ماده شیمیایی پلی الکترولیت چیست؟ و کاربرد آن

ماده شیمیایی پلی الکترولیت

پلی الکترولیت چیست؟

ماده شیمیایی الکترولیت یا پلی آکریل آمید نوعی پلیمر می باشد، که در طول زنجیره پلیمری بار یونی کاتیونی و آنیونی حمل می کند. ماده شیمیایی پلی الکترولیت دارای وزن مولکولی و دانسیته متفاوت من می باشد. که هر کدام کاربردهای مخصوص به خودشان را دارند و در بازیافت نفت، تصفیه آب، حذف رنگ، ساخت کاغذ و… مورد استفاده قرار می گیرند. ویژگی هر دو نوع پلی الکترولیت فلوکولانت و دی فلوکولانت، به جرم مولکولی آنها وابسته است . که معمولا فلوکولانت ها با عامل جدا کننده مایع و پودری از هم جدا می شوند.

مزایای استفاده از پلی الکترولیت

استفاده از پلی الکترولیت ها در صنایع مزایا زیر را برای شما به همراه دارد.

  • نیاز به دوز کم از ماده
  • از بین بردن میکروارگانیسم ها
  • کاهش مصرف انرژی و هزینه ها
  • درست کردن حجم لخته و کاهش حجم لجن
  • بالاتر بردن سرعت رسوب گذاری و ته نشینی
  • امکان استفاده مجدد از محلول بعد استفاده برای تصفیه آب

انواع پلی آکریل آمید

پلی الکترولیت که با نام پلی آکریل آمید نیز شناخته می شوند. هر دو نوع معدنی و آلی این ماده ویژگی هایی چون انعقاد، لخته سازی و پراکندگی را دارا می باشند. به جای فلوکولانت ها پلی الکترولیت معدنی ساخته می شود. فلوکولانت های معدنی، نمک ها فلزات آهن و آلومینیوم می باشد.

انواع پلی آکریل آمید
انواع پلی آکریل آمید یا پلی الکترولیت

نمونه ها آلی این ماده به دلیل رسوب گذاری املاح وزن مولکولی بالاتری دارد. به طور کلی انواع پلی الکترولیت ها به سه دسته آنیونی، کاتیونی، ونانیونیک یا غیر یونی تقسیم بندی می شوند.

پلی الکترولیت آنیونی چیست؟

ماده شیمیایی پلی الکترولیت، هموپلیمرها و کوپلیمرهای نمک اکریلیک اسید با آکریل آمید می باشد، که با نام پلی آکریل آمید نیز شناخته می شود. پلی الکترولیت های آنیونی یک پلیمر خطی است که تحت فشار پلیمریزاسیون در دمای بالا سنتر در آب حل می شود.

برخلاف آب پلی الکترولیت آنیونی در محلول بنزن، اتر، حلال های آلیفاتیک، استون و سایر حلال های ارگانیک حل نمی شود. که در این مواد خواص ارزشمندی چون لخته سازی، ضخیم شدن و. خاصیت برشی دارد.

از این ماده برای بازیافت روغن، فرآوری مواد معدنی، شستشوی زغال سنگ و… استفاده می شوند. همچنین این ماده در صنایع کشاورزی، تولید مواد شیمیایی، کاغذ سازی، نساجی، مصالح ساختمانی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی الکترولیت کاتیونی چیست؟

نانو ذرات کاتیونی یا همان ماده شیمیایی پلی الکترولیت های کاتیونی، هموپلیمر و کوپلیمر با آکریل آمید سه مونومری می باشد. انواع دیگری از کاتیون ها که وزن مولکولی کمی دارند، پلی آمین های نیمه قیمتی می باشند؛ که از پلی کلرو هیدرین ها به وجود می آیند.

اگرچه هوموپلیمرهای آکریل آمیدها بدون بار یا به اصطلاح نانیونیک هستند در دسته پلی الکترولیت های کاتیونی دسته بندی می شوند. از انواع مدل های پلی الکترولیت ها در برای تصفیه آب فاضلاب، تولیدی خمیر کاغذ، پتروشیمی، ماسه های نفتی و صنایع معدنی استفاده می شود.

کاربرد پلی الکترولیت ها در صنعت تصفیه آب

آب آشامیدنی با نظم گرفتن و از بین رفتن طعم و شفافیت آب های طبیعی تولید می شوند. در این صنعت از ماده شیمیایی پلی الکترولیت برای حذف میکروب ها، جلبک ها، مواد معدنی حل دشه در آب و همچنین مواد جامد معلق در آب استفاده می شود.

کاربرد پلی الکترولیت ها
کاربرد پلی الکترولیت در صنعت تصفیه آب

از آنجایی که در آب طبیعی به دلیل وجود کلوئیدها سدیم وجود دارد، لازم است؛ تا فیلتراسیون انجام شود. در این مرحله از فلوکولانت ها با جرم مولکول کم استفاده می شود. افزون بر آن در تصفیه آب از منعقد کننده ها معدنی چون کلسیم، آلومینیوم و آهن نیز استفاده می شود که پر کاربرد ترین آن سولفات آلومینیوم می باشد.

این ماده با تشکیل رسوبات هیدروکسید آلومینیوم باعث تخریب مواد جامد معلق در آب می شود. منعقد کننده ها در شرایط ph محدودی رسوب تشکیل می دهند. در آخر پلی الکترولیت ها با جایگزین کردن منعقد کننده های مواد معدنی، تشکیل لجن را کاهش می دهند.

کاربرد پلی الکترولیت ها در صنعت کاغذ سازی

ساخت کاغذ بسیار پیچیده است. ماده شیمیایی پلی الکترولیت در این صنعت برای مصارف زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • بهتر مردن زهکشی ماشین تولید کاغذ
  • بهتر کردن قدرت مرطوب کنندگی در انواع خاصی از کاغذ
  • بهبود مقاومت و خشکی کاغذ های ساخته شده از الیاف
  • بهبود رطوبت در دستگاه های فیبر، پرکننده، رنگ و اندازه گیری مواد

به طور کلی مواد نگهدارنده در این صنعت پلی آکریل آمید ها آنیونی و کاتیونی می باشند. رزین خشک نوعی پلیمر کاتیونی با وزن متوسط است، که قدرت کلی کاغذ را افزایش می دهد. برای این منظور هیدروژن را به فاصله بین ذرات سلولز متصل می کند.

کاربرد پلی آکریل آمید در نفت

از ماده شیمیایی پلی الکترولیت در حفاری و اکتشاف ذخایر نفت استفاده می شود. تقریبا در تمامی مراحل چرخ استخراج نفت و گاز، و همچنین در حین حفاری چاه، تحریک مخزن، تولید نفت و گار و بهبود بازیافت های نفتی مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد پلی آکریل آمید در نفت
کاربرد پلی الکترولیت در صنعت نفت

کاربرد ماده شیمیایی پلی الکترولیت در حفاری

گل حفاری به منظور افزایش میزان حفاری و کارایی چاه های نفت مورد استفاده قرار می گیرد. پلی الکترولیت به عنوان یک ماده چسبنده افزوده شده و به افزایش ویسکوزیته و یا رقیق کننده مولکولی برای کاهش ویسکوزیته در شرایط برشی حفاری مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی آکریل آمید ها وزن مولکولی کمی دارند و به عنوان یک ماده افزودنی به مایع افزوده می شوند. از این ماده برای کاهش اصطکاک در طی فرآیند شکستن و تحریک چاه استفاده قرار می گیرد. این ماده به داخل چاه تزریق شده تا روغن ویسکوزیته پایین تر را خارج کند.

سخن پایانی

گروه صنعتی پگاه محیط آرین تولید کننده و وارد کننده انواع مواد شیمیایی از بهترین برندهای مطرح جهانی می باشد. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی پگاه محیط بهترین و باکیفیت ترین محصولات شیمیایی را در کمترین زمان خریداری کنید.

سوالات متداول درباره پلی الکترولیت

1آیا ماده شیمیایی پلی الکترولیت خوردنی است؟
خیر؛ اگر چه از این ماده برای تصفیه آب استفاده می شود اما نمیتوان آن را به صورت مستقیم خورد.
2از پلی الکترولیت ها در چه صنایعی استفاده می شود؟
پلی الکترولیت ها طیف گسترده ای از وزن مولکولی را داشته و در صنایع کاغذ سازی، نساجی، پتروشیمی، تصفیه آّب و فاضلاب، نفت و… مورد استفاده قرار می گیرد.
3انواع پلی الکترولیت های موجود در بازار مربوط به کشوری هستند؟
پلی الکترولیت برند کمیرا (آلمان)، بسفلاک و شیان و فویون (چین)، اکو گرین (فنلاند)، اکو بلو (کره) و… مربوط به این کشورها می باشند.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *