کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی

سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم و کاربردش در کشاورزی

سولفات آلومینیوم و یا همان “آلوم”، از آن جمه مواد شیمیایی با ارزش و پر کاربردی است که گاهی به نظر می آید کم اهمیت و جزئی گمارده شده است. سولفات آلومینیوم در صنایع مختلفی مانند پزشکی، کشاورزی و مصارف شخصی مشتریان کاربردهای فراوانی دارد و به همگان سودهای زیادی رسانده است. این مطلب نوشته شده است تا شما را با کاربرد سولفات آلمینیوم در کشاورزی و صنایع دیگر آشنا سازد و بهتان دید جدیدی بدهد.

ترکیب شیمیایی سولفات آلومینیوم

این ماده شیمیایی به صورت پودر، گرانول و یا کریستال های سفید درخشانی وجود دارند. معمولا به صورت سولفات آلومینیوم هیدراته معدنی یافت می شوند. سولفات آلومینیوم را گاهی آلوم و یا آلوم سازنده کاغذ نیز می نامند، اما نام آلوم بیشتر برای نمک سولفات دوتایی با فرمول شیمیایی XAl(SO4)2·12H2O که به جای X کاتیون های تک ظرفیتی مانند پتاسیم و آمونیوم قرار می گیرند، استفاده می شود. این ماده هم مانند آلوم ها عملکرد تقریبا مشابهی دارد اما با قدرتی بیشتر. سولفات آلومینیوم نمک آلومینیومی متشکل از آلومینیوم، سولفور و اکسیژن، سه عنصری که به وفور یافت می شوند است.

ویژگی سولفات آلومینیوم
ترکیب شیمیایی سولفات آلومینیوم

ویژگی ها

فرمول شیمیایی: Al2(SO4)3

جرم مولی: 342.15 g/mol

شکل ظاهری: کریستال های جامد سفید

حلالیت: حل شدن ملایم در الکل، اسید های معدنی رقیق

کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی

سولفات آلومینیوم خاصیت به شدن اسیدی دارد. گاهی این ماده را به خاک های قلیایی اضافه می کنند تا PH را برای گیاهان متعادل و تنظیم کند. هنگامی که سولفات آلومینیوم با آب مخلوط می شود به آلومینیوم هیدروکسید و محلولی به شدت قلیایی به نام سولفوریک اسید که موجب تغییر اسیدیته خاک می شود، تبدیل می شود. باغبانانی که گل ادریس می کارند از این ویژگی سولفات آلومینیوم استفاده می کنند تا رنگ گل را تغییر دهند(آبی یا صورتی) از آنجایی که این گیاه به PH خاک بسیار حساس است. سولفات آلومینیوم در خاک به نوعی نقش تقویت گیاه و برخی درخچه های زینتی را دارد.

از دیگر کاربرد های این ماده در خاک، این است که ماده ای به نام کربنات کلسیم به صورت آزاد در خاک وجود دارد که یون های مغذی را از دسترس گیاهان دور می کند و جذبشان  توسط ریشه را کاهش می دهد. از برخی مواد برای از بین بردن این ماده استفاده می کنند که یکی از آن ها سولفات ها هستند. کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی به همین دلیل است، منتها به دلیل برخی ویژگی هایش، مانند سمی بودن، تنها برای بعضی گیاهان کاربرد دارد.

کاربرد آلوم
سولفات آلومینیوم در کشاورزی

روش استفاده

برای استفاده از سولفات آلومینیوم در خاک های گیاهانتان ابتدا حتما با متخصصی برای میزان و طریقه مصرف مشورت کنید. در کل میزان مصرفی این ماده در خاک به ارتفاع و قطر گیاه بستگی دارد و عواملی مانند نوع خاک و حضور کربنات کلسیم در آن نیز باید در نظر گرفته شوند. به این نکته توجه کنید آلوم ماده ای سمی است در استفاده از آن باید احتیاط لازم را رعایت کرد.

کاربرد سولفات آلومینیوم در مصارف دیگر

کاربردهای پزشکی

سولفات آلومینیوم را معمولا بدون تجویز می توان تهیه کرد و به فرم های جامد و پودری یافت می شود که در مواردی مانند بریدگی های خفیف و خراش های پس از اصلاح کاربرد دارد. به عنوان درمان پس از اصلاح استفاده می شود و به عنوان ماده ای قوی در ابزاری که سبب بند آمدن خون می شوند، عامل لخته کننده خون به دلیل ویژگی های ضدباکتریایی شان کاربرد دارند زیرا خونریزی را در زخم های سطحی کاهش می دهند. این مواد همچنین به عنوان جاذب و رسوب دهنده آنتی ژن های پروتئینی در محلول عمل می کنند، نتجیه اش بهبود ایمنی بخشی واکسن است. سولفات آلومینیوم در صنایع داروسازی نیز کاربرد دارد، در تهیه قطره گوش آلومینیوم استات به کار برده می شود.

صنایع غذایی

آلوم برای اهداف متعددی در غذایی که ما مصرف می کنیم استفاده می شود و اگر مطابق با استاندارد ها و شیوه های صحیح تولید، استفاده شود کاملا امن است. آلوم می تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد:

  • شفاف کردن نوشیدنی های سبک
  • کنترل سطح PH در چغندر، گوجه فرنگی و دیگر سبزیجات
  • تصفیه آب چغندر قندی
  • به عنوان عامل خمیری کردن مخلوط کیکچ
  • بستن و سفت کردن خمیر
سولفات آلومینیوم
کاربرد سولفات آلومینیوم در صنایع غذایی
انتهایی

سولفات آلومینیوم کاربردهای دیگری اعم از تصفیه آب و فاضلاب، صنایع کاغذ سازی، رنگ رزی و نساجی نیز دارد که در مقالات دیگری به توضیح آن ها پرداخته ایم. سولفات آلومینیوم ماده ای پر مصرف است که می توان به میزان انبوه و با هزینه ای مناسب تهیه اش کرد. شرکت پگاه محیط، ارائه دهنده سولفات آلومینیوم 17% است که از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است، جهت درخواست مشاوره و تهیه کافیست که با ما ارتباط برقرار کنید.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *