کاربرد آمونیوم نیترات

آمونیوم نیترات

آمونیوم نیترات

از واکنش گاز آمونیاک و نیتریک اسید آمونیوم نیترات تولید می شود. این واکنش به شدت گرمازا است. شکل آن هم به صورت مایع و هم به صورت کریستالی است. قدرت بسیاری دارد و از خاصیت انفجاری هم برخوردار است. در این مقاله از خواص و کاربرد آمونیوم نیترات صحبت می کنیم و از مزایا و معایب آن اطلاعاتی را کسب خواهیم کرد. خواص فرم جامد آن را به صورت زیر می توان تعریف کرد.

نقطه ذوب : 169.6°C

وزن مولکولی : 80.06

چگالی :0/1

pH مولار در آب :  5.43

نقطه جوش : 210  درجه سانتیگراد

حلالیت در آب : °118/3gr/100cc H2O at 0

رنگ: از سفید تا خاکستری متمایل به قهوه‌ای.

بی بو

نیترات آمونیوم یک کود شبیه سولفات آمونیوم است که در حدود 34% ازت دارا است. بسیار سریع در خاک عمل می کند ولی ماندگاری ندارد.

آمونیوم نیترات یک کود شیمیایی است که برای کشاورزی مناسب است و خاک را نیتراته می کند. یک ماده منفجره هم به حساب می آید و در آب بسیار گرماگیر است.

آمونیوم نیترات از قوی ترین بمب های دست ساز است. نحوه ساخت آن آسان و استفاده از ان هم آسان است.

تصویری از نیترات آمونیوم جامد
نیترات آمونیوم جامد

کاربرد آمونیوم نیترات

دز گذشته بیشتر برای ساخت بمب از آن استفاده می شده است ولی تمروزه در صنعت کشاورزی از آن استفاده می شود. تولید این ماده در غلظت های کم و بالا است. از کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره داشت.

کاربرد انفجاری در معادن رو باز را دارد. یک ماده انفجاری قوی دیگر هم در کنار آن لازم است که به عنوان چاشنی عمل می کند.

کاربرد دیگر آن در تولید رنگ است.

آفت کش است.

در استفاده از گاز بی هوشی و اکسیدکننده ها کاربرد دارد.

در حفظ مواد غذایی موثر است.

نیترات آمونیوم مایع

نیترات آمونیوم مایع کریستال های محلول در آب است که به خودی خود غیر قابل احتراق است ولی سوختن مواد قابل احتراق را بیشتر می کند. اکسیدهای سمی نیتروژن در آتش سوزی های این ماده تو.لید می شود. برای تهیه کود و مواد شیمیایی از آن استفاده می شود.

کاربرد آمونیوم نیترات در کشاورزی

  • ریشه گیاهان توانایی جذب مستقیم نیتروزن را ندارند و نیترات هم یک منبع عالی برای تغذیه گیاهان است. کود نیترات آمونیوم مقدار نیتروژن مورد نیاز گیاه را هم از طریق نیتروژتن و هم آمونیوم تامین می کند.
  • از قدیمی ترین کودهای نیتراته در دنیا می توان به کاربرد آمونیوم نیترات در این مورد اشاره داشت که تولید آن به صورت انبوه است. فرم گرانوله این ماده همواره مورد تائید در صنعت کشاورزی است.
  • از کاربرد آمونیوم نیترات می توان به اینکه جاذب بسیار قوی است اشاره داشت. به همین دلیل در هنگام تولید یک پوشش ضد رطوبت بر روی آن قرار می دهند. این کود یک منبع عالی برای تولید نیتروژن در گیاهان است. قابلیت مخلوط شدن با سولفات را هم برای تامین گوگرد و نیتروژن گیاه دارد.
  • این کود برای گیاهان مرتفع هم خصوصا در کشورهای اروپایی کاربرد دارد. سالانه در حدود 37 ملیون تن از این ماده در جهان تولید می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.
  • واکنش نیترات آمونیوم در آب بسیار گرماگیر است و برای کاهش دمای محیط از آن استفاده می شود.
کاربرتصویری از نیترات آمونیوم در کشاورزی
کاربرد نیترات آمونیوم در کشاورزی
ایمنی های لازم در استفاده از کاربرد آمونیوم نیترات

اگر با پوست یا چشم برخورد کند باعث تحریک آن می شود. در صورات بلعیدن باعث سوزش در معده می شود. از عوارض آن می تواند، سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی و تنگی نفس باشد.

استنشاق آن باعث تحریک دستگاه تنفسی می شود و ممکن است باعث ایجاد تنگی نفس و مرگ و میر شود.

تصویری از نیترات آمونیوم مایع
نیترات آمونیوم مایع
استنشاق نیترات آمونیوم

استنشاق مقدار زیاد از آن باعث ایجاد اسید متابولیک و مشکلات هموگلوبین می شود. اگر فردی به اشتباه این ماده را مصرف کرد بهتر است که سریعا تهویه مناسب را برای فرد ایجاد کنید و فوریت های پزشکی را به اجرا بگذارید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله سولفات آلومینیوم نگاهی بیاندازید.

سخن آخر

کاربرد نیترات آمونیوم بیشتر در صنعت کشاورزی است که بیشتر به صورت کود قابل استفاده است و  یک منبع عالی برای تغذیه گیاهان است. کود نیترات آمونیوم مقدار نیتروژن مورد نیاز گیاه را هم از طریق نیتروژتن و هم آمونیوم تامین می کند.

[faq title=”سوالات متداول کاربرد نیترات آمونیوم” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”اگر نیترات آمونیوم با چشم برخورد کرد چه کنیم؟” number=”1″]اگر آمونیوم نیترات با چشم برخورد کرد فورا چشم را با آب سرد بشویید. مراقبت هابی پزشکی را هم انجام دهید.[/faq_item][faq_item title=”اگر نیترات آمونیوم با پوست برخورد کند چه کاری بهتر است که انجام دهیم؟” number=”2″]

اگر آمونیوم نیترات با چشم برخورد کرد فورا چشم را با آب سرد بشویید. مراقبت هابی پزشکی را هم انجام دهید.

[/faq_item][faq_item title=”اگر نیترات آمونیوم با پوست برخورد کند چه کاری بهتر است که انجام دهیم؟” number=”3″]وقتی که نیترات امونیوم به صورت مذاب باشد خطر انفجار در آن بیشتر است.[/faq_item][/faq]
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *