کاربرد سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

سولفات آلومینیوم

کاربرد سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم یکی از پر مصرف ترین ترکیبات آلومینیوم می باشد که معمولا به صورت ترکیبی در محیط یافت می شود نه به صورت جداگانه و خالص که بسیار نادر است. این ماده جامد بلوری و سفید رنگ می باشد که دارای خواص بسیار زیادی نیز هست. سولفات آلومینیوم در آب محلول است و در ادامه کاربردهای این ماده در صنایع را به صورت تیتر وار می گوییم.

  • در رنگرزی کاغذ و پارچه به عنوان تثبیت کننده رنگ از آن استفاده می شود.
  • در صنعت تصفیه آب و فاضلاب خانگی و صنعتی نقش به خصوص و مهمی دارد.
  • در کارخانجات به منظور بازیافت کاغذ کاربرد فراوانی دارد.
  • از سولفات آلومینیوم در صنایع بهداشتی و آرایشی به عنوان ضد تعریق نیز استفاده می شود، کاربرد دیگر آن در ساخت صابون نیز می باشد.
  • سولفات آلومینیوم در صنایع متفاوت دیگری مانند صنایع دارویی نیز کاربرد دارد.

در ادامه به طور اساسی به کاربرد سولفات آلومینیوم در تصفیه آب می پردازیم. این ماده فرار و اشتعال پذیر نمی باشد و در آب حل می شود و به شدت اسیدی می باشد، هنگام حل شدن با آب به حالت اسیدی تر در آمده و ph آن کمتر از 2 می شود که در تماس با فلزات می تواند باعث خوردگی آن ها شود. که به این منظور باید برای نگهداری و انتقال آن نکات ایمنی را رعایت کنید و از ظروف مقاوم در برابر خوردگی استفاده کنید.

تصفیه آب
کاربرد سولفات آلومینیوم

کاربرد سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

بزرگ ترین مشکل آب ها کدورت و وجود ذرات آلوده و گل و لای در آن ها می باشد که همین دلیل باعث شده تا آب ها مانع مصرف انسانی به طور مستقیم باشند. این موضوع موجب شده تا به کمک  واسطه های متفاوتی مانند استفاده از منعقد کننده های آب و یا به کار گیری روش های مکانیکی به تصفیه آب بپردازیم.

یکی از اصلی ترین کاربردهای سولفات آلومینیوم در صنعت تصفیه آب و فاضلاب(خانگی و صنعتی) می باشد که مقدار زیادی از این ماده در آن استفاده می شود. همچنین از سولفات آلمینیوم یا همان زاج سفید در تصفیه مصارف غیر خوراکی نیز به کار می رود. در مکان هایی نظیر استخرهای شنا یا استخرهای پرورش ماهی و آبزیان به طور گسترده ای از این ماده شیمیایی پر مصرف استفاده می شود.

یکی از مهم ترین روش های تصفیه آب و فاضلاب، منعقد سازی مواد زائد موجود در آب می باشد که این کار توسط سولفات آلومینیوم انجام می گیرد، زیرا با اضافه کردن سولفات آلومینیوم به آب باعث منعقد شدن و لخته سازی ذرات آب می شود.

در واقع چون یون های سولفات آلومینیوم به تنهایی دارای بار های منفی و مثبت می باشند اما هنگامی که در آب حل می شوند دارای بار الکتریگی مثبت می شوند و ذرات مخالف بار خود را جذب کرده و بهم می چسبند، ذرات بزرگ تری را تشکیل می دهند و در آب ته نشین می شوند و در انتهای فرایند فیلتراسیون، این ذرات را از آب جدا می کنند.

همچنین بهتر است از پودر این ماده استفاده شود که سطح تماس بیشتری دارد و ذرات بیشتری را به خود جذب می کند. در صورتی که از سولفات آلومینیوم با کیفیت استفاده شود، این ماده به شکل یک تور عمل می کند و کلیه مواد معدنی و آلودگی های آب را گیر انداخته و آن ها را ته نشین می کند تا به راحتی از آب بتوان خارجشان کرد.

البته هنگام اضافه کردن این ماده به آب باید حواستان به استاندارد ها و میزان لازم سولفات آلومینیوم باشد، زیرا اگر کمتر از حد استاندارد و معمول بریزید ذرات مضر همچنان در آب وجود خواهند داشت و زیادی آن نیز موجب آلودگی آب می شود.

قابل ذکر است که بدانید روش استفاده و میزانی که از سولفات آلومینیوم در تصفیه استخرها به کار می برید با تصفیه آب خانه یا کارخانجات متفاوت می باشد. در تصفیه آب خانه بهتر است از سلوفات آلومینیوم 17 درصد استفاده شود زیرا بیشترین تاثیر را دارد.

کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی

علاوه بر کاربرد سولفات آلومینیوم در تصفیه آب یکی دیگر از کاربردهای مهم دیگر آن در صنایع کشاورزی می باشد. آهکی بودن خاک دلیل مناسبی است برای این که گیاهان نتوانند به خوبی از مواد مغذی و کود های کشاورزی استفاده بهینه را ببرند و در نتیجه محصولات دچار خرابی و مشکل می شوند. با توجه به اینکه سولفات آلومینیوم خاصیت اسیدی دارد و می توان به وسیله آن ph خاک را پایین آورد و تاثیر آهک را کاهش داد و موجب افزایش حاصل خیزی خاک شد.

آلوم
کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی

سخن آخر

پس برای جمع بندی مطالب می توان گفت همانطور که پیش تر گفتیم سولفات آلومینیوم که نام های دیگر آن زاج سفید و آلوم می باشند در صنایع مختلف دارویی، بهداشتی، کارخانجات، زمین های کشاورزی و از همه مهم تر در صنایع تصفیه آب و فاضلاب نقش به خصوص و مهمی دارند که برای استفاده از آن ها باید به حد استاندارد آن توجه کرد و با روش های مناسب از آن استفاده کنید.

جهت سفارش انواع مواد شیمیایی پر کاربرد و به خصوص سولفات آلومینیوم 17 درصد، با بهترین کیفیت و قیمت، از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت،  با متخصص مجرب پگاه محیط تماس بگیرید.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *