولید می شود؟ ” number=”3″]این ماده که در حقیقت پودر شده همان آلومینیوم می باشد که به آن اصطلاحا پودر یا اکلیل آلومینیوم گفته می شود توسط اسپری کردن آلومینیوم مذاب یا دستگاه هایی موسوم به آسیاب تمبر ایجاد می شود.[/faq_item][/faq]

 

نکات ایمنی پودر آلومینیوم
خطرات پودر آلومینیوم

سخن آخر

به طور کلی پودر آلومینیوم یکی از مواد پرکاربرد در صنایع به شمار می رود و با توجه به خواص و ویژگی های مفیدی که دارد یک ماده مهم به شمار می رود. اما قابل ذکر است که در صورتی که به نکات ایمنی توجهی نداشته باشید و بدون لوازم ایمنی به طور مداوم و طولانی مدت با این ماده کار کنید، علاوه بر آسیب به محیط زیست، سلامت خود را به خطر انداخته و به بیماری های ریوی و تنفسی دچار می شوید.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *