کاربرد ایزوپروپیل الکل(IPA) در صنایع

کاربرد ایزوپروپیل الکل در صنایع

ایزوپروپیل الکل چیست؟

ایزوپروپیل الکل اولین عضو در گروه ها الکل ثانویه به حساب می آید، که فرار و قابل اشتعال می باشد. وزن مولکولی IPA در حدود 60.09 گرم می باشد و بویی مشابه استون و الکل دارد. فرمول شیمیایی ایزوپروپیل الکل C3H8O بوده و یک ترکیب بی رنگ می باشد. کاربرد ایزوپروپیل الکل در صنایع به قدری بالاست که از مهمترین مواد شیمیایی به حساب می آید. بهتر است برای خرید ایزوپیل الکل و سولفات آلومینیوم به سایت پگاه محیط مراجعه کنید؟

کاربرد ایزوپروپیل الکل در صنایع

ایزوپروپیل الکل یک الکل نوع دوم می باشد، که به دلیل توانایی بالایی که در حل کردن مواد مختلف دارد، به عنوان حلال در بسیار از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد ایزوپروپیل الکل در صنایع عبارتند از:

  • حلال مواد شوینده
  • تولید جوهر در صنعت چاپ
  • دارو سازی
  • خودرو سازی
  • حلال مواد ضد عفونی کننده
  • نقش حلال در صنایع کفش سازی
خاصیت ضد عفونی کنندگی
خاصیت ضد عفونی کنندگی ایزوپروپیل

نقش ایزوپروپیل الکل یا IPA در زمینه کرونا

از ایزوپروپیل الکل به خاطر خاصیت آنتی باکتریایی که در دارد در بهداشت و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این ماده برای تولید صابون، لوسین و سایر مواد بهداشتی استفاده می شود. به همین خاطر باعث شده تا در دوران کرونا، اهمیت ویژه ای به آن داده شود.

یکی از مهمترین پروتکل هایی که در دوران کرونا به آن نیز اشاره شده است، ضد عفونی کردن سطوح می باشد. برای ساخت بسیاری از محصولات ضدعفونی کننده از این محصول استفاده می شود. در ساخت پد ها ضد عفونی کننده از ایزوپروپیل الکل استفاده شده که با 60 تا 70 درصد آب رقیق شده است.

ایزوپروپیل الکل به عنوان حلال در صنایع

کاربرد ایزوپروپیل الکل در صنایع بسیار متنوع است. از ماده در بسیاری از صنایع به عنوان حلال مواد شیمیایی استفاده می شود. در مصارفی نظیر انواع روغن ها، واگس، رزین و آلکالوئید، صنایع گاز و… از این ماده به عنوان حلال استفاده می شود.

ایزوپروپیل الکل در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون، عطر، شامپو، پاک کننده آرایش و… مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده موجب می شود تا از بوی استون موجود در لوازم آرایشی کاسته شود.

کاربرد C3H8O در زمینه پزشکی و آزمایشگاه

کاربرد ایزوپروپیل الکل در صنایع پزشکی بسیار گسترده است. IPA در تولید مواد ضد عفونی کننده بیمارستان ها استفاده می شود، که حدود دو برابر بیشتر از اتیل الکل خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد. در تولید بی حس کننده ها و پانسمان های جراحی از ایزوپروپیل الکل استفاده می شود.

مهمترین مصارف ایزوپروپیل الکل، استفاده از آن به عنوان ضد عفونی کننده و پاک کننده می باشد. از این ماده برای ضدعفونی کردن محیط آزمایشگاه و بیمارستان و یا شستشو ظرف ها آزمایشگاه استفاده می شود. از جهتی دیگر از این ماده به عنوان ماده نگهداری برای نمونه های بیولوژیکی و یا رقیق کردن محلول ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ایزوپروپیل الکل در صنایع
کاربرد IPA در آزمایشگاه

ضرورت وجود ایزوپروپیل الکل در صنایع چاپ

یکی از محبوب ترین موارد در صنعت چاپ، فناوری چاپ فوری می باشد که به آن صنعت مرطوب نیز گفته می شود. در این صنعت از آب و ایزوپروپیل الکل 8 الی 20 درصد استفاده می شود تا عناصر غیر چابی را به یک ماده آب دوست تبدیل کنند و در سطح صفحه چاپ افست نگه داشته شوند. این ماده به عنوان یک ماده فعال کننده سطح به کار برده می شود که د رنهایت موجب مرطوب شدن سطح صفحه افست می شوند.

دقت داشته باشید، IPA از مهمترین آلاینده هوا در شرکت های چاپ افست می باشد. محلول ایزوپروپیل الکل در آب بخار شده و ترکیبات آلی فراری تولید می کند. که می تواند موجب آلودگی محیط کار شود. فراموش نکنید که این ماده سمی و قابل اشتعال می باشد.

تفاوت IPA با اتانول

هر دو این مواد شیمیایی بی رنگ و قابل اشتعال می باشند با این تفاوت که فرمول شیمیایی متفاوتی دارند. به همین خاطر کاربرد ایزوپروپیل الکل در صنایع با کاربرد اتانول کاملا متفاوت است. IPA در صنایع به عنوان ضدعفونی کننده به کار برده می شود و در ساخت لوسیون، لوازم آرایشی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

اگرچه میتوان از اتانول به عنوان جایگزین ایزوپروپیل الکل در صنایع تولید محصولات آرایشی استفاده کرد، اما به خاطر غلظت بالاتر این ماده غالبا از آن استفاده می شود. کاربرد اتانول در صنایع تولید مشروبات الکی، شربت ها مقطر و.. می باشد. که کاملا با اون متفاوت است.

توصیه های مراقبتی در زمینه استفاده از آی پی ای

مواد شیمیایی می توانند به پوست و دستگاه تنفسی انسان آسیب وارد کنند. به همین خاطر لازم است تا در زمان استفاده از الکل ایزوپروپیل نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • اگر با علائم مسمومیت به آی پی ای مواجه شدید در اسرع وقت به یک درمانگاه مراجعه کنید.
  • الکل ایزوپروپیل می تواند به پوست شما آسیب وارد کند. هنگام استفاده از آن از دستکش استفاده کنید.
  • اشتعال پذیری این ماده در هوا حدود 2 تا 12.7 درصد می باشد. بنابراین باید این ماده زا گرما و شعله ها باز دور نگه دارید.
  • استعمال آی پی ای و متابولیت ها آن برای انسان سمی است و می تواند بر سیستم عصبی مرکزی انسان اثر منفی بگذارد. از استعمال آن جدا خودداری بفرمایید.
ایزوپروپیل الکل
کاربرد IPA در صنایع

سخن پایانی

اگر قصد خرید ایزوپروپیل الکل با مرغوبیت بالا و قیمت مناسب هستید، حتما به سایت پگاه محیط آرین سر بزنید. شرکت محیط سعی کرده با کیفیت ترین مواد شیمیایی با قیمت های بسیار مناسب به شما ارائه دهد.

سوالات متداول درباره کاربرد ایزوپروپیل الکل در صنایع

1مصارف ایزوپروپیل الکل در صنایع خودروسازی چیست؟
ایزوپروپیل الکل در صنایع خودروسازی یک افزودنی در سوخت می باشد. همچنین از آن برای حذف کردن مو یا ترک های باقی مانده روی ماشین استفاده می شود.
2 کاربرد آی پی ای در زمینه صنایع غذایی چیست؟

ازاین ماده برای پردازش اسانس ها، چربی، طعم دهنده، موم ها و مواد مغذی مورد استفاده قرار می گیرند. برای استخراج فسفولیپید و اسید چرب امگا 3 از ماهی از این ماده استفاده می شود.

3 الکل ایزوپروپیل را از کجا تهیه کنیم؟
برای مصارف خانگی شما می توانید این ماده با عنوان IPA از داروخانه ها تهیه کنید. اما برای مصارف شرکتی بهتر است به سراغ شرکت های معتبری نظیر پگاه محیط آرین بروید.
4علائم مسمویت به ایزوپروپیل الکل چیست؟
نشانه های مسمویت به ایزوپروپیل الکل شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، بیهوشی، فشار خون پایین، تنگی نفس، کما و… می باشد.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *