کاربرد اتیلن چیست؟

کاربرد اتیلن چیست؟

اتیلن چیست؟

یکی از ساده ترین هیدروکربن های غیر اشباع بوده و به عنوان اولین دسته در گروه آلکن ها قرار گرفت. همان طور که میدانید تمامی مواد شیمیایی در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله درباره کاربرد اتیلن چیست؟ به گفت و گو می پردازیم.

روش تولید اتیلن

در پاسخ کاربرد اتیلن چیست؟ می توان گفت به روش های مختلفی می توان این ماده پرکاربرد را تهیه کرد. در صنایع پتروشیمی، اتیلن با روش کراکینگ به کمک بخار آب تولید می شود. برای تولید آن هیدروکربن های گازی و محلول های سبک هیدروکربن حاصل از نفت در زمان کوتاه، با دمای بالا حرارت داده می شود.

کاربردهای گاز اتیلن

از گاز اتیلن بسیار در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. نکته ای که قابل توجه می باشد آن است که اتیلن نوعی هورمون گیاهی است که موجب زودتر رسیدن میوه ها، باز شدن شکوفه ها، گل ها و ریزش برگ ها در پاییز می شود به همین دلیل بسیار در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. برای جلوگیری از خرابی میوه ها که به صورت نارس چیده می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای گاز اتیلن
انواع گاز اتیلن در اندازه مختلف

شیوه استفاده از اتیلن در سردخانه برای میوه

باید در ابتدا بگوییم که استفاده از اتیلن برای هر میوه متفاوت است و باغداران و انبارداران باید به روش درست و دقیق از این ماده استفاده کنند. لذا برای میوه های مختلف لازم است از گاز اتیلن در دمای مشخصی در انبار پخش گردد و حتما دقت کنید اگر بیش از اندازه در فضا منتشر گردد سبب خراب شدن میوه ها می شود.

نکات مهم برای استفاده از گاز اتیلن برای میوه ها در سردخانه

  1. باید برای نگهداری از میوه، انبار حتما عایق حرارتی داشته باشد تا دما را توسط آن کنترل کند.
  2. انبار نگهداری میوه باید کاملا بسته و غیر قابل نفوذ باشد.
  3. انبار باید هم سیستم گرمایی و هم سرمایشی داشته باشد.
  4. میزان درجه سردخانه بهتراست ثابت باشد زیرا موجب عملکرد بهتر گاز اتیلن می گردد.

در پاسخ برای کاربرد اتیلن چیست؟ باید بگوییم این ماده کاملا بی رنگ است و درصد کمی سمی می باشد. از طرف دیگر بخش عمده گاز اتیلن در صنایع پلاستیک سازی مورد استفاده قرار می گردد. لذا باید توجه داشته باشید از اتیلن در ترکیبات پایه تولید مواد آلی یا پلیمری در صنعت استفاده می شود. از اتیلن به طور گسترده ای در بخش های مختلف صنعت استفاده می شود. از اکنش های اتیلن می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • پلیمریزاسیون
  • اکسیداسیون
  • هالوژناسیون
  • آلکیلاسیون
  • هیدراتاسیون
  • الیگومزیزاسیون
  • هیدروفرمیلاسیون

کاربرد پلیمریزاسیون

همان طور که بالا گفته شد پلی اتیلن ها بخش بیشتر از میزان تولید اتیلن در جهان را مصرف می کند. از مهم ترین کاربرد آن می توان به کاربرد فراوان در صنعت پلاستیک اشاره داشت. به عنوان مثال در تولید کیسه های سطح زباله از اتیلن استفاده می شود. از الیگومریزاسیون به عنوان پیش ماده در مواد شوینده، نرم کننده ها استفاده می شود.

کاربرد پلیمریزاسیون
نقش پلیمرایزاسیون در صنعت

اکسیداسیون

از اکسید اتیلن هم چنین برای تولید اتیلن گلیکول هیدرولیز استفاده می شود و  به عنوان ضد یخ خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

آلکیلاسیون

از واکنش آلکیلاسیون با اتیلن، اتیل بنزین حاصل می شود. پلی استایرن پیش ماده استایرن است و از آن برای عایق بندی و هم چنین در لاستیک و کفش استفاده می کنند.

رعایت نکات ایمنی در انجام کار با گاز اتیلن

در ابتدا باید بگوییم این ماده مانند دیگر مواد شیمیایی موجب تحریک پوست و چشم نخواهد شد. سعی کنید از تماس دست با این ماده خودداری کنید. زیرا ممکن است منجر به یخ زدگی شود. یکی دیگر از نکاتی که باید راجب این ماده بدانید آن است که ترکیبات تشکیل دهنده آن بسیار اشتغال پذیر است پس در زمان کار با اتیلن باید از وسایلی که دارای الکتریکی ساکن هستند جلوگیری کنید.

رعایت نکات ایمنی در انجام کار با گاز اتیلن
توجه به نکات ایمنی برای استفاده از گاز اتیلن
نتیجه گیری

در پاسخ کاربرد اتیلن چیست؟ باید بگوییم این گاز در صنعت کشاورزی بسیار پرکاربرد می باشد زیرا با استفاده از آن می توان از خراب شدن میوه ها جلوگیری کرد. از دیگر کاربرد های آن می توان به صنایع پلاستیک اشاره داشت.

سوالات متداول درباره کاربرد اتیلن چیست؟

1به چه دلایلی از گاز اتیلن در صنعت کشاورزی استفاده می شود؟
زیرا با استفاده از گاز اتیلن می توان از خراب شدن میوه ها جلوگیری کرد.
2عوارض گاز اتیلن برای انسان چیست؟
این ماده برای پوست مشکل پیش نمی آورد ولی ممکن است با تماس دست به موجب یخ زدگی شدید شود.
3چگونه باید از گاز اتیلن در انبار میوه استفاده کنیم؟
برای استفاده از گاز باید میزان آن را به طور دقیق بدانیم زیرا اگر بیش تر از حد مجاز باشد موجب خراب شدن میوه ها می شود.
1/5 - (1 امتیاز)

۱ Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *