کاربردهای آمونیاک در صنعت کشاورزی

کاربرد های آمونیاک در کشاورزی

آمونیاک دارای ترکیبات شیمیایی بسیار مفید و کاربردی می باشد که می تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این گاز کاملا بدون رنگ و بو می باشد و از اتم های نیتروژن و هیدروژن تولید شده است. یکی از مهم ترین کاربرد های این محصول در صنعت کشاورزی می باشد. با کمک این ماده کود های شیمیایی مختلفی را تولید و مورد استفاده قرار می دهند. آیا آمونیاک را می شناسید و با ویژگی های آن آشنا هستید؟ با کاربردهای آمونیاک در صنعت کشاورزی آشنایی دارید؟ در این مقاله قصد داریم تا با موارد استفاده این ماده شیمیایی بیش تر آشنا شویم.

بررسی کاربردهای آمونیاک در صنعت کشاورزی:

از این ماده برای تولید انواع کود های شیمیایی در کشاورزی استفاده می کنند. همه کشاورزان برای رشد و پرورش محصولات خود به کودها احتیاج دارند. با این کار خاک بارور می شود و در نتیجه املاح معدنی مورد نیاز گیاهان تامین می گردد. این محصولات سطح مواد مغذی خاک را افزایش می دهند و در نتیجه محصولات کشاورزی نیز غنی تر خواهند شد.

این ماده نیترات لازم را برای گیاهان فراهم می کند و همین امر سبب می شود تا رشد گیاهان و محصولات کشاورزی افزایش یابد. علاوه بر آن با افزودن این ماده به خاک، نیاز کمتری به استفاده از سموم کشاورزی احساس می شود. در نهایت کشاورزان در طول سال سم کمتری بر روی محصولات کشاورزی می پاشند و این امر سبب می شود تا مواد غذایی سالم تری از زمین ها برداشت شود.

کاربرد های آمونیاک در صنعت کشاورزی

انواع کود های تولید شده با آمونیاک:

کاربردهای آمونیاک در صنعت کشاورزی بسیار وسیع می باشد، از این رو با کمک این ماده کودهای مختلفی تولید کرده و مورد استفاده قرار می دهند. مهم ترین نمونه از این کود های کشاورزی عبارتند از:

  • کود نیترات آمونیاک
  • کود سولفات آمونیاک
  • کود آمونیاک بی آب

در صنعت کشاورزی تلاش می کنند تا با کمک این ماده کود هایی با میزان اثرگذاری بالا تولید کنند. همچنین به این نکته نیز توجه دارند که کود های تولید شده اثرات منفی برای گیاه به همراه نداشته باشند. از این رو ترجیح می دهند که در ساخت کودها از موادی مانند آمونیاک استفاده نمایند. این محصول را با مواد مختلف دیگری ترکیب می کنند و در نتیجه یک کود کشاورزی عالی و با کیفیت برای گیاهان تولید می کنند.

انواع کود های تولید شده با امونیاک

مزایای کاربرد آمونیاک در کشاورزی:

کاربردهای آمونیاک در صنعت کشاورزی بسیار گسترده می باشد و می تواند بسیار مفید واقع شود. استفاده از این محصول در کشاورزی می تواند مزیت های زیادی داشته باشد. این ماده با سرعت بالایی جذب خاک می شود و با ذرات خاک ترکیب می گردد. در نتیجه این ترکیب، کاتیون های نیتروژنی تولید می شود که گیاه می تواند به راحتی از آن استفاده کند. برای جذب بهتر این ماده، زمین کشاورزی را خاک برداری می کنند و این مواد را در نزدیکی ریشه قرار می دهند.

از دیگر مزایای استفاده از آن ماده می توان به تولید قارچ های خوراکی اشاره کرد. این ماده نیتروژن مورد نیاز برای رشد این قارچ ها را تامین کرده و سبب تکثیر بیشتر آن ها می شود. این ماده علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره کردیم، دارای مزایای دیگری نیز می باشد. گاهی اوقات ترکیباتی از آمونیاک می تواند آفات گیاهان را از بین ببرد. از این رو آمونیاک را با مواد دیگری ترکیب می کنند و بر روی گیاهان می پاشند. این کار باعث از بین رفتن آفت ها و در نهایت رشد بهتر آن ها می شود.

کاربرد آمونیاک به جای نیترات در تولید کود کشاورزی:

امروزه برای تولید انواع کود های شیمیایی از آمونیاک بیشتر از نیترات استفاده می کنند. ویژگی های این ماده سبب می شود تا کاربردهای آمونیاک در صنعت کشاورزی بسیار بیشتر از نیترات باشد. مهم ترین تفاوت هایی که این دو نوع ماده دارند عبارتند از:

  • کود نیترات باید توسط گیاهان به آمونیاک تبدیل شده و مورد استفاده قرار بگیرد، این در حالی است که کودهای آمونیاک سریع تر جذب می شوند.
  • کود های حاوی این ماده دارای بار الکتریکی مثبت می باشد و از این رو به کلوئیدهای منفی خاک متصل می گردد. این مسئله سبب می شود تا به دانه های خاک متصل شده و در اثر باران های شدید از بین نمی رود.
  • از طرفی این نمونه از کود PH خاک را افزایش می دهد و این امر نیز به رشد بهتر گیاه کمک می کند.
  • معمولا از کود هایی که دارای آمونیاک هستند در فصل های مختلف سال استفاده می کنند. اگر بخواهید میزان تاثیرگذاری کود دهی را افزایش دهید، بهتر است در فصل های بهار و تابستان از آن استفاده کنید.

کلام پایانی:

آمونیاک یک ماده شیمیایی می باشد که بسیار کاربردی است. این محصول در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از مهم ترین آن ها، صنعت کشاورزی است. این ماده در ساخت انواع کود های کشاورزی به کار برده می شود و سبب رشد بیش تر گیاهان می گردد. نیتروژن مورد نیاز گیاه را تامین کرده و سبب بارور تر شدن خاک زمین های کشاورزی می گردد. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با کاربردهای آمونیاک در صنعت کشاورزی بیش تر آشنا کنیم.

سوالات متداول درباره کاربردهای آمونیاک در صنعت کشاورزی:

۱. آمونیاک چگونه به گیاهان کمک می کند؟

این ماده نیتروژن مورد نیاز گیاهان را تامین می کند و مواد مغذی لازم را به خاک می رساند، همین امر سبب می شود تا آن ها رشد مناسب تری داشته باشند.

۲. با استفاده از آمونیاک چه کود هایی تولید می شوند؟

با کمک این ماده انواع کود نیترات آمونیاک، سولفات آمونیاک و همچنین کود آمونیاک بی آب تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

۳. آیا از آمونیاک در ساخت سموم کشاورزی نیز استفاده می کنند؟

بله، این ماده را با دیگر مواد ترکیب کرده و یک سم کشاورزی برای از بین بردن آفت ها درست می کنند.

۴. چرا کودهای حاوی آمونیاک از کودهای نیتراتی بهتر هستند؟

زیرا آمونیاک به دانه های خاک متصل می شود و در برابر عوامل جوی مقاوم تر می باشد. از طرفی سریع تر جذب گیاهان می شود و در نتیجه رشد گیاه سریع تر اتفاق می افتد.

Rate this post

۱ Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *