معرفی همه کاربرد های صنعتی استون یا 2-پروپانون

کاربرد استون در صنایع

کاربرد استون یا 2-پروپانون

استون یا دی متیل کتون ماده است که به طور طبیعی در محیط یافت می شود. همچنین می توان آن را در صنایع نیز تولید کرد. بدن نیز می تواند در فرآیندهای متابولیسمی بدن 2-پروپانون تولید کند. کاربرد استون در صنایع نیز گسترده است. از 2-پروپانول و سولفات آلومینیوم در صنایع نساجی، تولید مواد آرایشی و… استفاده می شود.

استون یا دی متیل فرمالدئید چیست؟

استون کوچکترین کتوتن در ترکیبات آلی می باشد، از قدیم از این ماده شیمیایی برای مقاصد صنعتی مورد استفاده قرار می گرفته است. دی متیل فرمالدئید یا همان استون یک مایع بی رنگ، بی بو و قابل اشتعال می باشد.

استون یک مولکول آب دوست است که به صورت حلال در صنعت، خانه داری و آزمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته می شود. اگر چه کاربرد استون در صنایع گسترده است؛ اما عموم مردم آن را با نام لاک پاک کن می شناسند. از این ماده می توان برای تولید لوازم آرایشی، پلاستیک و… استفاده کرد.

ستون یا دی متیل فرمالدئید
ستون یا دی متیل فرمالدئید

کاربرد استون در صنایع

تخمین زده می شود که حدود 30 درصد از استون تولید شده در جهان به عنوان حلال ماده شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته می شود. دانشمندان از این ماده برای تولید پلاستیک، رنگ، مواد آرایشی استفاده می کنند. در تولید بسیاری از دارو ها و آفت کش ها از استون استفاده می شود.

کاربرد استون در تولید رنگ ها

به دلیل اینکه میزان سمیت استون از متانول، تتراکلرواتان بنزن کمتر می باشد، کاربرد استون در صنایع نساجی بالاتر است. به همین خاطر از آن در پاک کننده ها و رقیق کننده های رنگ استفاده می شود. این محلول قابل اشتعال با مولکول های سطحی رنگ وارد واکنش شده و از یک گروه هیدروژن الکترون دریافت می کند. این داد و ستد موجب از بین رفتن رنگ می شود.

از استون استفاده می شود تا اکریلیک و رنگ ها نرم و قابل انعطاف شوند. این ماده برخلاف سایر مواد شیمیایی رنگ سطوح را از بین نمی برد. استون ب ا اسکراب و روان کننده های معدنی سطوح را تمیز کرده و حداقل آسیب را به رنگ سطوح وارد می کند.

استفاده از استون به عنوان افزودنی

یکی از پررنگ ترین کاربرد های استون در صنایع؛ این است که از آن به عنوان یک افزونی در تولید لوازم آرایشی و برخی از مواد غذایی استفاده می شود. از استون در صنعت نان استفاده شده تا به کامل شدن و سفید شدن آرد کمک کند. در زمینه آرایشی از آن برای دناتوره کردن الکل های خاص کمک گرفته می شود. 2-پروپانون می تواند به این محصولات بوی خاصی ببخشید.

کاربرد دی متیل کتون در صنعت داروسازی

یکی از رایج ترین حلال های در صنعت داروسازی استون می باشد. که از آن برای ترکیب کردن فیلر ها و مواد فعال درون قرص ها و مایعات استفاده می شود. اگر از استون استفاده نشود؛ قرص ها به خوبی سفت و متراکم نمی شوند.

کاربرد استون در صنعت داروسازی
کاربرد دی متیل کتون در صنعت داروسازی

استون خاصیت موکوسی دارد . از طریق بلع یا استشمام و یا حتی پوست جذب می شود. این ماده در سلول ها واکنش های شیمیایی را به راه می اندازد، که میزان تولید گلوکز در بدن افزایش پیدا می کند. همچنین از محلول با غلظت بالای استون به عنوان یک سرکوب کننده استفاده می شود.

نقش استون در ساختمان سازی و بتن

اگر شیوه صحیح استفاده از استون را بدانید، می توانید رنگ ثابت و منسجمی را روی بتن ایجاد کنید. حلال (استون) با رنگ کاملا مخلوط شده و با باتن در سطح زیرین اتصال می یابد. همچنین می توان این ماده به منظور تقویت بافت و رنگ یا اسید ترکیب کرد و نقص های کوچک روی بتن را پوشاند.

کاربرد استون در صنایع آزمایشگاهی

2-پروپانون یکی از مهمترین حلال ها در آزمایشگاه می باشد. در اغلب موارد برای شستشوی بقایا و جامدات باقی مانده روی ظروف از استون استفاده می شود. خاصیت اختلال پذیری آن باعث شده تا از استون را با آب ترکیب کرده و از آن برای پاک کردن تجهیزات استفاده کنند.

از طرفی دیگر هزینه تهیه این ماده به نسبت سایر حلال ها هزینه کمتری دارد. دی متیل کتون موجب می شود تا واکنش ها در دمای پایین تر برای نقطه انجماد -80 درجه سانتی گراد کمک کند. در فرآیند اکسیداسیون الکل جونز از این ماده استفاده می شود.

روش های تولید 2-پروپانون برای صنایع

تقریبا 83 درصد از استون ها از طریق فرایند کومن با پروپیلن تولید می شود. در این فرآیند بنزن با پروپیلن آلکیله شده، تا کومن به وجود بیاید. در آخرالکلیه اکسید شده و فنل و استون تولید می کند. در گذشته از تخمیر بوتانول-اتانول توسط باکتری کلستریدیم استوبوتیلیکوم، استون تولید می شده است.

کاربرد 2-پروپانون در صنعت نفت

کاربرد استون در صنعت نفت، یک ماده افزودنی بنزین می باشد. گاز رقیق شده در موتور پخش می شود و به بخار شدن نفت کمک می کند. افزودن دی متیل کتون به سوخت اتومبیل، اجازه می دهد تا موتر تمیز شود و موتور روان تر کار کنند.

کاربرد استون در نفت
کاربرد 2-پروپانون در صنعت نفت

این محصول ضمن نرم تر کردن عملکرد موتور، باعث افزایش مسافت پیموده شده می شوند. استفاده از این ماده در کاهش گاز های گلخانه ای نیز موثر است.

سخن پایانی

هم اکنون که با کاربرد استون در صنایع آشنایی پیدا کرده اید. فروشگاه اینترنتی پگاه محیط آرین ارائه دهنده بهترین و باکیفیت ترین محصولات شیمیایی می باشد. شما میتوانید هر نوع از مواد شیمیایی را که نیاز دارید از این فروشگاه تهیه کنید.

سوالات متداول درباره کاربرد استون در صنایع

1 آیا در بدن انسان ها یک مقدار مساوی استون تولید می شود؟
خیر، مقدار استون بدن را می توان از طریق ادرار یا خون اندازه گیری کرد. به علاوه اینکه بدن بدن افراد دیابتی استون بیشتری تولید می شود.
2نقش پوشش استون در صنایع چیست؟
پوشش های پودری نباید ترکیبات فرار زیاد و آلاینده های خطرناکی داشته باشند. استون حلالی است برای تمیز کردن پوشش انواع تجهیزات حمل و نقل می باشد.
3آیا از استون مصرف الکترونیک دارد؟
بله؛ ممکن است در میکرو تراشه ها چسبی باشد که به الکل ها پاک نشوند. از استون به عنوان حلال جهت تمیز کردن وسایل الکترونیکی استفاده می شود.
4در چه محصولاتی استون وجود دارد؟
در محصولاتی نظیر چسب، محصولات غذایی، آب آشامیدنی، رنگ و لاک ناخن، کفش، پلاستیک و محصولات تجاری پاک کننده از استون استفاده می شود.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *