کاربرد پتاسیم پرمنگنات

کاربرد پتاسیم پرمنگنات

پتاسیم پرمنگنات

مواد شیمیایی به طور گسترده در صنایع مختلف کاربرد دارند. نکته ای که وجود دارد این است که این ترکیبات شیمیایی به خاطر این که ویژگی ها و خواص مخصوص به خود را دارند. پتاسیم پرمنگنات ماده ای به رنگ ارغوانی به صورت بلور های سوزنی می باشد. پرمنگنات پتاسیم ماده ای بی بو و محلول در آب است و از بهترین مواد شیمیایی به شمار می رود. به همین دلیل جز پر مصرف ترین  مواد می باشد. لازم است، بدانید این ماده از قدرت بالای اکسید کنندگی برخوردار است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد پتاسیم پرمنگنات و سولفات آلومینیوم در زیر به آنها اشاره شده است.

کاربرد پرمنگنات پتاسیم

پتاسیم پرمنگنات یکی از مواد شیمیایی است که کاربرد های مختلف و متعددی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا برای شما در مورد کاربرد هایی که این ماده شیمیایی دارد مواردی را شرح دهیم. کاربرد های فراوانی برای این ماده وجود دارد که در زیر به طور کلی به آنها اشاره شده است.

کاربرد پتاسیم پر منگنات در تصفیه آب

از این ماده شیمیایی با ارزش برای کنترل کردن طعم و بو، حذف رنگ و کنترل رشد بیولوژیکی که در سیستم های تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر، به دلیل پتانسیل بالایی که در اکسید کنندگی دارد، به عنوان یک ضدعفونی کننده به شمار می رود. یکی دیگر از مزایا که در تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد این است که می توان از آن به عنوان عامل کنترل کننده باکتری های آهن موجود در چاه استفاده نمود.

پتاسیم پرمنگنات در سینما

در سینما برای کهنه کردن لباس ها از پرمنگنات پتاسیم استفاده می شود. زیرا به دلیل خاصیت اکسید کنندگی که دارد، موجب می شود پارچه ها , نخ ها بسیار قدیمی تر به چشم آیند.

کاربرد پتاسیم پرمنگنات در پزشکی

نکته ای که وجود دارد این است که در علوم مختلف پزشکی مواد شیمیایی کاربرد های وسیع و مختلفی دارند. دقت داشته باشید که این ماده به خاطر ویژگی ها و خصوصیاتی که دارد برای درمان انواع عفونت های قارچی و پوستی بسیار کارآمد و کاربرد گسترده ای دارد. از محلول رقیق شده آن برای درمان کردن بیماری هایی اعم از عفونت های پوستی از نوع آکنه، اگزما و .. استفاده می کنند.

همچنین در زمان هایی که زخم های کوچک بر روی بدن ایجاد می شود. با تشخیص و تجویز پزشک می توانید از پتاسیم پرمنگنات استفاده کنید. نکته ای که وجود دارد این است که به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد؛ قابلیت این را دارد که به صورت وسیع و گسترده جلبک ها، باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد. همچنین به وسیله آن می توانید مبتلا شدن به عفونت های ثانوی را تا حد زیادی کاهش دهید. در پزشکی و صنایع شیمیایی می توانید آن را با آب اکسیژنه و گلیسیرین ترکیب کنید و در مواقع مورد نیاز از آن استفاده کنید.

کاربرد پتاسیم پرمنگنات در پزشکی
نقش پتاسیم پرمنگنات در پزشکی و درمان

با توجه به اینکه در بالاتر بیان شد که این ماده به عنوان ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد به همین جهت برای درمان بیماری های انسان نیز استفاده می شود. محلول رقیق شده پتاسیم هم برای بهبود زخم و عفونت قارچی بسیار موثر است. یکی دیگر از کاربرد این ماده برای درمان برفک می باشد.

کاربرد پتاسیم پرمنگنات در نساجی

این ماده در نساجی به عنوان تولید نهایی جین برای ایجاد حالت رنگ در پارچه استفاده می شود.

کاربرد پتاسیم پرمنگنات در کشاورزی

در پرمنگنات پتاسیم به عنوان نیتروژن موجود در خاک استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت بخش عمده این ماده در محیط زیست استفاده می شود. از طرفی دیگر از پرمنگنات پتاسیم برای کنترل و از بین بردن بو در تصفیه آب در کشاورزی و تصفیه فاضلاب صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات ایمنی در پتاسیم پرمنگنات

از آنجایی که این ماده دارای، خاصیت اکسید کنندگی باعث افزایش آتش می شود پس باید این ماده دور از گرما و حرارت نگه دارید. از طرفی این ماده باعث حساسیت های پوستی می شود. یکی دیگر از نکاتی که باید بدانید این ماده برای آبزیان مضر می باشد و در نهایت از ریختن آن در فاضلاب جلوگیری کند. علاوه بر آن نکاتی دیگر درباره ایمنی بودن برای پرمنگنات پتاسیم در زیر ذکر شده است.

نکات ایمنی در پتاسیم پرمنگنات
رعایت نکات ایمنی در حین انجام با پتاسیم پرمنگنات
  • در زمان آتش سوزی گازهای سمی تولید می کند.
  • برای خاموش کردن حریق حتما از اسپری آب استفاده کنید.
  • در صورت تماس این ماده با چشم باید به مدت 15 دقیقه با آب زیاد چشم را شستشو دهید.
  • از خوردن پتاسیم پرمنگنات خودداری کنید زیرا موجب التهاب و آسیب به معده می شود.
  • بعد از اتمام کار با پرمنگنات دست ها را بشویید.
  • قبل از انجام کار با پتاسیم پرمنگنات از لباس های محافظ مناسب و دستکش استفاده کنید.
  • در زمان کم بودن تنفس حین انجام کار با این ماده از هوای آزاد یا در صورت لوزم از تنفس مصنوعی یا اکسیژن استفاده کنید.

نحوه بسته بندی و نگهداری پتاسیم پرمنگنات

باید برای بسته بندی پتاسیم پرمنگنات، ظرف ها را کاملا در بسته و دور از تماس هر گونه مواد آلی نگهداری کنید. توجه داشته باشید پتاسیم پرمنگنات با گلیسیرین واکنش نشان می دهد، پس در نتیجه از کنار هم قراردادن این دو ماده در انبار خودداری کنید.

عوارض پرمنگنات پتاسیم

  1. زخم لب ها، حنجره، سوراخ شدن و خونریزی معده
  2. تنگی نفس
  3. خونریزی در کلیه ها و چربی کبد

خرید پرمنگنات پتاسیم

برای خرید پتاسیم پرمنگنات با بهترین قیمت می توانید با کارشناسان پگاه محیط تماس حاصل کنید یا اینکه به صورت اینترنتی به وب سایت پگاه محیط مراجعه کنید.

روش تولید پرمنگنات پتاسیم

می توانید برای تولید این ماده در ابتدا پیرولوسیت را آسیاب کنید و در ادامه زمانی که به پودر تبدیل شد. پودر به دست آمده را با پتاسیم هیدروکسید واکنش دهید و پس از انجام واکنش، ترکیباتی که دست آمده را به آن آب اضافه کنید و با گذشت کمی زمان با فیلتر کردن محلول می توان پتاسیم پرمنگنات را به آسانی جداسازی کرد. با استفاده از این روش می توان به سادگی این ماده را تولید کرد.

روش تولید پرمنگنات پتاسیم
طرز تهیه پتاسیم پرمنگنات

ویژگی ها و خصوصیات پتاسیم

نکته ای که در پتاسیم پرمنگنات وجود دارد این است که یک ترکیب شیمیایی است که از اکسیژن، منگنز و پتاسیم ساخته شده است. نام دیگر این ماده کریستال کاندی و یا پرمنگنات پتاس است. یونی که در پرمنگنات است یکی از عامل های بسیار قوی برای اکسیداسیون است و نکته مثبتی که وجود دارد این است که در آب به راحتی حل می شود و محلولی بنفش که تیره است را تولید می کند.

اگر این محلول تبخیر شود کریستال هایی را به وجود می آورد که منشوری به رنگ سیاه و بنفش و درخشان است. این پتاسیم پرمنگنات بی بو و طعم شیرینی دارد. دمای ذوب که برای این ماده مناسب است در حدود 270 درجه سانتی گراد است. ساختار کریستالی آن به صورت راست لوزی است.

نتیجه گیری

برای کاربرد پتاسیم پرمنگنات می توان گفت این ماده شیمیایی در صنایع خوراکی، کشاورزی و تصفیه آب نقش مهمی را ایفا می کند. هم چنین در زمان انجام کار با این ماده باید به طور کامل به موارد ایمنی که در مقاله ذکر شد، توجه داشته باشیم.

سوالات متداول

1پتاسیم پرمنگنات در چه بخش هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟
این ماده در صنایع خوراکی، کشاورزی و تصفیه آب کاربرد فراوانی دارد.
2به چه دلایلی پتاسیم پرمنگنات در کشاورزی استفاده می شود؟
به دلیل اینکه این ماده را برای کنترل و از بین بردن بو و هم چنین برای تصفیه آب برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.
3برای استفاده از پتاسیم پرمنگنات باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟
برای انجام کار با این باید از لباس های مخصوص، عینک، دستکش مخصوص استفاده کنیم.
3/5 - (2 امتیاز)

۲ Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *