کاربرد آمونیوم پرسولفات در صنعت آرایشی

کاربرد آمونیوم پرسولفات

این پودر کریستالی بی رنگ، سفید یا کاهی رنگ با بوی کمی ناخوشایند، یک ماده اصلی در ترکیب های سفید کننده است که موهای طبیعی یا رنگی را روشن می کند. آمونیوم پرسولفات ، ماده ای که ارزشش را دارد بدانیم در صنعت آرایشی و بهداشتی چه کاربردی دارد.

در مقالات متعددی ذکر شده است که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختلفی که در محصولات آرایشی گنجانده شده اند یکی از عوامل خطرزا است که بر متخصصین آرایشگری تأثیر می گذارد. این تماس ثابت و پایدار با مواد شیمیایی، در بیشتر موارد، می تواند اثرات سلامتی مضری بر روی آرایشگران، مدل ها و دستیاران بگذارد. کنار گذاشتن این حرفه به دلیل مشکلات بهداشتی و سلامتی، 20٪ از متخصصان را تحت تأثیر قرار می دهد.

کاربرد آمونیوم پرسولفات

پیش از این، ما مواد شیمیایی مانند پارا فنیلن دی آمین (PPD) یک آمین معطر با سمیت کم که در رنگ موهای دائمی و همچنین در برخی از رنگهای گیاهی مانند حنا را مورد استفاده قرار داده ایم. یا آمونیوم تیوگلیکولات ، مایعی بی رنگ است که زرد می شود و ساختار مو را اصلاح می کند، و همچنین پل های کراتین را می شکند.

آمونیوم پرسولفات نمکی است که از پراکسید اسید سولفوریک استخراج می شود و در تماس با آب اکسیژن و ازن را آزاد می کند.

به همین ترتیب، در این مطلب در مورد کاربرد آمونیوم پرسولفات در صنعت آرایشی، شتاب دهنده موجود در محصولاتی که در فرآیندهای سفید کننده استفاده می شوند، صحبت خواهیم کرد. این ماده یک پودر کریستالی بی رنگ، سفید یا کاه رنگ با بوی کمی ناخوشایند است که از پراکسید اسید سولفوریک استخراج می شود. اما نحوه عملکرد آمونیوم پرسولفات چگونه است؟

قیمت آمونیوم پرسولفات
کاربرد آمونیوم پرسولفات

اکسیدانی که تن مو را روشن می کند

فرآیند سفید کردن باعث می شود موهای طبیعی و رنگی به سرعت و به طور موثر روشن شوند. به همین منظور، مواد اکسید کننده موجود در محصولات سفید کننده، ملانین موجود در مو را فعال می کنند (پروتئین مسئول رنگ مو).

آمونیوم پرسولفات نمکی است که از پراکسید اسید سولفوریک استخراج می شود و در تماس با آب اکسیژن و ازن آزاد می کند. اصولاً یکی از مؤثرترین اکسید کننده ها محسوب می شود، زیرا منجر به تشکیل آمونیاک، یک ترکیب شیمیایی اساسی می شود که به محصول قابلیت نفوذ می دهد.

این عوامل اکسید کننده معمولاً با پراکسیدها (پراکسید هیدروژن در حجم های مختلف) مخلوط می شوند، تا به سطح شفاف سازی مطلوب برسند. هنگامی که این عوامل به ملانین موجود در هسته مو برسند، ترکیب آن را به روش زیر اصلاح می کنند: کاهش وزن مولکولی آن ها. 

پرسولفات ها، سولفات ها و بیسولفات های مسئول تغییر رنگ، به همراه پارافنیلن دی امین رنگ ها، حساس کننده تنفسی هستند، بنابراین می توانند باعث بروز واکنش های آلرژیک دستگاه تنفسی شوند.

در حین تغییر رنگ، عوامل مختلفی با یکدیگر تعامل دارند و نتیجه نهایی را تعیین می کنند. آمونیوم  پرسولفات غلیظ و افزودن پراکسید مخلوطی ایجاد می کند که واکنش پذیرتر از هر دو ماده به تنهایی می باشد. پراکسید به عنوان وسیله ای جهت فعال کردن پرسولفات، مؤلفه ای که موها را روشن تر می کند، عمل می کند. به این ترتیب رنگدانه های رنگی طبیعی و مصنوعی حل می شوند و فرایند سفید کننده ساده می شود.

کاربرد آمونیوم پرسولفات در رنگ مو
روشن کننده مو

خطرات احتمالی قرار گرفتن در معرض آمونیوم پرسولفات

پرسولفات ها، سولفات ها و بیسولفات های تغییر رنگ، به همراه پارافنیلن دی آمین رنگها، حساس کننده تنفسی هستند. بنابراین، ما به موادی که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک دستگاه تنفسی و همچنین بروز علائم مختلف (حملات آسم، سرفه، احتقان، عطسه، تحریک و التهاب چشم ها و حتی تب و درد عضلات و مفاصل) به هنگام تنفس بدون رعایت اقدامات احتیاطی مانند پوشاندن ماسک رجوع می کنیم.

برگه حقایق خطرات مربوط به این ماده، در مورد خطرات احتمالی آمونیوم پرسولفات استنشاق شده توضیحاتی را ارائه می دهد. به همین ترتیب، در مورد تماس با این مؤلفه شیمیایی نکاتی را ذکر می کند، علاوه بر اینکه باعث تحریک جزئی در چشم ها می شود، باعث تحریک پوست، ایجاد درماتیت احتمالی نیز می شود.

بنابراین قرار گرفتن در معرض آن می تواند بینی و گلو را تحریک کند. این بخش فاقد مطالعاتی در رابطه با ظرفیت سرطان زایی احتمالی این ماده است، که به طور بالقوه آمونیوم پرسولفات قادر به تولید سرطان در حیوانات است.

توصیه های پیشنهادی

  • هنگام کار با آمونیوم پرسولفات، کار با دستکش به ویژه برای افرادی که دارای نگاره محافظت شیمیایی از مواد هستند، امری ضروری است که به جلوگیری از تحریک و ایجاد حساسیت از قرار گرفتن مکرر در معرض این ماده کمک می کند.
  • مخلوط کردن مواد با یکدیگر باید در محلی انجام شود که گردش هوا در آن خوب باشد. تهویه طبیعی (درها و پنجره ها) باید در هر اتاق که محصولات با مواد شیمیایی مخلوط می شوند، موجود باشد. در غیر این صورت، توصیه می شود تجهیزات استخراج مستقر در مکان های خاصی مانند میز آماده سازی مخلوط، فضاهایی که خدمات با خطر تماس با ماده شیمیایی انجام می شوند، نصب کنید.
  • هنگام استفاده از آمونیوم پرسولفات، توصیه می شود برای استفاده از مواد شیمیایی یا ماسک آکریلیک و یا از لنزهای مخصوص استفاده کنید. در این روش از تماس لکه های احتمالی یا تماس با چشم جلوگیری می شود. پوشیدن ماسک فیلتردار در برابر ذرات جامد و مایع، به محافظت از سیستم تنفسی کمک می کند.
  • همچنین در صورت وجود لکه های احتمالی ماده در کف محوطه، توصیه می شود که کفش با کف نئوپرن بپوشید.
  • ظروف را باید در جای خنک و خشک نگهداری کنید. محلول های سولفات همچنین باید در مقابل گرما و آلودگی با سایر مواد ایزوله شده و از حداکثر پایداری آن ها در حین ذخیره سازی اطمینان حاصل شود.
  • تأثیر آلرژی به پرسولفات در بعضی از کاربران خود را به صورت بثورات پوستی نشان می دهد. این امر با جلوگیری از تماس های بعدی با این ماده از بین می رود.
  • توصیه می شود هنگام تعیین میزان دوز مشخص یا خارج کردن ماده از ظرف نگهدارنده اش، از استیل ضد زنگ یا پلاستیک استفاده کنید.
بسته بندی مخصوص آمونیوم پرسولفات
فروش آمونیوم پرسولفات

سخن آخر

در این مطلب نکاتی در رابطه با کاربرد آمونیوم پرسولفات در صنعت آرایشی ذکر شد. جهت کسب اطلاعات در رابطه با کاربرد مواد شیمیایی دیگری مانند سولفات آلومینیوم و یا سود پرک، به بخش مقالات سایت مراجعه بفرمایید.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *