کاربرد سدیم پرسولفات

سدیم پرسولفات چیست؟

سدیم پرسولفات یک ماده مهم و کاربردی در صنایع، کارخانه ها، آزمایشگاه ها و … به شمار می رود. این ماده به شکل جامد بلوری و سفید رنگ است که در آب به راحتی حل می شود، البته لازم به ذکر است که انحلال پذیری سدیم پرسولفات در آب های گرم بیشتر از آب های سرد است.

از ویژگی های مهم و کاربرد سدیم پرسولفات به میتوان به خاصیت جذب رطوبت بالای آن نیز اشاره کرد. سدیم پرسولفات به شدت اشتعال پذیر است که به همین علت برای استفاده و کار با آن در آزمایشگاه باید کلیه نکات ایمنی و دفترچه های راهنما را مطالعه بفرمایید. در ادامه این مطلب به توضیح نحوه نگهداری سدیم پرسولفات در فضای بسته و نکاتی ایمنی که باید برای استفاده از این محصول رعایت کنید، می پردازیم.

سدیم پرسولفات
سدیم پرسولفات چیست

کاربرد سدیم پرسولفات

پرسولفات سدیم، که به عنوان سدیم پراکسی دی سولفات نیز شناخته می شود، یک پودر یا کریستال سفید رنگ بلوری، بی بو، بدون مزه است. با فرمول عمومی  Na2S2O8شناخته می شود و دارای جرم مولکولی نسبی 238.13 است. تجزیه تدریجی این ماده در دمای اتاق، یا تجزیه سریع در اتانول مایع و یا تجزیه برای آزاد شدن اکسیژن و تولید پیروسولفات سدیم انجام می شود.

رطوبت و پلاتین سیاه، نقره، سرب، آهن، مس، منیزیم، نیکل، منگنز و سایر یونهای فلزی یا آلیاژهای آنها می توانند تجزیه را تقویت کنند و به سرعت تجزیه کمک کند. سدیم پرسولفات در دمای بالا (حدود 200 ℃) پراکسید هیدروژن ساطع می کند. این ماده در آب قابل انحلال است. سدیم پرسولفات از طریق اکسیداسیون شیمیایی سولفات پتاسیم با فلوئور به دست می آید.

خرید سدیم پرسولفات

سدیم پرسولفات که با نام های دیگری نظیر سدیم پروکسی دی سولفات و پروکسی دی سولفوریک اسد در بازار شناخته می شود. این محصول یک ماده مهم برای صنعت به شمار می رود که به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی آن مورد توجه و استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. سایت پگاه محیط در عرصه تمام موارد شیمیایی مهم صنعتی و آزمایشگاهی از جمله سدیم پرسولفات به صورت اینترنتی فعالیت می کند و شما می توانید مواد شیمیایی را با مناسب ترین قیمت و بهترین کیفیت و بسته بندی خریداری کنید.

شما می توانید برای خرید و تهیه مواد شیمیایی صنعتی و کسب آگاهی در مورد ویژگی ها و خصوصیات مواد مختلف به وب سایت پگاه محیط مراجعه کنید.

نکات ایمنی استفاده از سدیم پرسولفات

همانطور که می دانید مواد شیمیایی به همان میزان که برای صنعت و کارخانه ها و آزمایشگاه ها موادی مهم و کاربردی به شمار می آیند و بدون آن ها تولید دارو و محصولات غیر ممکن می شود، اما در مقابل، این مواد می توانند به همان میزان خطرآفرین نیز باشند. به عنوان مثال سدیم پرسولفات به دلیل خاصیت اشتعال پذیری که دارد باید کاملا به دور از مواد محترقه، شعله آتش، حرارت و جرقه نگهداری شود زیرا می تواند موجب انفجار و آتش سوزی شود به همین منظور لازم است که سدیم پرسولفات را در ظروف کاملا در بسته و خنک نگهداری کنید تا در تماس با مواد دیگر قرار نگیرد.

نکات ایمنی سدیم پرسولفات

خطرات و آسیب های سدیم پرسولفات

از جمله مهم ترین خطرات جسمانی و آسیب هایی که سدیم پرسولفات ممکن است به بدن وارد کند، عبارت اند از:

  • از طریق خوردن و مصرف سدیم پرسولفات، ممکن است دچار مسمومیت حاد شوید.
  • تحریک پوستی و تحریک چشم از دیگران مشکلات تماس سدیم پرسولفات با پوست است.
  • در صورت تنفس سدیم پرسولفات، ممکن است موجب علائم آسم یا مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس و … شود.
  • حساسیت و آلرژیک پوستی و ….

راهنمای استفاده از سدیم پرسولفات

مهم ترین نکات ایمنی که لازم است قبل از انجام آزمایشات به آن ها توجه کنید عبارت اند از:

  1. به دلیل قابل اشتعال بودن این ماده بهتر است آن را کاملا دور از گرما نگهداری کنید.
  2. کاملا به دور از مواد قابل احتراق نگهداشته شود.
  3. از تنفس غبار، فیوم، گاز، میست، بخارات و اسپری اجتناب کنید.
  4. پس از استفاده از این ماده شیمیایی، پوست را کاملا بشوئید.
  5. در هنگام آزمایش و کار با این ماده از خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن پرهیز کنید.
  6. لباس های آلوده شده به این ماده را به محیط بیرون از کار انتقال ندهید.
  7. از دستکشهای حفاظتی، لباس حفاظتی و حفاظ چشم و صورت استفاده کنید.
  8. در صورت کافی نبودن تهویه، از وسایل حفاظت تنفسی استفاده کنید.
  9. در صورت بلع، اگر احساس ناخوشی کردید با پزشک یا مرکز درمانی تماس بگیرید.
  10. در صورت استنشاق، مصدوم را به هوای آزاد انتقال دهید و در وضعیت استراحت برای تنفس قرار دهید.
  11. سدیم پرسولفات باید در محل دارای تهویه خوب نگهداری شود. ظروف را به صورت محکم بسته شده نگهداری کنید.
  12. برای اطفا حریق، از شن خشک و فوم مقاوم الکلی استفاده کنید
سدیم سولفات
کاربرد سدیم پرسولفات
[faq title=” سئوالات متداول ” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”سدیم پرسولفات یک ماده پرخطر برای محیط زیست محسوب می شود؟ ” number=”1″]این ماده به خودی خود خاصیت قابل اشتعال پذیری داشته و در صورت تماس با مواد شیمیایی دیگر یا حرارت و شعله موجب انفجار و آتش سوزی می شود. اما این ماده بیشترین ضرر و آسیب را به جسم و پوست می رساند و بهتر است بعد از احساس حساسیت و سوزش به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید.[/faq_item][faq_item title=”مهم ترین کاربرد سدیم پرسولفات چیست؟ ” number=”2″]این ماده به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خوب و مناسبی که دارد و همچنین نداشتن بو و مزه و خواص انحلال پذیری بالای آن مورد توجه افراد زیادی در صنایع و کارخانه ها قرار گرفته است شما می توانید برای تهیه این ماده به وب سایت پگاه محیط مراجعه نمایید.[/faq_item][faq_item title=”بهترین مکان و راه برای خرید سدیم پرسولفات چیست؟” number=”3″]بهترین راه برای تهیه سدیم پرسولفات از طریق کسب آگاهی از کیفیت و نوع بسته بندی محصول است. شما می توانید با ماطلعه مطالب مربوط به مواد شیمیایی گوناگون در وب سایت پگاه محیط، آن ها را با بهترین و تضمینی ترین کیفیت و بسته بندی کاملا مناسب درب منزل دریافت کنید.[/faq_item][/faq]

سخن آخر

سدیم پرسولفات ماده شیمیایی بلوری شکل و سفید رنگ است که مورد توجه و استقبال افراد زیادی قرار گرفته است برای کسب آگاهی از نکات ایمنی و روش خرید این ماده شیمیایی به سایت پگاه محیط مراجعه کنید. پگاه محیط علاوه بر سدیم پرسولفات مواد شیمیایی دیگری نظیر آمونیوم پرسولفات نیز دارد.

Rate this post

۵ Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *