کاربرد اسید فلوئوریک

کاربرد اسید فلوئوریک

اسید فلوئوریدریک

اسید فلوئوریدریک (هیدروفلوئوریک) از انحلال هیدروژن فلوئورید در آب تشکیل می شود و منبع با ارزشی از فلوئور است. این اسید بسیار خورنده و سمی است. این محصول یکی از مواد قابل استفاده در صنایع مختلف مانند حکاکی روی شیشه است. از نام های مترادف اسید فلوئوریک می توان به فلوریدریک اسید، اسید فلوریک، اسید فلوئیدریک، هیدروفلوئوریک اسید، اسید هیدروفلوئوریک است. در این مقاله با کاربرد اسید فلوئوریک آشنا می شویم.

اسید فلوئوریک ترکیب شیمیایی معدنی با فرمول شیمیایی HF می باشد که با سایر اسید های دیگر متفاوت است. این ماده (HF) به دو صورت بدون آب و محلول در آب ( محلول هیدروژن فلوئورید در آب) وجود دارد.

از ویژگی های فیزیکی و ظاهری این دو اسید میتوان به بیرنگ و بسیار خورنده بودن اشاره داشت. همچنین این ماده بی رنگ منبع اصلی تامین فلوئور است. اسید فلوئوریک یک اسید ضعیف است اما یک اسید بسیار خورنده است و میتواند بسیاری از مواد به خصوص اکسیدها و شیشه ها را در خود حل نماید. بدلیل اینکه پیوند قوی بین آنیون های فلوئوراید و مولکول های سیلیکون شیشه وجود دارد، می تواند شیشه را در خود حل کند.

تصویری از اسید فلوئوریک
اسید فلوئوریک

کاربرد اسید فلوئوریک

اسید فلوئوریک اسیدی سوزنده و سمی است که در خیلی از محیط های صنعتی و خانگی دارای کاربرد است و بعنوان یک ماده اولیه در صنایع شیمیایی مثل: صیقل دادن شیشه ،از بین برنده رنگ در برخی از مواد شوینده، در صنعت پلاستیک سازی، کنترل روند تخمیر، تاثیر کاتالیزور، صنعت نفت و در آزمایشگاه بعنوان مواد معدنی، ترکیبات فلوراید و تولید تراشه سیلیکون کاربرد دارد. کاربرد اسید فلوئوریک را در ادامه بیان می کنیم.

در صنایع پلیمر

کاربرد در صنایع هسته ای.

در صنایع شیمیایی

کاربردش برای ساخت مواد شیمیایی گوناگون دیگر حاوی فلورین، مانند تفلون (پوشش در ظرف پخت)، فرن (عامل خنک کننده در تهویه هوا) و فلوئوروکربن ها (که به عنوان سوخت در قوطی های آئروسل) استفاده می شود.

در صنایع خودرو

در صنایع شیشه و کریستال

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به خمیر دندان و به منابع آب شهری افزوده می‌شوند.

امکان استفاده از گاز فلورین خالص را بعنوان سوخت موشک

در تهویه هوا و در سرد سازی کاربرد وسیعی دارند.

در تولید آلومینیوم و کلروفلوئوروکربن ها و صنایع شیمیایی استفاده می شود.

برای درمان پوکی استخوان مفید است.

در تولید کربولیت مصنوعی کاربرد وسیعی دارد.

موارد آزمایشگاهی

از فلوئورید سدیم به عنوان حشره کش به خصوص بر علیه سوسک ها استفاده می شود.

تصویری از کاربرد اسید فلوئوریک
کاربرد اسید فلوئوریک

توصیه های ایمنی در نگهداری استفاده از اسید فلوئوریک

بهتر است که در ظرف در بسته و در محلی باشد که هوای آزاد وجود داشته باشد. اگر با چشم تماس پیدا کرد بهتر است که با آب شسته شود و فورا به یک پزشک مراجعه شود. از تماس با بدن، چشم و لباس جلوگیری به عمل آید و بخارات آن تنفس نشود. کارکردن با آن باید زیر هود آزمایشگاه باشد. مواجهه با آن ممکن است که ایجاد سوختگی کند و مواجهه و سوختگی با آن باید مورد توجه و تشخیص و درمان قرار گیرد. بی توجهی به آن می تواند موجب عوارض جبران ناپذیری گردد.

نحوه حمله اسید فلوئوریک

  1. یون های فلور موجود در محلول یا بخار اسید HF به بافت های پوست و بیشتر به استخوان حمله کرده و با شدت زیادی به آن ها آسیب می رساند. این آسیب تا زمانی که این تمام یون ها مصرف شوند، ادامه خواهد داشت.
  2. معمولا سوزش و درد در لحظه را ندارد. ولی در زیر بافت های بدن در حال تخریب شدید است، بنابراین در تشخیص لحظه ای آن معمولا سهل انگاری می شود.
  3. استنشاق گاز آن ممکن است که باعث تخریب دائمی شش ها شود.
تصویری از سوختگی با اسید فلوئوریک
سوختگی با اسید فلوئوریک

سخن آخر

کاربرد اسید فلوئوریک در صنایع مختلف بسیار زیاد است و در خیلی از محیط های صنعتی و خانگی دارای کاربرد است و بعنوان یک ماده اولیه در صنایع شیمیایی دارای کاربرد است. ولی در عین حال باید مراقبت های ایمنی را هم اجرا کرد و بسیار مراقب بود و در تشخیص لحظه ای آن نباید سهل انگاری داشته باشیم. برای داشتن اطلاعات بیشتر به مقاله سولفات آلومینیوم نگاهی بیاندازید.

[faq title=”سوالات متداول کاربرد اسید فلوئوریک” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”نگهداری اسید فلورئیک چگونه است؟” number=”1″]بهتر است که در ظرف در بسته و در محلی باشد که هوای آزاد وجود داشته باشد. اگر با چشم تماس پیدا کرد بهتر است که با آب شسته شود و فورا به یک پزشک مراجعه شود.[/faq_item][faq_item title=”خواص ظاهری اسید فلوئوریک چیست؟” number=”2″]

اسید فلوئوریک ترکیب شیمیایی معدنی با فرمول شیمیایی HF می باشد که با سایر اسید های دیگر متفاوت است. این ماده (HF) به دو صورت بدون آب و محلول در آب ( محلول هیدروژن فلوئورید در آب) وجود دارد.

[/faq_item][faq_item title=”چرا اسید فلوئوریک را در ظرف پلاستیکی باید گذاشت؟” number=”3″]این ماده یک اسید ضعیف اما بسیار خورنده است و می تواند بسیاری از مواد به خصوص اکسیدها و شیشه ها را در خود حل کند و به همین دلیل آن را در ظرف پلاستیکی قرار می دهند.[/faq_item][/faq]
Rate this post

۷ Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *