سنگ زاج سفید

زاج سفید یا آلوم چیست؟

یکی از ماده های پر مصرف و مهم در صنایع مختلف و امور خانگی، سنگ زاج سفید می باشد که این ماده بلوری شکل شفاف قابل حل در الکل نیست اما به عنوان ماده انحلال پذیر در آب و بهره مندی از خواص آلوم، کاربرد زیادی دارد. سنگ زاج سفید مانند نمک شور است و طمعی گس دارد. این ماده به عنوان ادویه ضد عفونی کننده نیز بین افراد شناخته شده است.

این ماده خاصیت قابض کنندگی خوبی دارد و اغلب برای زخم های دهانی یا آفت های دهان از آن استفاده می شود. این ماده در طبیعت یافت می شود و از زمان های کهن به نام ضد عرق نیز شناخته شده و می توانید آن را به صورت سنگ یا پودر از عطاری ها تهیه نمایید. این ماده فواید دیگری هم دارد که به اسم تجاری آلوم یا زاج سفید هم معروف است.

زاج سفید برای پوست
زاج سفید چیست؟

سنگ زاج سفید

سنگ زاج سفید که معمولا به نام دو نمک رایج پتاسیم آلومینیوم فسفات و سولفات آلومینیوم آمونیوم ارائه می شود. در حالت طبیعی، این ماده در طیف گسترده ای از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از قرن بیستم، سنگ زاج سفید به طور مرتب تولید شده و برای ترسی، کنسرو، دباغی چرم و …. مورد استفاده قرار می گرفت. بعد از مدتی به دلیل نگرانی های سازمان بهداشت و دارو در مورد عوارض جانبی زاج سفید، استفاده از آن در فرآوری مواد غذایی به تدریج کاهش یافت.

اما امروزه نیز، متخصصین در زمینه های مختلف پزشکی و مراقبت های زیبایی، از این ماده برای مقابله با آسیب های بدنی و برخی بیماری ها استفاده می کنند. بهتر است که اطلاعات خود را در مورد موادی مانند زاج سفید، اکلیل آلومینیوم و …. که از نظر مصارف صنعتی و خانگی کاربرد فراوانی دارد افزایش دهید.

کاربرد زاج سفید

در داروها، از زاج سفید به عنوان یک قابض برای کوچک کردن بافت ها و به حداقل رساندن میزان انتشار مایعات بدن، به عنوان یک داروی تجویز کننده جهت تجمع بافت های آلی و متوقف کردن خونریزی بدن، به عنوان یک عامل تحریک کننده گلو برای استفراغ، در صورتی که کسی سم بلعیده باشد، نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از زاج سفید برای تقویت واکسن های خاص و جلوگیری و یا درمان عفونت مورد استفاده قرار گرفته است. هنگامی که از این ماده برای تقویت واکسن استفاده می شود، به عنوان یک عامل کمکی یا مکمل در نظر گرفته می شود. این ماده در کلینیک های دامپزشکی نیز کاربرد دارد، زیرا معمولا دامپزشکان به دارندگان حیوانات خانگی توصیه می کنند که برای جلوگیری از خونریزی حیوانات، از سنگ زاج سفید پودر شده استفاده کنند.

بسیاری از مردم از زاج سفید پودر شده برای درمان خانگی برخی زخم ها استفاده می شود. پزشکان اعلام کرده اند که چند بار آغشته کردن زخم با پودر زاح سفید در روز باعث تسریع بهبودی آن ها شده است. از زاج سفید برای بهبود زخم های درمانی نیز استفاده می شود که کارشناسان پیشنهاد کرده اند که کسانی که از پودر این ماده در داخل دهان خود استفاده می کنند، حتما بعد از آن دهان خود را با آب شستشو دهند، زیرا این ترکیب موجب استفراغ می شود.

کاربرد پودر زاج سفید
کاربرد سنگ زاج سفید

استفاده از زاج سفید برای آبسه چشم

شاید هیچ وقت تصور نمی کردید که می توانید از زاج سفید یا آلوم برای درمان آبسه چشم استفاده کنید. برای درمان آبسه در ابتدا آلوم را با آب، روی سنگ یا چوب حسابی مخلوص کنید تا ماده ای خمیری شکل به دست بیاید. خمیر آماده شده را که پس از مالش مداوم بدست می آید، به محل آبسه زده که موجب بهبود آن و از بین رفتن آبسه می شود.

شما می توانید از سنگ زاج سفید برای سال ها استفاده کنید و برای درمان جوش، آکنه، آبسه و بیماری های پوستی به آن مراجه کنید تا بدون نیاز به دکتر و داروهای مختلف بتوانید پوست خود را شاداب و بدون لک نگه دارید.

خواص سنگ زاج سفید

از آلوم یا زاج سفید برای فیلتر کردن ناخالصی های آب و شفاف کردن آن استفاده می کنند. از دیگر خواص و ویژگی های منحصر به فرد زاج سفید می توان به موارد مصرفی آن در زیبایی و سلامتی پوست و صورت اشاره کرد. از درمان آکنه گرفته تا کمک به شما در مقابله با گرفتگی عضلات، می توانید از این ماده برای سلامتی خود استفاده کنید.

این ماده بسیار در دسترس بوده و می توان آن را هم به صورت سنگ و هم به شکل پودر در بسته بندی های مختلف تهیه کنید. به دلیل مقرون به صرفه بودن این ماده، می توان آن را بهترین گزینه برای رفع بوی بد بدن به شمار آورد.

[faq title=” سئوالات متداول ” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا استفاده مداوم از سنگ زاج سفید موجب آسیب و ضرر به بدن می شود؟” number=”1″]با اینکه زاج سفید از گذشته مصارف صنعتی و خانگی متعددی داشته و مهم ترین کاربرد آن برای از بین بردن بوی بدن است، اما سنگ زاج سفید دارای سولفات مضاعف پتاسیم و الومینیوم است که تهدیدی جدی برای سلامت افراد به شمار می رود. بنابراین برخی از متخصصین و پزشکان با توصیه به پرهیز از استفاده مداوم از سنگ زاج سفید، بهتر است برای دفع مواد زائد و سمی بدن از سیر، کلم، جعفری، گشنیز و …. به عنوان جایگزین استفاده کنید.[/faq_item][faq_item title=”آیا زاج سفید باعث از بین رفتن بوی بد دهان می شود؟” number=”2″]یکی از اصلی ترین دلایل بوی بد دهان، تجمع باکتری ها است که معمولا سموم و اسیدهایی را ایجاد می کند که موجب بوی بد، زخم های دهانی و … می شود. شستشوی دهان توسط دهان شویه آلوم مانع از رشد باکتری ها شده و همچنین تمامی سموم و میکروب ها را از بین می برد.[/faq_item][faq_item title=”عوارض جانبی زاج سفید بر بدن چیست؟” number=”3″]همان طور که در متن گفته شد، از ترکیب زاج و زردچوبه می توانید به عنوان یک ماده طبیعی ایده آل برای کاهش و رفع گرفتگی عضلات استفاده کنید. آلوم به علت داشتن خاصیت رقیق کننده خون و ضدعفونی کننده، می تواند به رفع انقباض عضلات کمک کند. مقدار کمی از فلزات سنگین که دارای چگالی بیش از پنج گرم بر سانتیمتر مکعب هستند برای بدن ضروری است، اما افزایش آن ها در خون موجب تولید آلودگی های بسیار خطرناک و مضر می شود.[/faq_item][/faq]
سنگ زاج سفید
خواص زاج سفید

جمع بندی

زاج سفید هم به صورت سنگ بلوری شفاف و هم به صورت پودر در بسته های مختلف عرضه می شود و شما می توانید از آن برای امور مختلف استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زاج سفید به سایت پگاه محیط مراجعه نمایید.

Rate this post

۴ Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *