دنیای فواید و کاربردهای آب اکسیژنه

کاربردهای آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید

آب اکسیژنه یک مایع شفاف و کمی لزج است که بوی خاص ضعیف دارد. شما میتوانید این ماده با هر نسبتی در آب حل کنید. شما هیدروژن پراکسید را با درصد وزنی 35%، 60% و 70% خریداری کنید. کاربردهای آب اکسیژنه بسیار زیاد است. برای خرید سولفات آلومینیوم، آب اکسیژنه و… به سایت پگاه محیط مراجعه کنید.

کاربردهای آب اکسیژنه

کاربرد های آب اکسیژنه بسیار گسترده بوده و در زمینه بهداشتی، پزشکی و تمیز کردن مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از کاربردهای آب اکسیژنه عبارتند از:

  • در زمینه تولید تجهیزات الکترونیکی آب اکسیژنه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در شیمی تحلیلی از این ماده به عنوان یک کف آلود در تولید مواد متخلخل استفاده می شود.
  • آب اکسیژنه در صنایع به عنوان یک عامل اکسید کننده و هیدروکسی متیل شن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در شرکت های تولید محصولات لبنی و آب میوه از هیدروژن پراکسید برای بسته بندی محصول استفاده می شود.
  • برای نظافت سطوح تجهیزات صنایع غذایی که در تماس مستقیم با مواد غذایی هستند از آب اکسیژنه استفاده می شود.
  • به خاطر خاصیت اکسیداسیون قوی که دارد، در پزشکی، مصارف خانگی از آن به عنوان سفید کننده پارچه استفاده می شود.

خواص شیمیایی هیدروژن پراکسید

آب اکسیژنه یک عامل اکسید کننده بسیار قوی می باشد که می تواند با شدت با مواد متفاوت وارد واکنش شود. به همین خاطر است که از کاربردهای آب اکسیژنه این است؛ که در صنایع به عنوان اکسید کننده این ماده را وارد واکنش می شود.

فرمول مولکولی آب اکسیژنه
خواص شیمیایی آب اکسیژنه

آب اکسیژنه به صورت طبیعی می تواند به آب و اکسیژن تجزیه شود. همچنین می توان این ماده را با هر نسبتی در آب حل کرد. خوشبختانه هیدروژن پراکسید یک مایع غیر قابل احتراق می باشد.

مزایای استفاده از h2o2در واکنش

هیدروژن پراکسید ویژگی های منحصر به فردی دارد که موجب شده کاربرد های آب اکسیژنه در صنایع ویا مصارف خانگی بسیار گسترده باشد. شما می توانید از این ماده در هر ph استفاده کنید. امکان استفاده از این ماده بسیار ساده است. از طرفی دیگر محصولات جانبی حاصل از این ماده موجب آلودگی محیط زیست نمی شوند. داشتن پتانسیل بالای اکسیداتیو از جمله ویژگی های آب اکسیژنه می باشد.

خواص درمانی هیدروژن پراکسید

یکی از مهمترین کاربردهای آب اکسیژنه در زمینه پزشکی است. از ماده در زمینه ها مختلفی استفاده می شود.

درمان بوی بد و ورم دهان

اگر احساس می کنید که قسمتی از دهان شما دچار ورم شده است، دهان خود را برای حدود نیم دقیقه با محلول آب اکسیژنه و آب شستشو دهید. در آخر حتما دهانتان را مجدد با آب خالی آبکشی کنید.

شما میتوانید به جای استفاده از دهان شویه به سراغ آب اکسیژنه بروید. دو نکته را در نظر داشته باشید. اول اینکه نباید دهانتان را بیش از نیم دقیقه با آب اکسیژنه بشوید. دوم اینکه نباید دهانتان را مکرر با این محلول بشوید. چون با شستشو بیش از اندازه میکروب های مفید دهانتان را از بین خواهید برد.

ضد عفونی محل جراحی و زخم

از آب اکسیژنه برای پاکسازی زخم های کوچک و بریدگی ها استفاده می شود. این ماده ضمن پاکسازی سلول ها مرده پوست، موجب توقف خونریزی می شود. همچنین زخم را ضد عفونی کرده و مانع از عفونت زخم می شود. از طرفی دیگر شستشوی محل زخم با آب اکسیژنه به از بین بردن درد نیز کمک می کند.

ضد عفونی زخم
ضد عفونی محل زخم

درمان گرفتگی گوش و عفونت

یکی از کاربرد های آب اکسیژنه از بین بردن موم گوش می باشد. مخلوطی از آب اکسیژنه با روغن زیتون را با هم ترکیب کنید. سپس چند قطره از مخلوط را داخل گوشتان بریزید. برای یک دقیقه سرتان را کج نگه دارید و در آخر این کار برای آن یکی گوش دیگر تکرار کنید.

تنها چند قطره از هیدروژن پراکسید می تواند عفونت گوش و باکتری ها را از بین ببرد. اگر عفونت گوش شما با این روش حل نشد بهتر است با یک پزشک معالج مشورت کنید.

خاصیت های زیبایی آب اکسیژنه

در کنار کاربردهای آب اکسیژنه در زمینه پزشکی، از این ماده برای زیبایی نیز استفاده می شود.

استفاده به عنوان خوشبو کننده

ترکیب آب اکسیژنه با صابون مایع به نسبت 2 به 1 یک دئودورانت قوی ایجاد می کند. این محلول را به زیر بغل خود بمالید و بعد از حدود 30 دقیقه آن را آبکشی کنید. این کار موجب شده تا زیر بغل شما برای 24 ساعت خشک و بدون بو باقی بماند.

سفید کنندگی دندان ها

به دو روش می توانید با استفاده از آب اکسیژنه دندان هایتان را سفید کنید. اول اینکه می توانید دهانتان را برای حدود نیم دقیقه با محلول آب اکسیژنه و آب بشوید. دوم اینکه می توانید مقداری از این ماده را به خمیر دندانتان اضافه کنید. از این ماده می توانید برای ضد عفونی کردن مسواکتان استفاده کنید. این ماده در تسکین دندان درد نیز نقش دارد.

محلول آب اکسیژنه
سفید کردن دندان با آب اکسیژنه

پوشاندن ریشه های مو تیره تر

یکی از کاربردهای آب اکسیژنه در زمینه آرایشگری است. از این ماده برای درست کردن رنگ مو و دکلره مو ها استفاده می شود. اگر موهایتان را رنگ روشن کردید و رنگ ریشه موهایتان که تازه بلند شده می تواند با آب اکسیژنه روشن کنید.

کاربردها آب اکسیژنه در زمینه خانه داری

در این بخش به برخی از پرکاربردترین کاربرد های آب اکسیژنه در خانه داری اشاره خواهیم کرد.

اضافه کردن آن به مایع ظرفشویی

برای بهبود عملکرد ظرفشویی می توانید از آب اکسیژنه استفاده کنید. چند قطره از هیدروژن پراکسید را به محلول ظرفشویی اضافه کنید. افزودن این محلول ضمن درخشان کردن ظروف ماشین ظرفشویی را نیز تمیز می کند.

تمیز کردن توالت و کاشی های حمام

برای شستشو توالت کافی است تا مقداری آب اکسیژنه بر روی آن بریزید و بگذارید تا 20 دقیقه این محلول باقی بماند. سپس با کمک یک فرچه محیط دستشویی را نظافت کرده و آبکشی کنید.

تمیز کردن توالت
تمیز کردن توالت با آب اکسیژنه

اغلب کاشی های حمام به دلیل انباشته شدن لکه های صابون بر روی آنها زشت می شوند. به کمک آب اکسیژنه می توانید میکروب ها و لکه ها صابون را کاملا از بین ببرید. خمیر آب اکسیژنه را به کاشی ها بمالید و بگذارید برای 24 ساعت بماند. سپس آن را آبکشی کنید.

سخن پایانی

هم اکنون که با کاربرد های آب اکسیژنه آشنا شدید و متوجه شدید که هر خانه ای نیاز به این محول دارد وارد سایت اینترنتی پگاه محیط آرین شوید و این محصول را بخرید. تمامی محصولات این شرکت با کیفیت می باشند و شما میتوانید با خیالی راحت این محصول را خریداری کنید.

سوالات متداول درباره کاربرد های آب اکسیژنه

1فرمول مولکولی و مقدار مولکولی آب اکسیژنه چیست؟
آب اکسیژنه یا همان h2o2 یک مایع سفید رنگ با مقدار مولکولی حدود 32.02 جرم مولکولی دارد.
2آیا می توان هر روز برای مصارف مختلف از آب اکسیژنه استفاده کرد؟

استفاده مکرر از این ماده به پوست شما صدمه وارد می کند. همچنین این ماده می تواند به اشیا نیز صدمه وارد کند.

3آیا می توان از آب اکسیژنه به صورت خالص استفاده کرد؟
خیر؛ هیچ گاه از آب اکسیژن خالص برای بدنتان و یا حتی اشیا استفاده نکنید و همیشه به صورت محلول با آب و روغن از آن استفاده کنید.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *