مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست

خطرناک ترین مواد شیمیایی

مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست

ماده شیمیایی که طیف گسترده ای از مواد طبیعی و ترکیبات ساخته شده از دست بشر است که میتوان گف به بخش جدایی ناپذیری از زندگی همه ما تبدیل شده است. چنانچه ماده شیمیایی می تواندیک ترکیب ساده یا مخلوطی از چندین ترکیب شیمیایی که به شکل مایع جامد یا گاز است. با ما همراه باشید تا مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست را بهتر بشناسیم.

اطلاعات عمومی درباره مواد شیمیایی

به طور کلی میتوان بیان کرد که مواد شیمیایی امروزه بخشی از زندگی ما هستند. هم چنین تمام مواد زنده و غیر زنده از مواد شیمیایی تشکیل شده اند و معمولا هر محصول تولیدی با استفاده از ترکیبات شیمیایی ساخته می شود.

به بیان دیگر مواد شیمیایی در غذایی که می خوریم یا هوایی که تنفس می کنیم وجود دارد. بسیاری از ترکیبات سرطان زا، برخی مشکوک و بسیاری هم سمی هستند. اثرات مزمن عوارض شیمیایی در تماس طولانی مدت با یک ماده ایجاد می شود و علائم آن معمولا با قطع تماس از بین نمی روند. اما برخی مواد شیمیایی مانند سولفات آلومینیم بسیار مفید و کاربردی هستند.

چند ماده شیمیایی خطرناک

توجه داشته باشید مواد شیمیایی گوناگونی وجود دارد ولی در این مقاله با چند ماده شیمیایی که بسیار مورد استفاده قرار میگیرد را بررسی میکنیم.

کلر

کلر یکی دیگر از ترکیباتی است که برای ضد عفونی کردن آب آشامیدنی شهری مورد استفاده قرار میگیرد. چنانچه از این ماده روزانه همه ما از طریق مصرف آب با آن در ارتباط هستیم که باعث حساسیت های پوستی شده و با توجه تحقیقاتی که دانشمندان مورد بررسی قرار داده اند. که احتمال سرطانزایی را در انسان افزایش می دهند.

عطر ها و خوشبو کننده های هوا

با تلاش فراوان محققان محیط زیست نشان داده است. که مواد شیمیایی خطرناک را میتوان در رایحه این عطره مشاهده کرد. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است. که مواد شیمیایی سمی مانند کافور، اتیل استات، بنزیل استارات، بنزالدهید، استون و متیلن کلراید که در ترکیب ادکلن ها و عطر ها وجود دارند. اینگونه مواد شیمیایی عوارضی را مانند سرگیجه، حالت تهوع، خواب آلودگی، تحریک چشم ها و گلو، پوست و ریه ها، آسیب کلیه و سردرد شوند.

ظروف پلاستیکی غذا و بطری های آب

اصولا بیشتر ظروف پلاستیکی از مواد شیمیایی مانند فتالات ساخته شده اند که می توانند با ایجاد اختلال در سیستم غدد درون ریز بدن، اثرات سوء بر رشد و بر تولید مثل و سیستم عصبی انسان داشته باشند. همه ما میدانیم که بطری های پلاستیکی برای محیط زیست مناسب نیستند. لذا میتوانند مواد شیمیایی سمی را به نوشیدنی های شما اضافه کنند معمولا بیشتر بطری ها فاقد BPA هستند بلکه ماده شیمیایی مضری نیستند که در بطری ها وجود دارند زیرا میتوانید برای حفظ سلامت خودتان از لیوان استفاده کنید.

عوارض استفاده از ظروف پلاستیکی
سرطان زا بودن ظروف پلاستیکی

مواد ضد تعریق

امروزه همه ما برای جلوگیری از بوی بدن از لوسیون ضد عرق استفاده می کنند جالب است که یکی از مواد مسدود کننده عرق که در بسیاری از ضد تعریق ها یافت می شود آلومینیوم است.

نرم کننده پارچه

نرم کننده ها که برای پوشاندن لباس استفاده می شود در آن یک لایه نازک از مواد شیمیایی بالقوه سمی بکار رفته است. که باعث تحریک پوست و مشکلاتی تنفسی یا سر درد می شوند.

حشره کش ها

تا میتوانید از مصرف حشره کش ها در داخل خانه خودداری کنید زیرا با بررسی های فراوان پی برده اند که حشره کش ها باعث آسیب عصبی در بین کودکان می شود.

لوازم آرایشی و بهداشتی

معمولا یک فرد به طور میانگین در روز بین شش تا 12 مورد از لوازم آرایشی استفاده می کند. که بیشتر آنها دارای مواد شیمیایی سمی هستند. بهتر است که همیشه به دنبال مواد آرایشی فاقد عطر های مصنوعی یا اینکه از روغن های طبیعی ساخته شده باشید. زیرا خرید محصولات ارگانیگ به میزان قرار گرفتن در معرض ترکیبات شیمیایی خطرناک را تا حد زیادی کاهش می دهد.

عوارض استفاده از محصولات آرایشی
مضر بودن لوازم آرایشی و بهداشتی

نکات مهم درباره مواد شیمیایی در محیط زیست

در بسیاری از کشور های جهان از مواد شیمیایی اعم از کود های شیمیایی، علف کش های شیمیایی و هورمون های شیمیایی استفاده می شود. هم چنین هر چه بیشتر از مواد شیمیایی در مواد غذایی استفاده شود نتیجه نامرغوب تری پیدا میکند. که عدم توانایی کارشناسان کشاورزی در دفع بیولوژیکی آفات و امراض و طرفی بهره وری در واحد سطح را از طریق تلفیق دامپروری، کشاورزی و اصلاح نژاد نباتاب می دانند.

هم چنین ایران برای صنعتی شدن برخلاف دیگر کشور های جهان به آلاینده های صنعتی نیازی ندارند. و میتواند بال امکانات خدادادی خود با کمترین هزینه و حداقل آلایندگی صنعتی به یک کشور صنعتی نمونه تبدیل شود.

نتیجه گیری مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست

در این مقاله درباره مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست را مورد بررسی قرار دادیم. و دانستیم که مواد شیمیایی هم برای سلامتی انسان و محیط زیست بسیار مضر است. در این مقاله به نکاتی اشاره شده است که با کمی توجه به آنها می توانیم خود را از مواد شمیایی به دور نگه داریم.

سوالات متداول

1مواد شیمیایی چه عوارضی را بدن به دنبال دارد؟
عوارضی مانند سرطان، آسم، تنفسی نفس، تحریک گلو و چشم و… به دنبال دارد.
2چگونه مواد شیمیایی را از خود دور کنیم؟
با استفاده از امکانات خدا دادی میتوان کمی از مواد شیمیایی از خود دور نگه داشت.
3به جای کود شیمیایی از چه استفاده کنیم؟
میتوانیم از کود های طبیعی استفاده کنیم را کود های که با مواد شیمیایی تهیه و توزیع میشود. در یک دوره طولانی باعث اختلال در گوارش انسان می شود.
2/5 - (1 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *