نحوه مصرف کود سولفات آمونیوم

کاربرد کود آمونیوم سولفات

کود سولفات آمونیوم چیست؟

کود سولفات آمونیوم یک کود طبیعی-شیمیایی مناسب است که بیشترین مصرف آن در کشاوری می باشد. به این صورت که هر جایی از کار شما که نیاز به گوگرد باشد کود سولفات بسیار مورد اهمیت می باشد.در واقع کود سولفات آمونیوم یک ترکیب عالی برای پرورش پیاز، سیر، موسیر و تره بار می باشد. این نوع محصولات خوراکی بسیار سنگین می باشد. اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که یعنی چی سنگین است؟ باید در جواب به سوال شما بگویم که به این معنی است که طول مرحله رشد اولیه خود مقدار قابل توجهی مواد مغذی (ازت و گوگرد) و آب نیاز دارد.

کود سولفات کشاورزی
کود سولفات آمونیوم

سولفات آمونیوم منبع سریع نیتروژن و گوگرد را برای شما به فراهم می آورند. می توان آن را به صورت گرانول از طریق پانسمان کناری یا به عنوان فرمولاسیون مایع از طریق تزریق استفاده کرد. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که نحوه مصرفت کود سولفات آمونیم به چه نحوی می باشد و چه زمانی باید از این نوع کود در مصارف های زراعی و باغی استفاده شود.

موارد تولید کود سولفات آمونیوم

موادی که در کود سولفات آمونیوم به کار می رود به این صورت است که برای رشد گیاهان بسیار مناسب و در ادامه خواهیم گفت.

  • نیتروزژن 21 درصد
  • گوگرد 24 درصد
  • نیتروژن آمونیاک 21 درصد
موارد به کار رفته در کود سولفات آمونیوم
تولید کود سولفات آمونیوم

نحوه تولید این کود به این صورت می باشد که، ابتدا ماده از آمونیاک آزاد می شود و هنگام تولید ذغال سنگ ساخته می شود. این ماده گاهی اوقات از کک زغال سنگ که برای تولید فولاد می باشد به وجود می آید. نحوه تولید سولفات آمونیوم به این گونه است که از واکنش اسید سولفوریک و آمونیاک گرم ساخته می شود.

بی خطر بودن کود سولفات آمونیوم

نحوه مصرف کود سولفات آمونیوم در مواد غذایی این طوری می باشد که طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا کود سولفات آمونیوم که در مواد غذای استفاده می شود بی خطر می باشد و ضرری برای بدن انسان ندارد. گاهی اوقات افراد بر این باورند که هنگامی که از کود سولفات آمونیوم استفاده کنند باعث خراب شدن و ضرر رساندن به انسان می شود.

مزایای کود سولفات آمونیوم در کشت برنج

امروزه در بیشتر شالیزار هایی که برنج کاشته و برداشته می شود از کود سولفات آمونیوم استفاده می شود. طبق تحقیقات انجام شده هنگامی که از کود سولفات آمونیوم استفاده می شود می توان که تولید برنج را تا 1 تن افزایش داد. یکی دیگر از ویژگی های کود سولفات آمونیم در کشت برنج این می باشد که استفاده از این نوع کود باعث بهتر شدن کیفیت برنج و برداشتن بیش از حد برنج می باشد. در ادامه مطلب یک سری تاثیرات کود بر روی شالیزار ها را خواهیم گفت.

  1. از این ماده برای جلوگیری تبخیر و از دست رفتن ازت مقاوم است
  2. اگر از کود سولفات آمونیوم به صورت سرکه استفاده شود، باعث روند بهتر و بهبود رشد بوته ها و گیاهان می شود

موارد مصرف کود در کشاوری

امروزه از کود آمونیوم سولفات بسیار در کشاورزی مصرف می شود. بسیار محبوب کارکنان کشاورزی می باشد به این گونه که در کشاورزی مرکبات، پسته، یونجه، ذرت بلال، کلزا، پنبه، سیب زمینی و برنج و گندم استفاده می شود. اما سوالی که پیش می آید این است که به چه دلیل استفاده می شود؟ باید در جواب این سوال بگویم که دلیل استفاده از این نوع کود در کشاورزی به این دلیل است که باعث بهبود کیفیت و بالا تر رفتن روند رشد محصولات می باشد.

کاربرد کود سولفات آمونیوم در کشاورزی
کود سولفات آمونیوم در کشاورزی

نحوه مصرف کود سولفات آمونیوم

نحوه مصرف کود سولفات آمونیم این گونه است که باید محصول خود را آنالیز کنیم و ببینیم که چقدر نیاز است ، اما برای نحوه مصرف کردن سولفات آمونیم یک استاندارد جهانی می باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

  1. هنگامی که کاشتی را روی زمین های زراعی انجام می دهیم چیزی بین 300 الی 400 کیلو گرم از کود آمونیوم سولفات استفاده می شود.
  2. بهار که شروع می شود مناسب است که برای هر درخت 1 کیلو گرم از کود سولفات آمونیوم استفاده کنیم.
  3. در گلخانه ها که امکان دارد گاه باغچه باشد و گاه گیاه بستگی دارد، اگر گیاه باشد برای هر بوته 15 کیلو گرم و برای هر باغچه 25 گرم برای هر متر مربع می باشد.

این را در نظر بگیرید که در در صورت نحوه درست مصرف نکردن سولفات آمونیم علاوه بر اینکه باعث نمی شود محصولات ما درست رشد نکند نیز باعث می شود که به محصولاتی که یک عمر برای آن زحمت کشیده ایم اسیب وارد شود.

زمان مصرف کود سولفات آمونیوم

اگر شما آن دسته از افراد می باشید که کار شما کاشت و برداشت پسته می باشد در ادامه خواهیم گفت زمان مصرف کود سولفات آمونیم در چه زمانی می باشد. همانطور که در قبل گفته شد از سولفات آمونیوم در اویل بهار استفاده می شود. با ما همراه باشید. از کود آمونیوم سولفات در طی 3 دوره یا 3 ماه استفاده می شود که در زیر خواهیم گفت.

  1. فروردین ماه
  2. خرداد ماه
  3. شهریور ماه

این 3 ماه بهترین زمان مصرف کود سولفات آمونیوم در باغ پسته می باشد که استفاده از این کود باعث می شود به شما بهترین نتیجه را از برداشت بدهد.

 

کاربرد کود در باغ پسته
زمان مصرف کود سولفات آمونیوم

نوع کودی دیگر از جنس سولفات آمونیوم می باشد که در زیر فقط مزایای استفاده را خواهیم گفت که شاید برخی اوقات مورد نیاز شما قرار گیرد.

  • خالصی این ماده صد در صد بوده است و دارای هیچ افزودنی نمی باشد و مکمل جهت فرمولاسیون بسیار مناسب می باشد.
  • بسیار مناسب برای مصرف در کشت زراعی، باغی، صیفی و سبزیجات می باشد.
  • مصرف آسان تر و با نتیجه بهتر به دلیل اینکه دارای دانه بندی به خصوص در روش دستی و ماکنیززه می باشد.
  • نوع این ماده بسیار حلالیت بالایی دارد و محلول شفافی می باشد.
  • رها کردن ازت محصول به دلیل داشتن گرانول

مزایای اصلی کود سولفات آمونیوم

در اخر لازم دیدم که مزایای استفاده از کود سولفات آمونیم حالا در هر کاری را به شما بگویم که شاید نیازتان شود.

  1. گاهی اوقات در محصولات نیاز به نیتروژن می باشد استفاده از کود سولفات آمونیوم باعث تولید نیتروژن مورد نیاز می باشد
  2. به رشد گیاه کمک می کند.
  3. به راحتی با سایر کود های ازت مخلوط می شود
  4. اسیدی بودن خاک را بالا می برد
  5. به راحتی در آب حل می شود.
  6. چمن را تحریک برای رشد می کند
  7. خاک های قلیایی را تغذیه می کند
  8. تولید نیتروژن بالا
نتیجه گیری

در آخر به این جمع بندی و نتیجه گیری می رسیم که کود سولفات آمونیوم بسیار مناسب برای مصرف های زراعی و باغی می باشد که باعث بهبود کیفیت محصول و بالا رفتن روند رشد می شود. نحوه مصرف کود سولفات آمونیوم به این گونه شد که در طول 3 ماه بهار استفاده شود تا بهترین نتیجه را به ما بدهد. در صورت استفاده نادرست از کود باعث خراب شدن و آسیب وارد کردن به محصولات می شود. متوجه شدیم که اگر محصول ما نیاز به نیتروژن بالا داشته باشد استفاده از کود سولفات آمونیوم بسیار کمک می کند که نیتروژن مورد نظر برای محصول تولید شده و نیاز آن را رفع کند.

[faq title=”سوالات متداول نحوه مصرف کود سولفات آمونیوم” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”از کجا کود سولفات آمونیوم با کیفیت تولید کنیم؟” number=”1″]کود سولفات آمونیوم بیشتر در فروشگاه هایی که کود و ابزار آلات کشاورزی را به فروش می رسانند به فروش می گذراند اما بهتر است که برای تهیه کود با کیفیت از شرکت مورد نظر خریداری کنید.[/faq_item][faq_item title=”آیا می توان به تنهایی کود را تولید کرد؟” number=”2″]باید در جواب بگویم برای تولید کود سولفات نیاز به یک سری دستگاه های خاص صنعتی می باشد و تولید این نوع کود به تنهایی سخت می باشد، بهتر است که برای تولید از شرکت هایی که کار تولید را انجام می دهند کمک بگیرید.[/faq_item][faq_item title=”هزینه خرید کود سولفات آمونیوم چقدر است؟” number=”3″]هزینه خرید کود سولفات آمونیوم بسته به کیفیت و وزن دارد که شما چقدر تهیه می کنید اما به صورت استاندارد قیمت هر کیسه آن از 50 هزار تومان تا 100 هزار تومان شروع می شود که بستگی به شما دارد که چقدر  نیاز دارید که خریداری کنید.[/faq_item][faq_item title=”آیا استفاده بیجا از کود سولفات باعث خرابی محصولات می شود؟” number=”4″]طبق تحقیقاتی که انجام شده است و همان گونه که ما گفتیم بهترین زمان مصرف کود در ماه های اوایل بهار می باشد، اما تحقیقاتی که انجام شده است این گونه است که استفاده بی جا و بی دلیل از کود باعث خراب شدن محصولا می شود و در نظر بگیرید که استفاده از این کود در فصل زمستان باعث آسیب وارد کردن به محصولات شما می شود.[/faq_item][/faq]
2/5 - (4 امتیاز)

۵ Comments

  • سلام ممنون ازسایت خوبتون خیلی عالی با توضحات کامل. خداوند نگهدارتون باشه من درمنطقه آرزوئیه کرمان هستم. گرمسیری هست زمستان خشک و سردی دارد از بهمن ماه هوابهاری میشه میتوانم کود گوگرد گرانوله رابه مرکبات بدم درضمن درختان هنوزمیوه دارن ممنون میشم جواب بدهید

    • سلام، بهترین زمان کودهی به گیاه در دوران گلدهی گیاه و فصل بهار می باشد که بعد از میوه ها به خوبی رشد کنند. میزان کودهی به گیاه به نوع خاک و اندازه گیاه هم وابسته است.

  • من در برنامه صدای دانه ها در شبکه آموزش شنیدم که کارشناس گفت که کودهای حاوی ازت سولفات حتما باید با خاک مخلوط شوند وگرنه اثر زیادی نمیکنن..! مثل سولفات آمونیوم و سولفات نیترات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *