طرز تهیه آب اکسیژنه در منزل

طرز تهیه آب اکسیژنه در منزل

تولید آب اکسیژنه

می توان از طریق فرآیند های مختلفی آب اکسیژنه را تولید کرد از آب اکسیژن در صنایع مختلفی استفاده می شود. از طرفی همه انسان ها برای ادامه زندگی به اکسیژن داریم اگر قصد دارید طرز تهیه آب اکسیژنه در منزل را یاد بگیرید به مطالب زیر توجه کنید. همان طور که می دانید برای عمل عملکرد صحیح بدن اکسیژن ضروری می باشد.

نحوه تهیه آب اکسیژن در منزل

همانطور که گفتیم به روش های متفاوتی می توان این ماده را تهیه کرد. در طرز تهیه آب اکسیژنه در منزل که در روش اول باید موارد زیر را که لازم است را تهیه کنید.

روش اول تهیه آب اکسیژنه

  • سولفوریک اسید 4 نرمال
  • باریم پراکسید
  • آب

در ابتدا 30 گرم باریم پراکسید را داخل بشر بریزید و به آن آب اضافه کنید به طوری که مواد داخل بشر به صورت خمیری تبدیل شود. در ادامه 60میلی لیتر از سولفوریک را داخل ارلن میریزیم برای اینکه سرد شود. سپس مایع داخل ارلن آن را در درون تشت آب قرار می دهیم تا به شکل خمیری تبدیل و باریم را با هم مخلوط می کنیم و در نتیجه رسوب تولید شده را صاف می کنیم و در نهایت آب اکسیژنه تولید کرده ایم.

روش دوم تهیه آب اکسیژنه

در این روش به مواد شیمیایی زیر نیاز داریم.

روش دوم تهیه آب اکسیژنه
نحوه تولید آب اکسیژنه به روش دوم
  • یخ
  • هیدروکسید سدیم
  • سدیم پراکسید
  • سدیم دی هیدروژن ارتو فسفات
  • اسید فسفریک

در روش دوم ما باید 40 میلی لیتر آب مقطر را به 5 گرم سود اضافه کنیم و ترکیب مخلوط شده را هم بزنیم و باید محلول را در داخل حمام قرار دهیم. در این مرحله سدیم دی هیدروژن فسفات حاصل می شود که باید 1.2 گرم سدیم پراکسید پودر شده را به محلول سدیم دی هیدروژن اضافه کنیم . درجه حرارت محیط باید بین منفی یک درجه سلسیوس زیر صفر برسد که در نهایت آب اکسیژنه تولید می شود.

روش سوم تهیه آب اکسیژنه

برای طرز تهیه آب اکسیژنه در منزل در روش سوم به مواد شیمیایی زیر نیاز داریم:

  1. سدیم پراکسید
  2. اسید فسفریک

برای طرز تهیه آب اکسیژنه در منزل در روش سوم ابتدا باید 10 میلی لیتر از اسید فسفریک را درون لوله آزمایش و محلول درون لوله را به ظرفی که دارای یخ می باشد منتقل کنید و پس از سرد شدن محلول، کمی سدیم پراکسید اضافه کنید تا آب اکسیژنه تولید شود.

روش چهارم تهیه آب اکسیژنه

در روش چهارم برای طرز تهیه آب اکسیژنه در منزل باید مواد شیمیایی زیر را خریداری کنیم.

روش چهارم تهیه آب اکسیژنه
روش تهیه آب اکسیژنه
  • کپسول گاز کربن دی اکسید
  • باریم پراکسید

در این روش باید 10 گرم از باریم پراکسید را درون ارلن بریزیم و ارلن حاوی محلول در حمام در آب یخ قرار دهیم و پس از مدت کمی به آب مقداری گاز کربن دی اکسید اضافه کنیم و در نهایت آب اکسیژنه تولید می شود.

روش پنجم تهیه آب اکسیژنه

هم چنین برای طرز تهیه آب اکسیژنه در منزل مواد شیمیایی زیر لازم و ضروری می باشد.

  • یخ
  • باریم کربنات
  • باریم پراکسید
  • سولفید اسید 20 درصد

باید 20 میلی لیتر از سولفوریک اسید را درون ارلن 25 میلی لیتر ریخته و ارلن را داخل حمام قرار دهیم  و در ادامه 5 گرم سود را به محلول ارلن درون حمام یخ اضافه کنید و پس از مدت کمی 5 گرم از باریم کربنات را اضافه می کنیم که در نهایت آب اکسیژنه تولید یا تشکیل می شود.

نکات ایمنی در هنگام کار با آب اکسیژنه

آب اکسیژنه از نظر فیزیولوژیکی یک ماده خطرناک به شمار می رود از طرف دیگر این ماده به علت خاصیت اکسید کنندگی سمی است هم چنین برای نگهداری از آب اکسیژنه باید آن را در جای خنک و خشک و با تهویه مناسب نگهداری کنید لذا توجه داشته باشید باید برای نگهداری آن از ظرف های که غیر قابل واکنش هستند استفاده کنید.

نکات ایمنی در هنگام کار با آب اکسیژنه
رعایت نکات مهم برای کار با آب اکسیژنه

ویژگی های آب اکسیژنه

این ماده بی رنگ و گاهی اوقات به رنگ آبی کم رنگ به چشم می آید که از تجزیه آب و اکسیژن، آب اکسیژنه به دست می آید. همچنین آب اکسیژنه یک ضدعفونی کننده قوی محسوب می شود.

کاربردهای آب اکسیژنه

  1. استفاده از آب اکسیژنه در بی رنگ کردن پنبه، ابریشم، صابون و کاغذ
  2. استفاده از آب اکسیژنه برای تولید بعضی از مواد شیمیایی نظیر نرم کننده های صنعتی و گلیسیرین
  3. به کار گیری از آب اکسیژنه در خمیر دندان برای پاک کردن و سفید شدن دندان ها
  4. به کارگیری آب اکسیژنه در درمان بیماری های نظیر آسم، دیابت، درد عضلانی و مفصلی
  5. به دلیل خاصیت ضدعفونی در پانسمان زخم های عفونی مورد استفاده می شود.

نتیجه گیری

در طرز تهیه آب اکسیژنه در منزل می توان به 5 روش آب اکسیژن را تولید کرد و لازم است بدانید این ماده در صنعت کاربرد های فراوانی دارد به عنوان مثال از آب اکسیژنه می توان برای گوش و پوست هم استفاده کرد.

سوالات متداول

1چگونه می توانیم آب اکسیژنه را تهیه کنیم؟
برای تهیه آب اکسیژنه باید سدیم هیدروکسید، سدیم پراکسید و فسفریک را داشته باشیم و با توجه به دستورالعمل بالا می توانیم آن را تهیه کنیم.
2کاربرد آب اکسیژنه چیست؟
این ماده در تولید برخی مواد شیمیایی مانند گلیسیرین، در پزشکی و داروسازی کاربرد فراوانی دارد.
3آب اکسیژنه چه تاثیری در پوست دارد؟
اگر شما از خشکی پوست خود رنج میبرید به شما توصیه می کنیم نیم درصد از آب اکسیژنه را به آب حمام اضافه کنید تا پوست شما نرم و لطیف شود.
2.3/5 - (6 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *