هیدروکسید سدیم چه کاربردی دارد؟

هیدروکسید سدیم چه کاربردی دارد؟

هیدروکسید سدیم چیست؟

یکی از ماده های پرکاربرد در صنایع گوناگون سدیم هیدروکسید می باشد. سدیم هیدروکسید از جنس جامد بلوری و به رنگ سفید است. این ماده به خوبی رطوبت را جذب می کند و به راحتی در آب حل می شود. هم چنین این ماده به چند اسم دیگر هم معروف می باشد. به نکات زیر درباره هیدروکسید سدیم چه کاربردی دارد؟ توجه کنید.

روش تولید هیدروکسید سدیم

از طریق تغییرات فرآیند الکترولیتیک تولید می شود. از طرفی گاز کلر در طی این فرآیند تولید می گردد و در نتیجه هیدروکسید جامد با تبخیر این محلول به دست می آید. از آنجایی که این ماده به صورت جامد می باشد به مدل های مختلفی به عنوان مثال قرص ها، بلوک های ریخته گری در بازار عرضه می شود.

نحوه تولید هیدروکسید سدیم
چگونگی تولید سدیم هیدروکسید

کاربرد های سدیم هیدروکسید

امروزه همه ما به طور روزه مره با این ماده شیمیایی سر و کار داریم و در زیر به طور کامل هیدروکسید سدیم چه کاربردی دارد؟ بیان شده است.

استفاده در محصولات شوینده و محصولات ضدعفونی کننده

یکی از مهم ترین کاربرد های سدیم هیدروکسید در تولید انواع صابون و انواع مواد شوینده که همه به طور همه ما در منزل از آنها استفاده می کنیم به عنوان مثال برای تولید وایتکس از ترکیب کلر مایع و سدیم هیدروکسید استفاده می شود. لذا می توان صابون های زینتی را هم مثال زد این نوع صابون ها که در آن ها گلیسیرینه وجود دارد که از آن برای لطافت پوست استفاده شده از سدیم هیدروکسید استفاده می شود.

کاربرد سدیم هیدروکسید در داروسازی و پزشکی

از طرف دیگر این ماده در پزشکی هم کاربرد بسیاری دارد و در تولید محصولات دارویی از جمله آسپرین، دارو های کنترل کننده کلسترول و جلوگیری از لخته شدن خون نقش مهمی را ایفا می کند.

اهمیت سدیم هیدروکسید در دارو سازی
نقش مهم سدیم هیدروکسید در دارو سازی و پزشکی

تولید انرژی

از سدیم هیدروکسید برای تولید سلول های سوختی استفاده می شود. برای تولید سلول های سوختی از جمله می توان به باتری در تولید و ذخیره سازی برق و برنامه های کاربردی مانند حمل و نقل توربین ها اشاره داشت.

تصفیه آب

در پاسخ برای هیدروکسید سدیم چه کاربردی دارد؟ می توان استفاده از آن برای تصفیه آب شهری اشاره کرد. از سدیم هیدروکسید در تصفیه آب جهت کنترل اسیدیته آب و حذف فلزات سنگین از آب نقش مهمی را ایفا می کند. از طرف دیگر به عنوان یک ضدعفونی کننده استفاده می شود. لازم است بدانید زمانی که این ماده با اسید مخلوط می شود یک واکنش خنثی انجام می شود از این رو به عنوان یک تنظیم کننده در PH برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد سدیم هیدروکسید در محصولات چوب و کاغذ

برای تولید کاغذ در فرآیند آن باید از سولفید سدیم و سدیم هیدروکسید جهت ترمیم استفاده شود. هم چنین برای بازیافت کاغذ جهت جدا کردن جوهر از الیاف کاغذ از سدیم هیدروکسید استفاده می شود. برای تولید محصولات چوبی از جمله کابینت، مبلمان، سفید کردن چوب و تمیز کردن آن استفاده می گردد.

استفاده سدیم هیدروکسید در محصولات چوب و کاغذ
نقش سدیم هیدروکسید در تولید کاغذ

کاربرد سدیم هیدروکسید در صنایع غذایی

هیدروکسید سدیم چه کاربردی دارد؟ از سدیم هیدروکسید در صنایع غذایی استفاده می شود. می توان به کاستیک سودا که به صورت جامد است اشاره کرد به عنوان مثال سود پرک جهت کنترل ph استفاده می شود. هم چنین به یکی از کاربردها که می توان اشاره داشت شیرین کردن زیتون تلخ است. یکی از موارد دیگر این ماده استفاده در صنعت کنسرو سازی برای جداسازی پوست گوجه، سیب زمینی و دیگر میوه جهت جلوگیری از فساد و کپک مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از سدیم هیدروکسید

هیدروکسید سدیم چه کاربردی دارد؟ از آنجایی که این ماده بسیار در صنعت پر کاربرد است باید در هنگام استفاده از آن به نکاتی توجه لازم را داشته باشیم. لازم است بدانید از آنجایی که این ماده دارای خاصیت خورندگی است به راحتی می تواند بافت ها و پروتئین ها را در خود حل کند. بنابراین اگر سدیم هیدروکسید با چشم تماس داشته باشد منجر به کوری دائم می شود پس در نتیجه برای محافظت از چشم ها باید از عینک های محافظ استفاده کنید. از طرف دیگر باید برای محافظت از دستان خود از دستکش و لباس محافظ استفاده کنید زیرا با نادیده گرفتن این نکته منجر به سوختگی پوست دست می شود.

خرید سدیم هیدروکسید

برای خرید این ماده می توان به صورت اینترنتی به سایت پگاه محیط مراجعه کرد و آن را سفارش داد. سدیم هیدروکسید با کیفیت بالایی تولید می شود و مشتریان به مقدار دلخواه می توانید آن را سفارش بدهند.

نتیجه گیری

در پاسخ برای هیدروکسید سدیم چه کاربردی دارد؟ می توان گفت که این ماده بسیار در صنعت پر کاربرد است. به عنوان مثال در تولید دارو و پزشکی، تولید کاغذ، تولید و … کاربرد فراوان دارد باید در هنگام استفاده به نکات ایمنی کاملا توجه داشته باشید. می توان این ماده شیمیایی را به صورت اینترنتی خریداری کنید.

سوالات متداول

1به چه علتی از هیدروکسید سدیم در صنعت کنسرو سازی استفاده می شود؟
به علت اینکه از رشد باکتری و کپک ها جلوگیری شود.
2در هنگام استفاده از سدیم هیدروکسید باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟
وجود خاصیت خورندگی در این ماده سبب می شود بافت و پروتئین ها را به راحتی در خود حل کند در نتیجه موجب از بین رفتن پوست دست انسان می شود.
3چگونه می توانیم سدیم هیدروکسید را خریداری کنیم؟
با مراجعه به وب سایت پگاه محیط می توانیم به صورت اینترنتی و به مقدار دلخواه این ماده را سفارش دهید.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *