سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

از جمله ترکیب ها و عناصر مهم در جهان آب است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همانطور که می دانید آب شهری پس از تصفیه در اختیار ما قرار می گیرد و به وسیله لوله کشی هایی به منازل راه پیدا می کند. یا آبی که در استخر ها استفاده می کنند. تمامی آب هایی که به نحوی سلامت و پاکیزگیشان مد نظر است پیش از استفاده بایستی تصفیه شوند.

برای تصفیه آب روش های گوناگونی وجود دارد از جمله ته نشینی مواد، فیلتراسیون و همچنین روش های بیولوژیکی؛ که از شایع ترین روش ها برای تصفیه آب و فاضلاب فرآیند منعقد سازی مواد زائد توسط مواد منعقد کننده است. در کل عمل رسوب مواد محلول در آب توسط نیروی جاذبه انجام می شود، و این فرآیند انعقاد سازی تنها به آن سرعت می بخشد و کیفیت کار را افزایش می دهد.

مواد منعقد کننده به موادی اطلاق می شود که مواد و ناخالصی های موجود در آب را ناپایدار کرده و موجب چسباندن آن ها به یکدیگر می شوند تا با تشکیل فلاک ها و سنگین شدنشان ته نشین شوند. از متداول ترین و بهترین مواد جهت تصفیه آب و فاضلاب سولفات آلومینیوم در تصفیه آب و نمک های آهن هستند که بین این دو سولفات آلومینیوم یا آلوم کارایی بهتری دارد.

انواع منعقد کننده

از جمله منعقد کننده های مهم و پر کاربرد موارد زیر را می توان نام برد:

منعقد کننده
انواع منعقد کننده
  • منعقد کننده های آلومینیوم دار

سولفات آلومینیوم، به شدت اسیدی و حلال در آب، به صورت های پودری، گرانولی، کلوخه ای و یا محلول غلیظ وجود دارد. این ماده در صورتی که در آب حل شود اسیدی تر می شود. این ماده را با نام های تجاری آلوم و یا زاج سفید نیز می شناسند. از مهم ترین کاربردهای سولفات آلومینیوم در تصفیه آب است. هنگامی که سولفات آلومینیوم در آب و یا بی کربنات کلسیم حل می شود، واکنش می دهد و هیدروکسید آلومینیوم را به وجود می آورد.

هیدروکسید آلومینیوم مواد را به هم می چسباند، بارشان را خنثی می کند و در نهایت موجب ته نشینی شان می شود. برای اینکه هیدروکسید آلومینیوم بتواند شکل بگیرد محیط باید قلیایی باشد، در صورتی که قلیائیت کافی نباشد، به آب آهک و سدیم کربنات اضافه می کنند. تنها نکته مهم این است که به میزان اسیدیته آب توجه کنید و از دور مناسبی از ماده استفاده کنید.

آلومینات سدیم هم هنگامی که با بی کربنات کلسیم واکنش دهد، هیدروکسید آلومینیوم تولید می کند. این ماده خود خاصیت قلیایی دارد، پس نیازی نیز که از باز های دیگر برای قلیایی کردن آب استفاده کرد.

پلی آلومینیوم کلراید، یکی دیگر از بهترین مواد در جداسازی و استخراج ناخالصی ها و مواد کلوئیدی موجود در آب است. کلراید آلومینیوم را هنگامی که با برخی محلول های بازی خنثی می کنند، در دو نوع با سولفات و یا بدون سولفات تولید می شود. این ماده هم در منعقد کردن مواد به خوبی عمل می کند و تنها تفاوتش با سولفات آلومینیوم در نوع ساختار آلومینیوم هایشان است. 

  • منعقد کننده های آهن دار

سولفات فرو، طی واکنش هایی هیدروکسید آهن 3 ایجاد می کند. همراه با آهک هیدراته مورد استفاده قرار می گیرد و به همین تریتب باعث لخته کردن مواد و ته نشینی شان می شود.

سولفات فریک، نسبت به زاج سفید، از نظر اقتصادی به صرفه تر است. آن را هم می توان با آهک و هم بدون آهک مورد استفاده قرارداد. از دیگر ویژگی هایش می توان به عملکردش در PH وسیع، ایجاد لخته هایی درشت تر و در مدت زمانی کمتر اشاره کرد. همچنین این ماده طعم و بو های ناخوشایند را از آب حذف می کند.

کلرور فریک، هم یکی از مواد پر مصرف در صنعت تصفیه است که هم به صورت پودری و هم مایع کاربرد دارد. این ماده هم همانند سولفات آلومینیوم با بی کربنات کلسیم واکنش داده و هیدروکسید آهن 3 که به خوبی مواد زائد را جمع می کند تولید می کند.

  • منیزیم اکسید

این ماده، سیلیس محلول را خارج می کند، در محدوده پنج و نه و یا بیشتر فعالیت می کند، ذرات درشت تر باشند به میزان ماده کمتری مورد نیاز است و بیشتر در آب هایی که رنگ و کدورتشان بالا است مورد استفاده قرار می گیرند. 

سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

بیشترین کاربرد و مصرف سولفات آلومینیوم در تصفیه آب است. این ماده را در قدیم تحت عنوان زاج سفید برای تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می دادند. سولفات آلومینیوم به دلیل ویژگی های الکتریکی و مولکولی ویژه ای که دارد، تا 99 درصد آلودگی های موجود در آب را می تواند جذب و به صورت توده ای ته نشین سازد.

بیشتر دلیلی که آب و فاضلاب نیاز به تصفیه آب دارند کدورت های ناشی از گل و لای و میکروارگانیسم ها است. منعقد کننده های معدنی و شیمیایی با استفاده از روش های مکانیکی این مواد را از آب حذف می کنند.

نحوه استفاده از این ماده در صنایع تصفیه آب و فاضلاب و در استخر ها متفاوت است و دلیل آن هم وجود پمپ و فلتر در استخر ها است. در تصفیه خانه ها جریان خاصی از روش های مکانیکی کار تصفیه را انجام می دهند.

آلوم
سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

سخن آخر

سولفات آلومینیوم با خلوص 17 درصد بهترین و بیشترین تاثیر را دارا می باشد. این ماده بیشتر به صورت پودری و یا گرانولی به فروش می رسد اما هنگام استفاده معمولا بایستی به حالت مایع در آید. جهت استعلام قیمت سولفات آلومینیوم با ما تماس بگیرید.

1/5 - (1 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *