کاربرد مواد شیمیایی در صنایع غذایی

مواد شیمیایی و کاربرد آن

کاربرد مواد شیمیایی در صنایع غذایی

به دست آوردن یک نتیجه مطلوب از مواد های غذایی نیازمند یک سری اعمال خاص است. اصلی ترین کاری که افراد باید برای به دست آوردن این نتیجه مطلوب انجام دهند این می باشد که باید از برخی مواد های شیمیایی در صنایع غذایی و غذا ها استفاده کنند. در صنایع غذایی مواد های شیمیایی همانند صنعت های دیگر کاربرد های زیادی دارد. و اما کاربرد مواد شیمیایی در صنایع غذایی عبارتند از:

  1. استفاده از مواد شیمیایی برای نگه داری طولانی مدت تر مواد های غذایی
  2. به کار بردن برخی اسید های شیمیایی و ماده های شیمیایی برای بالا بردن کیفیت مواد غذایی
  3. کاربرد دیگر ماده های شیمیایی  این است که برای جذب رطوبت محصولات غذایی به خود و بالا بردن کیفیت محصولات غذایی استفاده می شود.
  4. نقش دیگر مواد های شیمیایی برای تنظیم کردن pH مواد غذایی است.
  5. بهبود بخشیدن طعم غذا ها توسط مواد های شیمیایی

5 مواردی که در بالا برای شما عزیزان ذکر شد مهم ترین کاربرد مواد شیمیایی در صنایع غذایی هستند. اما این را بدانید برای اینکه شما بتوانید از ماده های شیمیایی در صنایع غذایی استفاده کنید باید این ماده ها توسط وزارت بهداشت تایید بشود.

انواع ماده های شیمیایی در صنایع غذایی

تعداد ماده های شیمیایی در صنایع غذایی بسیار زیاد است اما قصد ما این است که اصلی ترین ماده های غذایی را برای شما عزیزان ذکر کنیم.

  • تری سدیم فسفات
    فسفاته محصولی شیمیایی است  که برای بالا بردن کیفیت مواد غذایی از آن در صنایع غذایی استفاده می شود. فسفاته دارای برخی از زیر شاخه ها  است که اصلی ترین مواد آن تری سدیم فسفات و تری پلی فسفات می باشد. اما یک کاربرد دیگر آن برای ساخت خمیر در کیک و کلوچه ها می باشد.
  • اسید فسفریک
    اسید فسفریک نوعی اسید شیمیایی می باشد اما بسیار پر کاربرد است در صنایع غذایی. بیشتر از اسید های شیمیایی برای بالا بردن سطح پی اچ غذا می باشد. یکی از بهترین استفاده های که از این اسید شیمیایی می شود در نوشابه های گاز دار این است که برای بهتر کردن طعم و در برابر رشد قارچ مقاوم باشد به کار می رود.
  • نیترات و نیتریت
    بهترین ماده ای که می توان برای نگه داری بالا تر محصولات استفاده کردن نیترات و نیتریت است. متاسفانه یک بدی که نیترات و نیتریت دارد این می باشد که برای محصولات دامی مانند گوشت و مرغ استفاده می شود که مدت نگه داری آنها بالا تر برود اما از طرفی دیگر استفاده بیش از حد این ماده باعث به وجود آمدن سرطان در بدن انسان می شود.
  • تورین
    تورین یکی دیگر از اسید های شیمیایی می باشد که بیشتر در انرژی زا ها به کار می رود اما بسیار کاربرد های مناسبی برای بدن بدن انسان دارد. به این علت از تورین در نوشابه های انرژی زا استفاده می شود که باعث تنظیم عملکرد بافت چربی، کم کردن کلسترول بدن، کاهش فشار خون و… می شود.
انواع مواد شیمیایی
انواع ماده های شیمیایی در صنایع غذایی

تولید مواد های شیمیایی برای استفاده در صنایع غذایی

زمانی که شما می خواهید مواد های شیمیایی را تولید کنید نیاز به علم شخصی آن دارید و در صورت نداشتن این علم و دستگاه های مورد نیاز تولید این مواد های شیمیایی نمی توانید کار تولید را انجام دهید. اگر می خواهید که مواد های شیمیایی با کیفیت را به دست  آورید می توانید به پگاه محیط آرین مراجعه فرمایید.

مضرات مواد شیمیایی در صنایع غذایی

زمانی که از مواد شیمیایی در صنایع غذایی استفاده می شود امکان دارد که یک سری مضرات خاص را برای بدن افراد به وجود آورد. در این بخش می خواهیم با انواع مضرات مواد شیمیایی در صنایع غذایی صحبت کنیم.

  1. اعتیاد آور شدن افراد به این نوع غذا ها
    بیشتر از مواد های شیمیایی در فست فود ها استفاده می شود و به همین دلیل باعث می شود که افراد به این فست ویچ ها اعتیاد پیدا کنند و امکان سرطان را در خود ایجاد کنند اگر بیش از حد از این نوع غذا های فست فودی استفاده کنند.
  2. چاق شدن افراد
    یکی دیگر از اصلی ترین مضرات برای بدن توسط همین مواد شیمیایی به کار رفته، چاق شدن بیش از حد افراد می باشد. اگر دقت کنید 60 درصد جامعه دارای چاقی مفرد می باشد و اصلی ترین دلیل هم استفاده از این ماده های شیمیایی در غذا ها می باشد.
  3. افسردگی و زود رنج شدن
    یکی دیگر از مضرات استفاده از مواد شیمیایی در صنایع غذایی این است که افراد را به فردی افسره و زود رنج تبدیل می کند.
  4. مشکلات گوارشی
    به علت اینکه میزان اسید در مواد های شیمیایی زیاد می باشد باعث می شود که گوارش بدن افراد دچار مشکل شود.
مضرات مواد شیمیایی
مضرات مواد شیمیایی در صنایع غذایی

مواردی که در بالا گفته شد اصلی ترین مضرات مواد های شیمیایی در صنایع غذایی می باشد. و استفاده کردن از این ماده های شیمیایی باید به صورت استاندارد باشد که مضرات بالا برای افراد پیش نیاید.

فواید مواد شیمیایی در صنایع غذایی

درست است که مواد شیمیایی برای بدن یک سری مضرات را دارد اما در سویی دیگر فوایدی را نیز به همراه دارد که باعث بهتر شدن عملکرد بدن نیز می شود.

  • طمع بهتر غذا ها
  • بهبود سلامتی افراد توسط برخی از مواد های شیمیایی
  • بالا بردن سیستم ایمنی بدن افراد
  • ماندگاری بالا تر غذا ها و نگه داشتن کیفیت خود در بالا ترین حالت ممکن
فواید مهم مواد شیمیایی
فواید مواد شیمیایی در صنایع غذایی

مواد شیمیایی زیاد فواید ندارد اما فوایدی که در بالا گفته شد بهترین فواید مواد شیمیایی برای بدن و غذا ها می باشد. برای آشنایی بیشتر با مواد شیمیایی چون سولفات آلومینیوم به مقاله مربوطه مراجعه شود.

نتیجه گیری

در آخر بهتر است که یک جمع بندی را در نظر بگیریم. بدترین مضراتی که یک مواد شیمیایی در صنایع غذایی برای افراد به وجود می آورد این است که افراد به غذا ها اعتیاد شدیدی پیدا می کنند اما از طرفی دیگر یکی از بهترین فواید مواد شیمیایی در صنایع غذایی این این است که ماندگاری غذا ها بالا تر برود و دیر تر خراب شود. یکی از مهم ترین کاربرد مواد شیمیایی که در صنایع غذایی وجود دارد این است که باعث بالا رفتن کیفیت غذا ها می شود و به همین دلیل است که افراد به این نوع غذا ها اعتیاد خاصی را پیدا می کنند.

[faq title=”کاربرد مواد شیمیایی در صنایع غذایی” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا می توان برای خرید نیتریت با کیفیت به پگاه محیط آرین مراجعه کرد؟” number=”1″]بله شما می توانید برای خرید نیتریت کیفیت بالا به سایت پگاه محیط آرین مراجعه فرمایید.[/faq_item][faq_item title=”آیا مصرف بیش از حد مواد های شیمیایی در صنایع غذایی باعث پیری زود رس می شود؟” number=”2″]بله طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان اروپایی به این نتیجه رسیدند که اصلی ترین عاملی که باعث پیری زود رس می شود همین مصرف بیش از حد مواد شیمیایی در صنایع غذایی می باشد.[/faq_item][faq_item title=”علت دیگر استفاده از محصولات شیمیایی در مواد غذایی چیست؟” number=”3″]به این علت می باشد که اگر افراد بخواهند به صورت طبیعی کاری کنند که کیفیت غذا و ماندگاری بالا تر برود بسیار زمان بر می باشد و به همین دلیل مجبور به استفاده از مواد های شیمیایی می شوند.[/faq_item][/faq]
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *