کاربرد سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم و کاربردهای آن

سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم با فرمول شیمیایی K2SO4 از جمله مواد شیمیایی است که در صنعت کاربرد فراوان دارد.

ویژگی های سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم معمولا به صورت پودر سفید، کریستال های سفید (یا بی رنگ) یا گرانول سفید می باشد. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به مزه تلخ و شور آن اشاره کرد. سولفات پتاسیم  با نقطه جوش 1689 درجه سلسیوس و نقطه ذوب 1069 درجه سلسیوس در آب به آسانی حل می شود ولی دراتانول قابل حل نیست. PH این محصول بین 5.5 تا 8.5 است به همین دلیل در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد.

روش تولید پتاسیم سولفات

سولفات پتاسیم  به روش های گوناگونی اعم از واکنش کلرید پتاسیم با سنگ معدن لانگنبیتت،نیترات پتاسیم با سولفوریک اسید، واکنش کلرید پتاسیم با اسید سولفوریک یا گوگرد دی اکسید، آب و اکسیژن و بازیافت زباله های شکر تولید می شود. برای مطالعه مقاله کامل سولفات آلومینیوم پتاسیم با پگاه محیط آرین همراه باشید.

تهیه سولفات پتاسیم
ساخت سولفات پتاسیم

کاربرد سولفات پتاسیم

همانطور که گفتیم سولفات پتاسیم در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

کاربرد سولفات پتاسیم در صنایع غذایی
  • در صنایع غذایی به عنوان عطر و طعم دهنده
  • به عنوان جایگزین نمک طعام (سدیم کلرید)
  • در تولید مواد شیمیایی و افزودنی های شیمیایی
سولفات پتاسیم در صنایع غذایی
کاربرد سولفات پتاسیم در صنایع غذایی
[faq title=”سئوالات متداول” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”چرا سولفات پتاسیم در کشاورزی اهمیت فراوانی دارد؟” number=”1″]سولفات پتاسیم در ساختار گیاه و میوه به صورت قابل توجهی وجود ندارد در حالی که نقش بسیار حیاتی در رشد آن ها دارد. عنصر پتاسیم سرعت انتقال کربوهیدرات ها آمینو اسید ها و سایر ریزمغذی‌ها را در ساقه ها و برگ های گیاه افزایش خواهد داد و بدین ترتیب زمان رسیدن میوه ها را سرعت خواهد بخشید، همچنین با افزایش ضخامت دیواره ساقه ها باعث مقاوم شدن آنها در برابر سرما و گرما، انواع تنشهای طبیعی مانند باد و باران و طوفان و تگرگ خواهد شد.[/faq_item][faq_item title=”از کجا می توان فهمید گیاه کمبود پتاسیم دارد؟” number=”2″]پاسخ به این سوال اندکی دشوار است چرا که کمبود پتاسیم در گیاه به میزان کم چندان به چشم نمی آید ولی زمانی که این کمبود این عنصر چشمگیر باشد سبب بروز مشکلاتی نظیر کاهش رشد عمومی گیاه، در کمبود پتاسیم، نوک برگ ها و حاشیه آنها در برگ های پایینی دچار سوختگی می گردد که به آن اصطلاحاً نوک سوختگی یا لب سوختگی گفته می شود، کوچک ماندن برگ ها و سبز ماندن رگبرگ ها، کشیده شدن دم گیاه و عدم تکامل میوه می شود.[/faq_item][faq_item title=”شرکت پگاه محیط آرین به جز سولفات پتاسیم چه کودهایی تولید می کند؟” number=”2″]شرکت پگاه محیط آرین کودهای دیگری چون متافسفات پتاسیم، سولفات پتاسیم، کلرید پتاسیم، نیترات پتاسیم و سولفات پتاسیم منیزیم را به دو صورت گرانوله و دانه ریز تولید می کند.[/faq_item][/faq]
کاربرد سولفات پتاسیم در کشاورزی

از کاربرد سولفات پتاسیم در صنعت کشاورزی که مهم ترین کاربرد آن است، می توان به تامین نیاز گیاه به پتاسیم و گوگرد اشاره کرد. کود های حاوی پتاسیم به ویژه این کود را کود کیفیت می نامند چرا که خواص بسیار زیادی برای بهبود کیفیت و افزایش رشد محصولات کشاورزی مختلف دارد. پتاسه و سولوپتاس از جمله کودهای دارای سولفات پتاسیم هستند.

  • کاهش دهنده خاصیت اسیدی خاک
  • کمک به جذب بهتر آهن و فسفر خاک
  • تقویت کننده گیاهانی که کربوهیدرات فراوان دارند نظیر سیب زمینی
  • افزایش بازدهی مصرف آب
  • محرک رشد گیاه
  • بهبود دهنده رنگ و طعم گیاه
  • مقاوم کننده خاک در برابرعوامل محیطی

از مهم ترین و بهترین ویژگی های سولفات پتاسیم باید به این مورد اشاره کرد که برخلاف دیگر کودها باعث شوری خاک نمی شود به همین جهت برای محصولاتی که نسبت به کلر حساس هستند بسیار مناسب می باشد. از این محصولات کشاورزی می توان به پسته، چای، مرکبات، توتون، سیب زمینی، توت ها، انگورها و …اشاره کرد.

البته لازم به ذکر است کودهای شیمیایی نظیر سولفات پتاسیم برای محصولاتی که پایه نیتروژنی دارند مناسب نیستند و بازده لازم را در این موارد ندارند. شرکت پگاه محیط آرین با تولید سولفات پتاسیم با کیفیت اماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد.

تاثیر پتاسیم در رشو و نمو گیاهان

در تمامی فرایندهای مربوط به رشد گیاه از کاشت تا برداشت، پتاسیم به عنوان یک عنصر مهم و اساسی نقش دارد. کمبود پتاسیم در گیاه موجب کاهش مقاومت گیاه به خشکی، غرق‌آبی و دماهای بالا و پایین می‌شود. همچنین کمبود پتاسیم موجب کاهش مقاومت گیاه در مقابل آفت‌ها، عوامل بیماری ‌زا و حمله آفت ها می ‌شود. به ‌دلیل اینکه پتاسیم سلامت کلی اندام‌های در حال رشد را بهبود می‌بخشد و از گیاه در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند. پتاسیم عواملی چون رنگ، اندازه، شکل و قدرت دانه تحت تاثیر قرار می دهد و و هم چنین سبب افزایش برداشت محصول می شود. وجود پتاسیم در فرایند فنوسنتز گیاه نقش دارد  و به انتقال قندها و نشاسته‌ها و ساخت پروتئین در گیاه کمک می کند.

کمبود سولفات پتاسیم در گیاهان سبب می شود تا بیشتر میوه های در حالت رسیده یا حتی نرسیده از درخت جدا شده و بریزند، به دلیل اینکه ساقه توانایی نگهداری میوه را ندارد. همچنین زردی برگ گیاهان نیز از دیگر تاثیرات عدم استفاده از سولفات پتاسیم در کشاورزی است.

پتاسیم با افزایش ضخامت دیواره های سلولی بیرونی، باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر برخی بیماری ها و سبب تحریک رشد ساقه های قوی گیاه می شود. علاوه بر آن، پتاسیم کافی و مناسب برای گیاه، می تواند باعث کاهش از دست دادن رطوبت از گیاهان در حال رشد شود و بنابراین مقاومت گیاه در برابر خشکی را افزایش می دهد. پتاسیم برای تکمیل بسیاری از عملکردهای ضروری در گیاهان مانند فعال سازی واکنش های آنزیمی، ترکیب پروتئین ها، تشکیل نشاسته و قندها و تنظیم جریان آب در سلول ها و برگ ها مورد نیاز است.

سولفات پتاسیم شرکت پگاه محیط آرین در سایزهای مختلف( حت کوچک تر از 015/0 میلی متر) تولید می شود تولید سولفات پتاسیم سولفات در اندازه کوچک سبب می شود محلول سولفات پتاسیم به راحتی توسط گیاه جذب شود.

کود سولفات پتاسیم
سولفات پتاسیم در رشد گیاه

نگهداری سولفات پتاسیم

برای نگهداری این محصول می توان از کیسه های ذخیره و نگهداری فله ای استفاده کرد.

نکته

سولفات پتاسیم بسیار خوردنده است پس باید توجه داشته پس از تماس محصول با تجهیزات فلزی، حتما آن هارا با آب بشویید تا به وسایل کار آسیب نرسد.

سخن آخر

شرکت پگه محیط آرین با تولید سولفات پتاسیم این افتخار را داشته است تا در گروه برترین تولیدکنندگان این محصول در کشور قرار بگیرد. قیمت مناسب در کنار کیفیت بی نظیر این محصول باعث شده تا طرفداران بسیاری داشته باشد. برای سفارش سولفات پتاسیم شرکت پگاه محیط آرین با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

Rate this post

۳ Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *