کاربرد سدیم تری پلی فسفات

کاربرد سدیم تری پلی فسفات

سدیم تری پلی فسفات چیست؟

امروزه همه مواد شیمیایی بسیار در صنعت و در دیگر بخش ها مورد استفاده قرار می گیرند. امروز قصد داریم کاربرد سدیم تری پلی فسفات را برای شما بیان کنیم. لازم به ذکر است نام دیگر این ماده شیمیایی تری فسفریک اسید نام دارد. سدیم تری پلی فسفات جز دسته آنیون ها قرار دارد و از آن در محصولات خانگی و صنعتی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه تولید سدیم تری پلی فسفات

برای تولید سدیم تری پلی فسفات به دو ماده مهم نیاز داریم که شامل کربنات سدیم و اسید فسفریک است با ترکیب این دو ماده سدیم تری پلی فسفات حاصل می شود.

کاربرد سدیم تری پلی فسفات چیست؟

همان طور که گفتیم این ماده شیمیایی بسیار پرکاربرد است و به تمام کاربرد سدیم تری پلی فسفات در زیر اشاره شده است.

کاربرد سدیم تری پلی فسفات در پاک کنندگی

یکی از مهم ترین کاربرد های آن در مواد شوینده می باشد زیرا در پاک کنندگی بسیار قوی است. معمولا از این ماده برای تولید مواد شوینده استفاده می شود لازم است بدانید این ماده منجر به نفوذ عمیق به الیاف لباس شده و با ایجاد کف و حباب سریعا موجب پاکیزگی لباس می گردد.

نقش سدیم تری پلی در مواد غذایی

این نمک سبب می شود مواد غذایی طراوت و تازگی خود را داشته باشند و از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می کند. یکی از مهم ترین کاربرد های سدیم تری پلی فسفات در حفظ رنگ طبیعی گوشت و ماهی می باشد. هم چنین از خشک شدن سریع آنها جلوگیری می کند.

نقش سدیم پلی فسفات در نگهداری گوشت
استفاده از سدیم تری فسفات

نقش تری پلی فسفات سدیم در تصفیه خانه ها

یکی دیگر از مهم ترین کاربرد های سدیم تری پلی فسفات در تصفیه خانه های آب و فاضلاب محسوب می شود. این ماده سبب می شود کیفیت آب فوق العاده شود. با استفاده از این ماده می توان کلسیم و آهن موجود در آب را کنترل کرد.

کاربرد سدیم تری پلی فسفات در محصولات آرایشی و بهداشتی

همان طور که بالا قید شد این ماده در مواد شوینده بسیار مصرف قرار میگیرد. از جمله از تری پلی فسفات سدیم در موارد زیر استفاده می شود.

  • خمیر دندان
  • نرم کننده مو
  • رنگ های مو دائم و موقت
  • محصولات آرایشی

نقش تری پلی فسفات سدیم در استخراج معدن

با به کارگیری این ماده شیمیایی با ارزش این امکان وجود دارد فلوتاسیون سنگ معدن مس را در زمان استخراج افزایش داد و بسیار به صرفه است. برای نگهداری از این ماده باید به یک سری نکات توجه داشته باشید نکته اول آن است که بدانید این ماده رطوبت را به خوبی در خود جذب می کند. برای اینکه بتوانید ماندگاری آن را افزایش دهید باید آن را گاز زدایی کنید و درب آن را به خوبی ببندید و آن را در محیط های خشک نگهداری کنید.

نحوه نگهداری تری پلی فسفات سدیم
نگهداری کردن از تری پلی فسفات سدیم

نکات ایمنی کار با سدیم تری پلی فسفات

باید در مرحله اول سعی کنیم این ماده هیچ تماسی با پوست و چشم ما نداشته باشد. در صورت تماس با چشم باید چشم را به مدت 15 دقیقه با آب شست وشو دهیم و برای پیشگیری از آن از عینک های مخصوص استفاده کنیم. باید حتما از بلعیدن آن خودداری کنیم و در صورت خوردن باید سریعا دهان را شست و شو دهیم.

قیمت تری پلی فسفات سدیم

با توجه به نکاتی که در مقاله درباره کاربرد سدیم تری پلی فسفات گفته شد دانستیم که این ماده بسیار پرکاربرد است و قیمت آن براساس کیفیت و درصد خلوص آن قیمت گذاری میشود معمولا سدیم تری پلی فسفات را در بسته های 25 یا 50 کیلوگرمی با درصد خلوص 37 % و 57 % تولید می گردد.

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین مواد شیمیایی که بسیار در صنعت استفاده می شود سدیم تری پلی فسفات می باشد که میتوان گفت در تصفیه آب های خانگی، محصولات آرایشی بهداشتی بسیار نقش دارد.

سوالات متداول

1از سدیم تری پلی فسفات در چه صنایعی استفاده می شود؟
در صنایع مواد شوینده، رنگ و تصفیه آب های خانگی و … کاربرد دارد.
2چگونه تری پلی فسفات سدیم قیمت گذاری می شود؟
این ماده بر اساس کیفیت و درصد خلوص قیمت گذاری می شود.
3در هنگام استفاده از این ماده شیمیایی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟
باید حتما در زمان کار از عینک و لباس های مخصوص استفاده کنیم.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *