کاربردهای کلرید کلسیم چیست؟

کاربردهای کلرید کلسیم چیست؟

کلرید کلسیم چیست؟

کلرید کلسیم از ترکیب شیمیایی کلسیم با کلر می باشد و این ماده در آب به خوبی حل می شود. می توان گفت ساختار مولکولی این ماده بسیار ساده است و معمولا به شکل جامد سفید رنگ در بازار موجود است. معمولا کلسیم کلرید به دو نوع وارد بازار می شود که شامل صنعتی و خوراکی می شود. اما کاربردهای کلرید کلسیم چیست؟ در زیر به آن اشاره شده است.

کاربرد کلرید کلسیم

باید بگوییم کلسیم کلرید در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین دارای مزایای ویژه ای می باشد. کاربرد های این ماده شامل موارد زیر است.

کاربرد کلسیم کلرید در جاده ها و بزرگراه ها

یکی از مهم ترین کاربردهای کلرید کلسیم چیست؟ می توان از کاربردهای کلسیم کلرید برای جاده و بزرگراه ها اشاره داشت. از آن برای کاهش دادن زمان ذوب شدن یخ اشاره کرد.

کاربرد کلسیم کلرید در صنایع غذایی

نکته ای که حائز اهمیت می باشد آن است که مصرف این ماده شیمیایی کاملا بی خطر بوده و به ماده غذایی شما افزوده می شود از جمله در پنیر، لبنیات، میوه ها و سبزیجات کنسرو شده مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین برای افزایش طعم شور ترشی ها کلسیم کلرید را بدون افزودن سدیم اضافی به آن می افزایند. در مشروبات الکلی آن را برای آبی که تهیه آبجو استفاده می کنند و به عنوان طعم دهنده در نوشیدنی هایی که ورزشکاران استفاده می کنند به کار میروند.

کاربرد کلسیم کلرید در صنایع غذایی
نحوه استفاده از کلسیم کلرید در صنایع غذایی

کلرید کلسیم در ساخت و ساز

همانطور در مقاله بیان کردیم که این ماده آب را به خوبی جذب می کند به همین دلیل کارگران ساختمان این ماده را به بتن اضافه می کنند تا سرعت پخت در دماهای پایین را تسریع کند.

کاربرد خانگی کلرید کلسیم

در پاسخ برای کاربردهای کلرید کلسیم چیست؟ باید بگوییم از این ماده به طور روزمزه در خانه از آن استفاده می کنیم این ماده در جذب آب بسیار معروف است. شما می توانید، آن را در کمد و کابینت خود استفاده کنید توجه داشته باشید با استفاده از کلرید کلسیم همراه با جوش شیرین می توانید برای از بین بردن بوهای ناخوشایند استفاده کنید.

کلسیم کلرید در داروسازی

کاربردهای کلرید کلسیم چیست؟ می توان به کاربرد آن در داوسازی اشاره کرد. کلرید کلسیم در دارو سازی به منظور درمان بعضی سوختگی ها و مسمومیت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد کلرید کلسیم در صنایع دام و طیور

کلسیم برای تشکیل استخوان و دندان نقش مهمی دارد. از طرفی این ماده برای فرآیندهای لخته شدن خون برای حیوانات و دیگر آنزیم موجود در بدن دام ها نیاز است. توجه داشته باشید، این ماده برای رژیم های غذایی حاوی کلسیم کافی در دوران بارداری و دوران شیردهی استفاده می گردد. برای طیور کلسیم یک ماده مغذی محسوب می شود. در صورتی که تا هفته سوم جوجه های در حال رشد نسبت به سطح پایین کلسیم بسیار حساس هستند. کلسیم برای پرندگان امری حیاطی می باشد زیرا کم بودن کلسیم در آنها موجب شکسته شدن استخوان ها و نرم شدن پوسته تخم مرغ می شود.

ویژگی کلسیم کلرید در دام و طیور
نقش مهم کلسیم کلرید در دام ها

کاربرد کلسیم کلرید در کشاورزی

قطعا می دانید همه گیاهان برای رشد بهتر نیاز به ماده مغذی دارند، که آن را از خاک به دست می آورند. به همین دلیل این ماده در گیاهان زراعی، میوه ها و سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی با اضافه کردن کلرید کلسیم به خاک از پوسیدگی در میوه ها و سبزیجات جلوگیری می شود.

تاثیر کلرید کلسیم در گیاهان

گیاهان هم مانند انسان به این ماده نیازمند هستند. یکی از مواد معدنی که خاک نیاز دارد کلرید کلسیم است. زیرا با استفاده آن می توان دیواره سلولی در حالت ایستادن را تقویت کرد. لذا با افزودن این ماده شاهد برگ ها و بافت های جدید خواهیم بود.

علت استفاده از کلرید کلسیم در گیاهان
استحکام ایستادن گیاه به کمک کلرید کلسیم

سایر کاربرد های کلرید کلسیم

  • کنترل گرد و غبار
  • آب آکواریم
  • استفاده از آن برای آب استخرها

خرید و فروش کلرید کلسیم

معمولا پودر کلرید کلسیم را در بسته های 25 و 50 کیلوگرمی در بازار توزیع می گردد. بهتر است، این ماده را از شرکت های معتبر خریداری کنید زیرا درصد خلوص در تمامی شرکت های تولید کننده متفاوت می باشد. به شما به توصیه می کنیم که از سایت پگاه محیط این ماده را خریداری کنید.

خطرات کلرید کلسیم

باید خطرات کلرید کلسیم را جدی بگیرید. از بلعیدن کلسیم کلرید اکیدا خودداری کنید، زیرا موجب سوختگی در دهان، گلو، تشنگی بیش از حد، استفراغ، درد معده، فشار خون که سلامتی شما را به خطر می اندازد می شود. از دیگر خطرات این ماده می توان به خشک پوست اشاره داشت. از عوارض دیگر این ماده می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

  1. سوختگی پوست
  2. اختلالات قلبی
  3. مشکلات تنفسی
  4. تشنج

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد می توانیم بگوییم کلرید کلسیم کاربرد های فراوانی دارد. از جمله در صنعت، داروسازی، پزشکی و کشاورزی کاربرد فراوانی دارد. از طرفی دیگر بلعیدن کلرید کلسیم اجتناب کنید. زیرا باعث سوختی دهان، گلو و درد معده می شود.

سوالات متداول درباره کاربردهای کلرید کلسیم چیست؟

1کلرید کلسیم در چه صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد؟
در صنایع داروسازی، کشاورزی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.
2به چه دلیل از کلسیم کلرید در صنعت کشاورزی استفاده می شود؟
برای اینکه دیواره گیاه در حالت ایستادن مقاوم تر باشد و هم چنین موجب افزایش بافت و گلبرگ های جدید می شود.
3عوارض جانبی کلرید کلسیم برای انسان چیست؟
با بلعیدن آن موجب سوختگی دهان، درد معده، استفراغ می شود.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *