کاربرد سولفات روی

سولفات روی

سولفات روی

یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین محصولات شیمیایی سولفات روی می باشد. سولفات روی به صورت پودری و دارای رنگ سفید است. درصد خلوص این ماه ارزشمند در همه کارخانجات متفاوت می باشد. سولفات روی به دو شکل مورد استفاده قرار می گیرد، که شامل صنعتی و خوراکی می باشد. کاربرد سولفات روی چیست؟

روش تولید سولفات روی

کاربرد سولفات روی چیست؟ ابتدا باید بدانید این ماده چگونه تولید می شود. این ماده بسیار خالص را از طریق واکنش با سولفوریک اسید و اکسید روی خالص و با سرد کردن و کریستال گیری از این نوع محلول تولید می شود.

خرید سولفات روی

برای خرید مواد شیمیایی چندین راه ارتباطی وجود دارد. بهتر است برای خرید سولفات روی در ابتدا قیمت چندین سایت را بررسی نمایید که در نهایت به وب سایت پگاه محیط مراجعه می کنید. امروزه بسیاری از انسان ها و دام ها دچار کمبود روی می باشند می توانید با استفاده از رژیم غذایی این کمبود فلز را جبران کنید.

خرید سولفات روی
پودرهای سولفات روی

انواع کاربرد های سولفات روی

کاربرد سولفات روی چیست؟ این ماده بسیار پرکاربرد است و کاربردهای آن عبارتند از:

کاربرد سولفات روی در صنعت

یکی از مهم ترین کاربرد های روی سولفات در تهیه ی انواع خوراک دام ها و کود شیمیایی و خمیر دندان است. چنانچه می توان از این ماده شیمیایی در برابر رشد انواع خزه ها در سطح های مختلف جلوگیری کرد.

کاربرد سولفات روی در کشاورزی

باید بگوییم بیشتر زمین های کشاورزی کشورمان دچار کمبود روی هستند. بسیاری از محصولات نظیر غلات و درختان میوه به روی نیاز دارند. از طرفی عنصر روی سولفات به عنوان یک ماده ماده مغذی برای رشد گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. با بررسی های انجام شده محققان پی برده اند که کمبود روی در گیاهان می تواند فرآیند زیستی، متابولیکی و فتوسنتز را مختل کند.

لازم است بدانید کمبود روی در گیاهان موجب اختلال در تشکیل مولکول های زیستی مانند قندها، پروتئین ها می شود. در نتیجه ضعیف شدن گیاه موجب به خطر افتادن رشد و عدم حاصلخیزی گیاه خواهد شود. از سولفات روی به عنوان یک کمک کننده مواد مغذی برای خاک استفاده گردد.

این ماده به راحتی در آب قابل حل می باشد و به طور خاصی میزان ph خاک را تنظیم می کند. با این کار میزان روی خاک افزایش می یابد یکی از نکاتی که قابل توجه می باشد خاک هایی هستند که دچار کمبود روی می شوند که می توان با استفاده از کود روی برطرف می شود. به طور کلی همه محصولات کشاورزی به روی برای رشد نیاز دارند.

استفاده از روی سولفات در کشاورزی
کارگران حین استفاده از سولفات روی برای محصولات کشاورزی

بهترین زمان برای استفاده از کود سولفات روی در خاک

بهترین زمان برای افزودن این ماده زمانی است که خاک با کمبود روی مواجه شده است. هم چنین کمبود روی در کشاورزی به دلایل مختلفی ایجاد می شود. وجود غلظت های زیاد از ترکیبات بی کربنات در هنگام آبیاری و عدم استفاده صحیح از کود های کشاورزی مناسب، موجب می شود روی موجود در خاک کاهش پیدا کند.

کاربرد روی سولفات در داروسازی

از این ماده در داروسازی و پزشکی به طور خاص و ویژه ای استفاده می شود هم چنین سولفات روی هم به عنوان یک مکمل رژیمی استفاده می شود.

سایر کاربردهای مهم سولفات روی

  • تولید ابریشم مصنوعی
  • صنایع کاغذ سازی
  • در رنگ ها و رنگدانه ها
  • تولید خوارک دام و طیور
  • به عنوان ضدعفونی کننده
  • برای تهیه خشک کننده ها
  • استفاده در تجهیزات آتش نشانی

خطرات سولفات روی

این ماده باعث اختلال در تنفس، گلو درد و سرفه می شود در نتیجه تماس این ماده با چشم موجب سرخی و درد چشم ها میگردد. توجه داشته باشید بلعیدن روی سولفات موجب درد های شکمی، اسهال و استفراغ می شود.

نکات ایمنی در هنگام کار با سولفات روی

در صورت بلع غیر طبیعی این ماده موجب مرگ سلول ها می شود. بلع زیاد این ماده موجب ورم مخاط خون ریزی یا بالا آوردن خون می شود. گاها پیش آمده افراد با بلع این ماده دچار بیهوشی شده اند در این زمان به فرد مصدوم چیزی نخورایند و در صورت هوشیاری دهان آن را با مقدار زیادی آب شستشو دهید و پس از آن یک لیوان آب آشامیدنی به او بدهید. توجه داشته باشد استفاده از دارو های تهوع آور ممنوع است. بهتر است در این زمان برای بلع بازها از آبلیمو آب پرتقال و در بلع اسیدی از شیر و آنتی اسیدها کمک بگیرید.

رعایت اصول ایمنی در هنگام کار با روی سولفات
نکات ایمنی در هنگام کار با سولفات روی

نتیجه گیری

با استفاده از سولفات روی می توانیم رشد گیاهان را افزایش دهیم زیرا اغلب زمین های کشاورزی بنا به دلایلی دچار کمبود روی هستند و از طرفی کمبود روی در خاک موجب کاهش رشد گیاهان و مرکبات می شود. لازم است بدانید از سولفات روی در بسیاری از بخش ها مورد استفاده می شود.

سوالات متداول

1مهم ترین کاربرد سولفات روی چیست؟
بیشترین کاربرد از این ماده در صنعت کشاورزی می باشد زیرا کمبود روی موجب کاهش رشد گیاهان و درختان میوه می شود. هم چنین در پزشکی بسیار پرکاربرد می باشد.
2چگونه سولفات روی تولید می شود؟
این ماده با سولفوریک اسید و اکسید به راحتی واکنش می دهد و با سرد آن این ماده ارزشمند تولید می شود.
3عوارض سولفات روی چیست؟
بلع این ماده موجب خونریزی معده می شود، هم چنین در تنفس اختلال ایجاد می کند.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *