معرفی 10 ترکیب شیمیایی کاربردی در زندگی روزمره

10ترکیب شیمیایی کاربردی در زندگی

جهان ما از عناصر، اتم‌ها و ملکول‌های مختلف به وجود امده است. در کل دنیای ما بر پایه ترکیبات شیمیایی است! اتم‌ها به یکدیگر می‌چسند و ساختارهای ویژه‌ای را به وجود می‌آورند. تمامی ترکیبات شیمیایی از ملکول‌ها و اتم‌های عناصر مختلف به وجود امده است که توسط پیوندهای شیمیایی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. تمام مواد موجود در جهان از اتم‌های بیش از ۱۰۰ عنصر شیمیایی مختلف به وجود آمده که هم به صورت خالص می‌توان آن‌ها را در دنیا پیدا کرد و هم به صورت ترکیبات شیمایی مختلف! ترکیب‌های شیمیایی در زندگی ما نیز کاربردهای بسیار مختلفی دارند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به  معرفی 10 ترکیب شیمیایی کاربردی در زندگی روزمره بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ترکیب شیمیایی چیست؟

به طور قطع در درس شیمی (در دوره دبیرستان) با ترکیب‌های شیمیایی آشنا شده‌اید و از آن اطلاعات کافی دارید! به صورت کلی در شیمی، ترکیب به مواد خالصی می‌گویند که از طریق واکنش‌های شیمیایی در کنار یک دیگر قرار گرفته و با نسبت‌های گوناگون وجود دارند. بنا به عبارتی دیگر، عنصر و ترکیب دو صورت یا شکل گوناگون از مواد هستند که در طبیعت یافت می‌شوند. عناصر با یک دیگر واکنش داده و ترکیبات شیمیایی را به وجود می‌آورند. این واکنش به دلیل پیوندهای شیمیایی و تبادل الکترون‌ها و گاها پروتون‌های اتم‌های مختلف است که در نهایت منجر به ایجاد یک ترکیب خاص می‌شوند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که فرایند ایجاد ترکیبات با توجه به شرایط و خواص عنصرهای تشکیل‌دهنده متفاوت است. واکنش بین عناصر می‌تواند آهسته یا با سرعت بالایی انجام شود.

به عنوان مثال آب که یک ترکیب شیمیایی است که از عناصر هیدروژن و اکسیژن تشکیل می‌شود (دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن)!  حتی نمک طعام نیز از یک ترکیب است که از پیوند شیمیایی میان سدیم و کلر حاصل می‌شود و این پیوند شیمیایی بسیار قوی است (یک کلر و یک سدیم در کنار هم می‌تواند نمک طعام را به وجود بیاورد). به صورت کلی آب و نمک طعام با پیوند مولکولی (کووالانسی) و یونی بهم پیوسته‌اند.

معرفی 10 ترکیب شیمیایی کاربردی در زندگی روزمره:  

 

همان گونه که اشاره کرده‌ایم، کل دنیا و جهان هستی از عناصر و ترکیبات مختلفی به وجود امده است که در زندگی روزمره ما نیز تاثیر دارد. در کل ساختار این دنیا از اتم‌ها و عناصر مختلف است که در کنار یک دیگر، کل جهان ما را به وجود آورده است. این اتم‌ها و عناصر حتی ستارگان و کهکشان‌های دیگر را نیز به وجود آورده‌اند. به صورت کلی سازنده این دنیا، اتم‌ها و عناصر شیمیایی و پیوندهای میان آن‌هاست! در زیر به معرفی 10 ترکیب شیمیایی کاربردی در زندگی روزمره خودمان می‌پردازیم و تاثیرات آن‌ها را در زندگی نیز مورد بررسی قرار می‌‎دهیم. با ما همراه باشید.

آب

اولین ترکیب بسیار مهم و مایه حیات انسان‌ها و سایر موجودات در جهان هستی، آب است! آب یک ترکیب شیمیایی ویژه است که از پیوند شیمایی یک اکسیژن و یک دو هیدروژن به وجود آمده است. این مایه حیات، مهم‌ترین ترکیب شیمیایی در کل هستی به شمار می‌آید. مایه حیاتی که بسیاری از دانشمندان به دنبال یافتن آن در کرات دیگر نیز هستند.

نمک طعام

یک ترکیب بسیار رایج و مهم دیگر که در زندگی روزمره خود از آن استفاده می‌کنیم، نمک طعام یا همان نمک خوراکی است که از پیوند شیمیایی کلر و سدیم تشکیل شده و یک چاشنی مهم در غذاهای ماست! از نمک طعام حتی برای نگهداری موارد خوراکی نیز استفاده می‌شود.

قند یا ساکارز

قند نیز یک ترکیب شیمیایی است که از در کنار هم قرار گرفتن  12 اتم کربن، 22 اتم هیدروژن و 11 اتم اکسیژن تشکیل شده است که توسط یک پیوند گلیکوزیدی در کنار هم نگه داشته شده‌اند. این قند رایج نیز یکی از پر مصرف‌ترین ترکیبات در زندگی انسان‌هاست. همان قندی که به هنگام صبحانه با چای خود می‌نوشید یا در پخت و پز از آن استفاده می‌کنید. ساکارز، حتی به صورت گسترده در صنایع داروسازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صابون

همه ما در طول روز از صابون و مواد شوینده مختلف استفاده می‌کنیم. این مواد پاک کننده نیز به عنوان یک ترکیب مهم که متشکل از برخی استرهای اسید چرب می‌باشد در کل دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خواص مهم صابون می‌توان به خاصیت ضد باکتریایی و ویروسی آن اشاره داشت.

چسب ها

چسب‌ها در بسیاری از امور روزمره ما انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده شیمیایی بسیار مهم از ترکیب پلی وینیل استات، آب، اتانول، استون و … ساخته می‌شود و در صنایع مختلف از ان استفاده خواهد شد.

بتادین

همه شما با بتادین آشنایی دارید. بتادین نیز یکی از ترکیب‌های شیمیایی است که به عنوان یک ضد ویروس و ضد باکتری شناخته می‌شود و یک پلیمر محلول در آب است. از این ترکیب ویژه برای درمان یا پیشگیری از عفونت پوست در برابر بریدگی های جزئی خراش‌ها یا سوختگی‌های روی پوست استفاده خواهد شد.

آمونیاک

یکی دیگر از ترکیبات شیمیایی آمونیاک است که عناصر هیدروژن و نیتروژن به وجود می‌آید. این ترکیب بی رنگ و با بوی بسیار تند است. آمونیاک به صورت طبیعی از تجزیه گیاهان نیز ساخته می‌شود. این ماده مهم در کودهای شیمیایی در صنعت کشاورزی کاربردهای بسیار فراوانی دارد.

سرکه

همه شما با سرکه اشنایی دارید و می‌دانید که یکی از مواد مهم غذایی در زندگی انسان‌هاست. این ترکیب شیمیایی از کربوکسیلیک اسیدها ساخته شده است و به صورت گسترده برای نگهداری مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الکل

نام دیگر الکل، اتانول است که که یک مایع بی رنگ و شفاف بوده و حلال بسیار قوی به شمار می‌آید. الکل یک ماده ضد عفونی کننده است و در زندگی روزمره بشر کاربردهای ویژه‌ای دارد. بیشترین استفاده از الکل به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده است.

آسپرین

آسپرین یکی از ترکیبات و مهم‌ترین و رایج‌ترین داروهای شیمایی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند غلظت خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم ذکر است که اسید استیل سالیسیلیک جزء اصلی آسپرین و بسیاری از داروهای دیگر است.

سخن پایانی:

در این مقاله سعی شد تا به ترکیب‌های شیمیایی مهم در زندگی روزمره انسان‌ها بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مواد شیمیایی، می‌توانید به وب سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول:

چه ترکیب‌های شیمیایی دیگر در زندگی انسان‌ها وجود دارد که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌شود؟

بیکینگ پودر، دهان شویه، استون، خمیر دندان، ضد آفتاب‌ها و …

از کاربردهای ترکیب‌های شیمایی در زندگی انسان‌ها چه می‌باشد؟

تولید مواد غذایی، میوه‌ها، مواد نگهدارنده، ساخت داروهای مختلف، ساخت مواد نگهدارنده مواد غذایی مختلف و …

از جوش شیرین به عنوان ترکیب چه استفاده‌هایی می‌شود؟

از جوش شیرین در صنعت تولید مواد غذایی مانند نان استفاده‌های بسیاری خواهد شد. بعلاوه امروزه در زمینه‌های کشاورزی نیز از این ماده استفاده می‌گردد.

Rate this post

۱ Comment

  • من یه آبکاری کوچیک دارم به مشکل مالی خوردم میتونم هر آزمایشی بگید انجام بدم با هر اسیدی و ویدیو با کیفیت بگیرم واستون بفرستم فقط پولش رو بهم بدید چندین کارگرم به خاطر پول رفتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *