پلی آلومینیوم کلراید

PAC

پلی آلومینیوم کلراید

اولین سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که، این ماده چیست؟ پلی آلومینیوم کلراید با نام اختصار (PAC) ماده ای صنعتی و معدنی است که در دو گرید صنعتی و آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در صنایع مختلف به خصوص صنعت تصفیه آب و فاضلاب کاربرد دارد.

از گذشته تا کنون از سولفات آلومینیوم جهت تصفیه آب شرب و فاضلاب استفاده می کردند، اکنون پلی آلومینیوم کلراید می تواند جاگزین خوبی برای این ماده باشد. این ماده منعقد کننده ای عالی با قابلیت حذف کدورت ها و ناخالصی ها تا 99% از آب است. که امروزه به طور وسیع و گسترده ای در کشور های توسعه یافته مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های پلی آلومینیوم کلراید

این ماده به دو صورت مایع و جامد عرضه می شود و رنگش از سفید تا زرد پررنگ است. در رابطه با نحوه عملکردش می توان گفت که موادی مانند سولفات آلومینیوم از طریق ناپایدار سازی به صورت فشرده کردن لایه مضاعف الکتریکی اطراف ذره کلوئیدی عمل می کنند. اما پلی آلومینیوم کلراید طور دیگری عمل می کند. این ماده از طریق جذب در سطح ذره کلوئیدی، باعث افزایش سرعت ناپایدار سازی و نهایتا افزایش و بهبود سرعت جداسازی می شود.

پلی آلومینیوم کلراید
تولید پلی آلومینیوم کلراید

بهترین محدوده عملکرد این ماده در PH حدود 6.5 تا 7.6 می باشد.

تولید پلی آلومینیوم کلراید

برای تولید پلی آلومینیوم کلراید به اسید کلریدریک و هیدروکسید آلومینیوم احتیاج است. این دو ماده را درون راکتوری ریخته، فشار و دما را در میزان معینی تنظیم می کنند. این دو پس از مخلوط شدن و انجام واکنش های لازم وارد یک محفظه رقیق سازی می شوند. در آن جا مواد شیمیایی خاص و آب به آن ها افزوده و مخلوط می شوند. برای تعیین و تنظیم غلظت از آب استفاده می شود.

کاربرد پلی آلومینیوم کلراید در صنایع مختلف

همانطور که گفتیم این ماده دارای کاربرد های فراوانی در صنایع مختلفی است که از اصلی ترین کاربرد هایش می توان به تصفیه آب آشامیدنی و پساب فاضلاب و همچنین در صنعت کاغذ سازی اشاره کرد، در ادامه برخی از کاربرد های این ماده صنعتی کارآمد را ذکر می کنیم:

  • منعقد کننده در تصفیه آب آشامیدنی
  • تصفیه کننده فاضلاب های کارخانه ها و صنایع نفت و پتروشیمی
  • صنایع چرم سازی
  • صنایع کاغذ و مقوا سازی
  • تصفیه فاضلاب شهری: این ماده می تواند در حذف کدورت آب، خالص سازی و شفاف سازی آن بسیار قدرتمند عمل کند. و یکی از دلایل مهمی که صنایع این ماده را انتخاب می کنند در دسترس بودن و هزینه مناسبش لاست.
  • صنایع غذایی
  • پاک سازی آب رودخانه ها، دریاچه ها و …
  • احیای ذغال سنگ
  • صنایع آرایشی و بهداشتی
  • تصفیه آب استخر
  • تولید کاشی و سرامیک

مزایای استفاده از پلی آلومینیوم کلراید

از جمله مزیت های این ماده می توان به خنثی سازی و تعیین سایز الیاف سلولزی کاغذ در صنایع کاغذ سازی، ایجاد نرمی و انعطاف پذیری در کاغذ، کاهش زمان خشک شدن کاغذ، افزایش چسبندگی در خمیر کاغذ، استفاده از این ماده در تولید نشاسته، تغییر جزئی در PH آب، فراهم آوردن بهداشت بیشتر در آب، حساسیت کمتر نسبت به حرارت، کاهش حجم لجن تولیدی نسبت به دیگر منعقد کننده ها، مقرون به صرفه، سرعت رسوب بیشتر ذارت موجود در آب، مقدار ماده موردنیاز کمتر، افزایش استحکام کاغذ، سهولت در استفاده و …

مزیت PAC
مزایای پلی آلومینیوم کلراید

قیمت پلی آلومینیوم کلراید

قیمت ها بنا به کاربردها، میزان مورد نیاز و نوع ماده (آشامیدینی-صنعتی) متغیر است. به عنوان مثال قیمت پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی با قیمت پلی آلومینیوم کلراید صنعتی متفاوت است. این ماده به صورت کاملا باکیفیت از پگاه محیط، تولید کننده مواد شیمیایی و به خصوص سولفات آلومینیوم 17% با قیمتی بسیار مناسب عرضه می شود.

احتیاط

این ماده را باید در شرایط خاصی نگه داری کرد. زیرا در صورت تماس با پوست و چشم ها آسیب رسان است و در صورت اتفاق افتادن باید با حجم زیادی آب ناحیه را بشویید. و برای ذخیره سازی و حمل و نقلش نیز بایستی از ظروفی با جنس های پلاستیکی، فولاد و یا … استفاده کنید.

سخن آخر

همانطور که خواندید پلی آلومینیوم کلراید از پر مصرف ترین و بهترین مواد صنعتی مورد استفاده است که می توانید این ماده را به میزان دلخواه، باکیفیتی بالا و قیمتی عالی از پگاه محیط سفارش دهید و در زودترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *