زمان مصرف کود سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم و کاربردهای آن

عنصر پتاسیم به طور طبیعی در پوسته زمین به فراوانی یافت می‌شود. ولی در هنگام استخراج سولفات پتاسیم با مشکلاتی رو به رو هستیم و آن هم این است که این عنصر به صورت خالص استخراج نمی شود و با عنصر های مانند کلرید، سدیم و منیزیم همراه است، برای جدا کردن سولوپتاس از این مواد نیاز به پردازش های خاصی است که باید روی مواد صورت بگیرد؛ در ادامه مطلب به بهترین زمان مصرف کود سولفات پتاسیم به طور کامل پرداخته ایم.

به همین دلیل باید در تهیه کود اصل توجه کافی را داشته باشیم. علاوه بر تهیه کود اصل سولوپتاس، استفاده از آن باید با فاکتور های متعدد و مهمی در امر کوددهی همراه باشد تا بتوانیم نتیجه بسیار خوبی از استفاده از آن بگیریم.

کود سولفات پتاسیم یا سولفات پتاسیم، یک کود بسیار محیط برای رشد و باروری گیاهان است. به همین دلیل کشاورزانی که استفاده از سولفات پتاسیم را در صدر برنامه های خود قرار می دهند، با تولید محصول ایده آل و با کیفیت به درآمد بالایی می رسند.

کود سولوپتاس از جمله کود های شیمیایی پر مصرفی است که به دلیل وجود گوگرد و پتاس محبوبیت زیادی در بین انواع کودهای شیمیایی دارد.

کود سولوپتاس از کاتیون های پتاسیم و آنیون های سولفات تشکیل می شود. نقش پتاسیم در ترکیب این کود باعث افزایش سرعت فتوسنتز در گیاهان و انتقال بهتر مواد غذایی و پروتئین ها به ساقه و برگ ها می شود.

افزایش مقاومت میوه و گیاه در برابر سرما، شوری و گرما از دیگر فواید خرید کود سولوپتاس یا سولفات پتاسیم برای گیاهان است، یکی از آیتم هایی که که از حساسیت بالایی برخوردار است زمان مصرف کود سولفات پتاسیم است که درباره آن توضیح خواهیم داد.

کود سولفات پتاسیم چیست؟

یکی از کودهای پر مصرف در صنعت کشاورزی و پرورش انواع گل و گیاهان کود سولفات پتاسیم است.

نام تجاری سولفات پتاسیم – سولوپتاس- است که از ترکیب شدن دو عنصر گوگرد و پتاسیم تشکیل می شود. هر یک از این دو عنصر عملکرد خاصی دارند.

عنصر پتاسیم یا پتاس بیشتر در محل رسوبات نمکی قدیمی در قسمت های مختلف جهان یافت و استخراج می شود و در خاک هایی که قادر نیست مواد مغذی گیاهان را تامین کند استفاده می شود.

پتاسیم به صورت مستقیم در بافت گیاه حضور ندارد ولی در بسیاری از عملکردهای مهم و اساسی گیاه نقش مهمی دارد.

از این عملکردها می‌توان به تولید پروتئین ها، آنزیم ها، تشکیل نشاسته ها و قند ها و دیگر کاربردهای اشاره کرد.

پتاسیم در استفاده مناسب از آب و جلوگیری از کم آبی برای فتوسنتز گیاه نقش مهمی دارد.

یکی از بهترین راه های تامین عنصر پتاسیم، سولوپتاس است که عنصر های مهم و ضروری مثل پتاس و گوگرد را به شکل اصولی با هم ترکیب می کند و بعد از آن در اختیار گیاه قرار می دهد.

به طور کلی برای درشت شدن میوه ها و افزایش باردهی درختانی مثل هلو، زردآلو، پرتقال، انگور، انار، گیلاس، بادام، کیوی، گردو، خرما، انجیر، و.. به کود مناسب نیاز داریم.

برای اینکه گیاه عملکرد بهتری را داشته باشد باید به خوبی تغذیه شود.

پتاسیم با افزایش سوخت و ساز مواد هیدروکربن نقش بسیار مهمی را در کیفیت محصول ایفا می‌کند.

شما با استفاده از کود سولو پتاس علاوه بر مزایای جذب پتاسیم توسط گیاه از فواید دیگری همچون مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها نیز بهره خواهید برد.

چه زمانی از کود سولو پتاس استفاده کنیم؟

در رابطه با زمان مصرف کود سولفات پتاسیم یا همان سولوپتاس باید به این نکته بسیار اساسی و مهم توجه کنیم که اگر ما بتوانیم بهترین زمان مصرف کود سولفات پتاسیم انتخاب کنیم بدون شک می توانیم بیشترین بهره ممکن را از آن بگیریم.

در این صورت پیدا کردن بهترین زمان مصرف کود سولفات پتاسیم می تواند برای کشاورزان و باغداران نقش بسیار مهمی را ایفا کند. در دو زمان استفاده از کود سولفات پتاسیم می تواند نتیجه مطلوبی را به ما بدهد.

تحریک گلدهی

اگر در زمانی که درختان و یا گیاهان شما در مرحله گلدهی هستند که تقریباً در فروردین ماه اتفاق می‌افتد، کود دهی سولوپتاس را انجام دهید، میتوانید عیناً شاهده چند برابر شدن گلدهی محصولات تان باشید. پس یکی از دو بازی طلایی در رابطه با زمان مصرف سولفات پتاسیم زمان گلدهی است.

استفاده از کود سولفات پتاسیم برای درشت شدن میوه

یکی از بازه های زمانی مهم در کوددهی سولفات پتاسیم این زمانی است که محصولات وارد مرحله حجم گیری شوند. در این زمان با مصرف کود سولوپتاس می توانید به درشت شدن محصولاتتان کمک زیادی کنید. مثلاً در گوجه فرنگی وقتی که گوجه ها سبز هستند و وارد مرحله رنگ و حجم گیری نشدند با کود سولوپتاس می توانید شاهد افزایش حجم آنها باشید. رعایت و انتخاب زمان مصرف درست استفاده از کود سولفات پتاسیم کمک می‌کند تا از تمام خواص مزایای آن بهره مند شوید. به این نکته توجه کنید که بازه های زمانی که مشخص کردیم دستاورد سال ها تحقیق و تجربه مصرف کنندگان است و توجه به زمان مصرف کود سولفات پتاسیم یکی از فاکتورهای بسیار مهم در کود دهی برای گرفتن نتیجه دلخواه و مطلوب است.

سخن آخر

تا این قسمت از مطلب متوجه شدید که زمان مصرف کود سولفات پتاسیم چه موقع از سال است .از آنجایی که جذب کود سولوپتاس مورد نیاز گیاهان در مراحل اولیه رشد آنها بیشتر است بهتر است هنگام کاشت، مراحل اولیه رشد و قبل از رشد میوه در اوایل بهار و حین رشد میوه از کود سولوپتاس استفاده کنید. در درختان میوه برای افزایش اثربخشی بیشتر سولوپتاس بهتر است بعد از گلدهی و در طول دوره رشد از آن استفاده کنید. البته زمان رسیدن کامل میوه هم موقع مناسبی برای مصرف کود سولفات پتاسیم است. باید دقت کنید از کود سولفات پتاسیم در خاک‌های لومی شنی، شنی یا خاک های آلی استفاده نکنید. چون بارش های فصلی این کود را از بین می‌برد. استفاده از کود اسید هیومیک در این خاک ها باعث جذب بهتر آب در آنها می شود.

سوالات متداول زمان مصرف کود سولفات پتاسیم

  • از کود پتاس برای گیاهان آپارتمانی استفاده می‌شود؟
    بله، کودی که برای گیاهان آپارتمانی استفاده می‌شود با سایر گیاهان تفاوتی ندارد.
  • آیا با دادن کود پتاس بیماری گیاه بهبود می یابد؟
    متاسفانه نه برای رفع بیماری باید از سموم ویژه استفاده کنید.
  • در صورت استفاده بیش از حد از کود چه کنیم؟
    هرچند مسمومیت ندارد اما بهتر است خاک را تعویض کنید و آبیاری انجام دهید.
4/5 - (6 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *