کاربرد زاج سفید

سنگ زاج سفید

آلوم از ترکیبات معدنی ساخته شده است و بیشترین کاربرد آن دئودورانت است. نمک آلوم، به عنوان جایگزینی برای ضد عرق ها استفاده می شود، اگرچه در واقع عملکردی مانند این ندارد. اما این تنها کاربرد آنها نیست، زاج سفید برای صورت نیز بسیار مؤثر است.

طبق مطالعه ای که توسط موسسه ملی بهداشت ایالات متحده منتشر شده است، تاثیر زاج سفید برای پوست بسیار عالی است، زیرا دارای خواص ضد آلرژی زایی است که باعث بهبود ظاهر پوست و جلوگیری از واکنش های آلرژیک می شود.

دئودورانت در مقابل ضد عرق

برای جلوگیری از سردرگمی، به یاد داشته باشید که عمل دئودورانت خنثی کردن بوی بد ناشی از باکتری ها (اثر ضد میکروبی) است که در انتهای غدد عرق در زیر بغل داریم، در حالی که یک ضد عرق ترشح عرق را کاهش می دهد.

اثر ضد میکروبی

اثر ضد میکروبی به لطف ترکیباتی مانند الکل، پروپیلن گلیکول، زاج سفید یا تریکلوزان مشهور حاصل می شود. آنها به منظور جلوگیری از تکثیر میکروارگانیسم ها و ایجاد بو، بطور معمول با کاهش pH زیر بغل عمل می کنند.

اثر ضد عرق

این ماده به لطف پرکاربردترین نمک آلومینیوم بدست می آید: آلومینیوم کلرو هیدرات (ACH) و آلومینیوم زیرکونیوم اکتاکلروهیدرات / تری کلروهیدرات (AZCH).

واکنشی بین نمک آلومینیوم و آبی که به شکل عرق ایجاد می شود، یک ترکیب پلیمری ایجاد می کند که این تعریق را متوقف می کند. اثر آن معمولاً از 24 ساعت تجاوز نمی کند و یا بعد از شستشو از بین می رود. بعلاوه، یک ضد عرق، عرق را تا 1oo٪ کاهش نمی دهد، اما اثربخشی آن معمولاً 30-50٪ است و در دراز مدت عمل می کند.

با توجه به اینکه ما روزانه خود را تمیز می کنیم و مالش هایی را در زیر بغل انجام می دهیم ، تجمع نمک های آلومینیوم کاملاً سوال برانگیز است.

سنگ آلوم
سنگ آلوم

نمک آلومینیوم در مواد آرایشی

از نظر شیمیایی تمام نمک ها (آنیون + کاتیون) که در فرمول و ساختار آنها حاوی آلومینیوم وجود دارد، نمک های آلومینیوم هستند.

با این حال، صنعت لوازم آرایشی نمک های آلومینیوم را به عنوان مواردی که تنها به عنوان ضد عرق عمل می کنند، لیست می کند.

نمک آلوم (زاج سفید) همانطور که از نام آن مشخص است نمک آلومینیوم است. نمکی مضاعف که دارای پتاسیم و آلومینیوم به عنوان کاتیون ها و سولفات به عنوان آنیون است. با این حال اثر ضد عرق ندارد از آن جایی که همانند محصولات دارای اثر ضد عرق در کاهش عرق تاثیر ندارند.

چگونه می توانیم آن را در محصولات آرایشی پیدا کنیم؟

نمک آلوم را می توان در قالب جامد یافت، مانند یک سنگ، که در تماس با آب به صورت سطحی حل می شود و امکان استفاده راحت تر را فراهم می آورد. یا می توانیم زاج را به صورت ترکیب شده با دیگر دئودرانت ها بیابیم.

در INCI نمک آلوم را می توانیم با نام آلوم پتاسیم، آلوم پتاس یا سولفات آلومینیوم پتاسیم پیدا کنیم. آلوم دیگری که می توانیم پیدا کنیم آلوم آمونیوم است که به جای پتاسیم دارای یک گروه آمونیوم است و معمولاً تحریک کننده تر است.

آیا آلومینیوم از طریق پوست جذب می شود؟

با اینکه صحبت در رابطه با این موضوع بسیار پیچیده و عمیق است، اما به طور خلاصه و تا به امروز هیچ مطالعه یا شواهد بالینی کافی بین سرطان پستان و نمک آلومینیوم (یک ضد عرق تجاری) وجود ندارد. در حقیقت، فقط 0.01٪ نمک آلومینیوم ACH  قابل جذب است.

نوشیدن یک قوطی کوکاکولا تقریباً خطرناک تر از استفاده از یک ضد عرق است. برای قند، نه برای آلومینیوم.

نمک آلومینیوم

کاربرد زاج سفید

در زیر انواع کاربرد زاج سفید برای صورت را معرفی کرده ایم:

  • آکنه

زاج ماده ای برای از بین بردن جوش های سرسیاه و آکنه است، زیرا دارای خواصی است که باعث کاهش روغن روی پوست می شود.

توصیه می شود سنگ آلوم خیس شده را روی صورت قرار دهید و به خصوص بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. بسیار مهم است که قبل از انجام این کار صورت خود را کاملاً بشویید.

گزینه دیگر این است که پودر زاج را روی صورت بمالید؛ به صورت ماسکی که با آب مخلوط شده و بعد از 15 دقیقه با آب سرد پاک کنید.

  • چروک پوست

اگر به دنبال به تاخیر انداختن پیری هستید، می توانید با استفاده از زاج سفید نیز این کار را انجام دهید. سنگ را در آب سرد خیس کنید. سپس آن را با حرکات دایره ای بر روی پوستتان بکشید، این کار باعث گردش خون می شود و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند.

سپس سنگ را بر روی صورت خود در همان جهت که مرطوب کننده پوست خود را اعمال می کنید، حرکت دهید؛ اگر در ناحیه استخوان گونه است، باید حرکات به سمت بالا و بیرون صورت باشند، اگر در پیشانی باشد، حرکات باید به سمت بالا و سپس به طرفین باشد، و اگر در گردن باشد، باید با احتیاط بیشتری انجام شود، از آنجا که پوست لطیف تر است و احتمال چروکیده شدنش بیشتر است.

می توانید هر روز بدون هیچ مشکلی از این سنگ پر مصرف استفاده کنید، اما یادتان باشد که قبل از هر بار استفاده، آن را بشویید.

زاج سفید برای صورت، ماده ای فوق العاده محسوب می شود که در هر مکانی می توانید آن را با خود حمل کنید و از آن مهم تر به راحتی در هر بازار و عطاری ای می توانید آن را بیابید.

کاربرد سنگ زاج سفید
کاربرد زاج
  • پای نرم

اگر به دلایلی پاهای شما کاملاً خسته است، پاشنه بلند می پوشید و گاهی اوقات پاشنه های پاهایتان کمی ترک خورده می شوند، پودر زاج سفید را به عنوان لایه بردار بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. یا برای بهترین نتیجه، مقدار مشخصی از آب را گرم کنید، مقداری از پودر زاج را داخل آب بریزید و بگذارید تا مایع شود و حالت خمیری پیدا کند.

بعد از اینکه مخلوط خنک شد، می بینید که پر از پستی و بلندی خواهد بود. مخلوط را با کمی روغن نارگیل آغشته کرده و روی پاهای خود بمالید.

  • حذف مو زائد

پودر زاج رقیق شده در آب داغ را بر روی ناحیه ای که مو دارد، بمالید، حدود 10 دقیقه بگذارید و سپس ناحیه را بشویید. این ترکیب به کندی رشد موهای بدن شما کمک می کند.

سخن آخر

کاربرد زاج سفید در طب سنتی زبانزد است و تنها کافیست که یک مرتبه از این ماده استفاده کرده و اثراتش را خود به چشم هایتان مشاهده کنید. شما همچنین می توانید سولفات آلومینیوم با خلوص 17 درصد را که در امور صنعتی دارای کاربرد های فراوانی است، از شرکت پگاه محیط آرین خریداری بفرمایید.

1/5 - (1 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *