ویژگی اصلی آب اکسیژنه چیست؟

ویژگی اصلی آب اکسیژنه چیست؟

ویژگی اصلی آب اکسیژنه

آب اکسیژنه که با نام علمی پراکسید هیدروژن نیز شناخته می شود؛ ماده است که در بسیاری از صنایع به شکل مختلفی از این ترکیب استفاده می شود. ویژگی آب اکسیژنه چیست؟ ترکیبات خاص این محصول موجب شده تا از شدت سرعت در بسیاری از فرآیندهای صنعتی بالاتر برود. اغلب در صنایع از این ترکیب به عنوان سفید کننده استفاده می شود. آیا با کاربرد و خواص پودر کربنات کلسیم آشنا هستید؟

آب اکسیژنه یک اکسنده متداول است که از ترکیب اکسیژن و هیدروژن ساخته شده است. این مایع شیمیایی بی رنگ و بی بوده و مزه تلخی دارد. هیدورژن پراکسید ترکیبی تثبیت کننده است. از آب اکسیژنه درون محلولی اسید ضعیف داخل بطری های تیره نگهداری می شود. ترکیب آب اکسیژنه با نور خطرناک است.

 آب اکسیژنه چیست؟

ویژگی آب اکسیژنه چیست؟ از ترکیب آب اکسیژنه برای از بین بردن مواد آبی و معدنی موجود در آب های استخر استفاده می شود. این ترکیب ساختار بسیار ساده ای دارد و دارای یک پیوند پر اکسیدی یگانه اکسیژن با اکسیژن دارند.  این ترکیب برای اولین بار در سال 1918 توسط تنارد شناسایی شد.

آب اکسیژنه چیست؟
نمونه ای از آب اکسیژنه های پگاه محیط

فرآیند تولید آب اکسیژنه شامل به شکل عمده شامل ایزوپروپیل الکل یا آنتراکینون است؛ که نوعی ترکیب بی رنگ موجود در بازار است. نقطه جوش H2O2 این ترکیب به عدد 150.2 درجه سانتی گراد است  این مقدار در حدود 50 درجه بالاتر از درجه حرارت آب است. البته گرم کردم این ترکیب تا این حجم از درجه حرارت درست نیست و خطر انفجار بی القوه نیز به وجود می آید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که این ترکیب حتی بدون قرار گرفتن در شرایط دمایی بالا تحت فشار نیز می توانند احتمال انفجار وجود داشته باشد. با توجه به این ویژگی آب اکسیژنه حتما نهایت دقت را در نگهداری از این ترکیب نهایت دقت را به خرج دهید.

ویژگی آب اکسیژنه چیست؟

آب اکسیژنه در شرایط خاص مثل قرار گرفتن در برابر نور تبدیل به آب و اکسیژن می شود. جداسازی این ترکیبات در محیط های اسیدی کندتر و به عکس در محیط های بازی  با سرعت بیشتری انجام می گیرد. نور و گرما نیز می توانند روند واکنش دهی این ترکیبات را بالا تر ببرند. به همین خاطر باید از آن ها در محیط تاریک و دور از گرما نگهداری کرد.

ویژگی آب اکسیژنه چیست؟ آب اکسیژنه این ویژگی را دارد؛ که اگر مدت طولانی داخل انبار قرار بگیرد تجزیه و تبدیل به آب می شود. برخی اجسام روند آب اکسیژنه را تخریب می کنند و گرد دی اکسید منگنز و گرد فلزات می شود.

اگر به ترکیب محلول قدری ترکیبات پایدار کننده مانند اسید فسفریک، اوره، اسید بنزوئیک و… عمل تخریب انجام می گردد. از ویژگی های آب اکسیژنه اثر میکروب کشی، بوبری و سفید کنندگی وجود دارد. به طوری اگر تنها یک تیکه کالباس را درون این محلول بگذارید بعد زا مدت چند روز محتویات ظرف کاملا بی بو می شود.

معرفی انواع مدل های کاربری آب اکسیژنه

ویژگی آب اکسیژنه چیست؟ آب اکسیژنه در انواع متفاوتی در صنایع ساخته می شود. که هر کدام کاربرد و ویژگی ها منحصر به فرد خودش را دارد.

آب اکسیژنه صنعتی

بیشترین کاربردی این ترکیب در صنایع است. این ترکیب با درصد های  35 و 50 درصد در بازار به فروش می رسند.  البته بر اساس دستور های صادره از سازمان بهداشت اجازه استفاده از این ترکیبات در داخل مواد غذایی داده نشده است. به این خاطر داخل ترکیب از فلزات سنگین داخل مصارف غیر صنعتی استفاده می شوند.

خرید آب اکسیژنه صنعتی
نمونه آب اکسیژنه صنعتی پگاه محیط

آب اکسیژنه آزمایشگاهی

در آزمایشگاه برای کارهای تحقیقاتی و عملی از این ترکیب آب اکسیژنه استفاده می شود. ویژگی آب اکسیژنه چیست؟ این نوع ترکیب ویژگی مخصوص به خودش را دارند؛ و به طور کلی از ترکیباتی که درصد خلوص بالاتری دارند در محیط آزمایشگاه استفاده می شود.

آب اکسیژن خوراکی در صنایع خوراکی

گرید آب اکسیژنه هایی که در صنایع خوراکی از آنها استفاده می شود، درصدی ای در حدود 35 و 50 است. قیمت آن به دلایل نیاز به هزینه ها زیاد اس که در فرآیند تولید  گرانتر از سایر گرید ها نیز استفاده می شود.

آب اکسیژنه خوراکی چیست؟
استفاده از آب اکسیژنه برای ضدعفونی

سخن پایانی

ویژگی آب اکسیژنه چیست؟ اصلی ترین ویژگی های این ترکیب خاصیت سفید کنندگی است. بیش از 60 درصد از تولید هیدروژن پراکسید در جهان به منظور سفید کردن کاغذ در جهان استفاده می شود. شما می توانید برای تهیه انواع از مواد شیمیایی به فروشگاه اینترنتی پگاه محیط آرین مراجعه کنید و بهترین محصولات را با یک قیمت مناسب تهیه کنید.

سوالات متداول درباره ویژگی اصلی آب اکسیژنه

1 نکات ایمنی استفاده از ترکیبات آب اکسیژنه شامل چیست؟
2 آب اکسیژنه در کدام دسته از ترکیبات طبقه بندی می شود؟
آب اکسیژنه در دسته غیر قابل احتراق، منفجره و پر خطر انجام می شود.
3از فواید استفاده از ترکیبات آب اکسیژنه شامل چیست؟
امکان استفاده آسان، عدم تولید آلودگی های محیطی، ظرفیت بالای اکسیداتیو، اثر بخشی در هر شرایط پی اچ و… است.
5/5 - (2 امتیاز)

۱ Comment

  • سلام. وقت بخیر. ببخشید چطور میشه تلخی اب اکسیژنه رو ازبین برد؟ همچنین چرا بعضی اب اکسیژنه ها رنگ مایل به زرد دارند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *