سولفات آلومینیوم و آلوم های مهم

سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم و آلوم های مهم

سولفات آلومینیوم ماده ای شیمیایی، با وزن کم، فلزی نقره ای-سفید از گروه 13 جدول تناوبی است. این ماده در تصفیه آب فاضلاب، تنظیم PH خاک باغچه ها و دیگر مصارف تجاری و صنعتی کاربرد دارند. در پزشکی، به عنوان عامل لخته کننده در بریدگی ها و خراش های کوچک است و همینطور ماده ای بوزدا (دئودرانت) است.

سولفات آلومینیوم دارای فرمول شیمیایی Al2( SO4 )3، و PHی درحدود 2.0 – 3.0 دارد. کاربرد های مختلف و زیادی دارد که همین گستردگی اش به میزان زیاد، کاربردهای فراوان در انواع مختلف مصارف و هزینه مناسبش به ماده ای پر مصرف تبدیلش کرده است. آلوم نام دیگر سولفات آلومینیوم است که برای موادی مانند آلومینیوم پتاسیم سولفات، آلومینیوم سدیم سولفات و آلومینیوم آمونیوم سولفات که از مهم ترین آلوم ها هستند نیز استفاده می شود.

آلومینیوم سولفات
سولفات آلومینیوم

تولید آلوم ها

آلوم ها می توانند به سادگی از رسوب محلولی آبی به دست بیایند. برای مثال برای تولید آلوم پتاسیم، سولفات آلومینیوم و پتاسیم آلومینیوم درون آب حل می شوند، پس از تبخیر، کریستال های آلوم از محلول تشکیل می شوند. آلوم آمونیوم از تبخیر محلول آبی حاوی سولفات آلومینیوم و سولفات آمونیوم تشکیل می شود.

اکثر آلوم ها دارای طعمی گس و اسیدی هستند. بی رنگ، بی بو و کریستال های سفید پودری شکلی هستند. معمولا در آب داغ حلال هستند و به راحتی از محلول های آبی به دست می آیند.

کاربردهای سولفات آلومینیوم

لخته کننده

سولفات آلومینیوم در آب های صنعتی شهرداری و در تصفیه فاضلاب ها کاربرد دارد. این مواد بیشتر جهت حذف کلوئیدها از آب و همچنین شفاف کردن آب، مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل بارهای مختلف سولفات آلومینیوم و همچنین ذرات و کلوئیدهای درون آب و اینکه با اضافه کردن این ماده شیمیایی به آب ماده ای تحت عنوان آلومینیوم هیدروکسید ایجاد می شود که به سبب خاصیت چسبندگی اش این مواد به هم می چسبند و ذرات بزرگی را تشکیل می دهند که در فرآیند فیلتراسیون آب، نمی توانند رد شوند و به همین سبب آب از این کلوئید ها پاک می شود.

حذف این کلوئیدها از آب ضروری است از آنجایی که اگر در آب باقی بمانند باعث انتقال و یا پنهان کردن باکتری ها، افزایش نیاز به کلر و همچنین با رسوب در سیستم های توزیع مشکلاتی را پدید می آورند.

تثبیت کننده

در صنایع نساجی و رنگ رزی، برای تثبیت رنگ بر روی پارچه از این ماده استفاده می شود. به عنوان ماده پایدارکننده و ثابت کننده در رنگ استفاده می شود تا دوام رنگ بر روی پارچه را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.

دباغی کردن چرم

برای استفاده از پوست حیوانات جهت حفظ کردنشان و جلوگیری از پوسیدگی، از سولفات آلومینیوم همراه با تعدادی ماده دیگر استفاده می شود.

مصارف دیگر

همانطور که گفتیم آلوم کاربرد های بسیاری دارد، در فوم های آتشنشانی به عنوان عامل کف کننده، در منازل در پودر جوش شیرین، در ضد تعریق ها به دلیلی خاصیت ضدباکترییشان و …

کاربرد سولفات آلومینیوم
کاربرد سولفات آلومینیوم

کاربردهای آلوم پتاسیم

آلومینیوم پتاسیم سولفات، سولفات فلزی متشکل از یون های پتاسیم ، آلومینیوم و سولفات است و در مواردی مانند عامل بازدارندگی در فوم آتشنشانی، پایدارکنندگی و منقبض کنندگی کاربرد دارد. این ماده، نمکی آلی با فرمول شیمیایی AlK(SO4)2 است. آلوم پتاسیم از کریستال های بزرگ و شفافی تشکیل شده است که در محصولات مختلفی مانند مواد غذایی و داروها به عنوان بافر، خنثی کننده و ماده شکل دهنده استفاده می شوند.

آلوم پتاسیم ماده ای امن برای استفاده در داروها است و در داروهای مختلفی استفاده می شود مانند داروهای حفظ بهداشت دهانی و یکی از اصلی ترین کاربردهایش در درمان یبوست است. از جمله مصارف زیبایی اش در برطرف کردن چروک بافت و مصارف دارویی در خشک کردن ترشحات است. محصولات حفاظت از پوست، پاک کننده ها، مرطوب کننده ها، کرم پودرها و بوزدا ها و در آخر به عنوان ماده های افزودنی مواد غذایی کاربرد دارند.

کاربرد های آلوم سدیم

آلومینیوم سدیم سولفات موادی پودری شکل و سفید هستند که از کریستال هایی بی رنگ به وجود آمده اند. این ماده اسیدی مخمری است که در بیکینگ پودرها استفاده می شود. آلوم سدیم همچنین در غذاهای مخمری به عنوان بافر، خنثی کننده، پایدارکننده و به عنوان یک جایگزین استفاده می شود. این ماده جهت واکنش دادن در بیکینگ پودر به دمای خیلی زیاد نیاز دارد و سرعت انجامش نیز  پایین است. نمایندگی داتیس در کرج و همچنین نمایندگی محصولات کن در کرج و نمایندگی آلتون در کرج هم میتوانید نمایندگی بیمکث در کرج از خدمات ما استفاده نمایید.

کاربرد های آلوم آمونیوم

این ماده دارای فرمول شیمیایی N4Al(SO4)2·12H2O است و کاربرد هایی ماند آلوم پتاسیم و سدیم دارد، مانند دباغی کردن، صنایع رنگ رزی منسوجات، در ساخت مواد پورسلینی، تصفیه آب و همچنین در برخی بوزدا ها.

انتهایی

سولفات آلومینیوم و آلوم های مهم، آلوم پتاسیم، سدیم و آمونیوم هرکدام کاربردهای مهم و گسترده ای دارند که با تهیه سولفات آلومینیوم به سادگی می توان با واکنش این ماده با مواد موردنیاز دیگر، این آلوم های مهم را به دست آورد.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *