روند رشد تولید مواد شیمیایی در ایران

روند تولید مواد شیمیایی

روند رشد تولید مواد شیمیایی در ایران بسیار چشمگیر بوده است و توانسته که مواد شیمیایی که از کشورهای دیگر در چند سال گذشته وارد می کرده را خود تولید نماید که این یک موفقیت بسیار عالی و چشمگیر برای ایران می باشد.

مواد های شیمیایی از سری نیاز های هستند که تقریبا از آن ها در تمامی صنایع ها استفاده می شود، صنایع مختلف برای این که بتوانند محصولات خود را تولید نمایند از مواد شیمیایی استفاده می کنند. مواد های شیمیایی در صنایع هر کدام برای خود یک اهمیت ویژه ای دارند از سری مواد شیمیایی که از آن در صنایع خیلی استفاده می شود سولفات آلومینیوم است که شرکت پگاه محیط توانسته است با تولید این مواد روند رشد تولیدات مواد شیمیایی در ایران را رو به افزایش ببرد و با تولید این مواد دیگر نیازی به تهیه این مواد شیمیایی از کشورهای دیگر نمی باشد.

انواع مواد شیمیایی تولید شده در ایران

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ها و استفاده از دستگاه های پیشرفته روند رشد تولید مواد شیمیایی در ایران بسیار بالا رفته است و تقریبا توانسته اند بیشتر مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع را تولید نمایند.

از پرکاربردترین مواد شیمیایی که روند رشد تولید آنها طی سال های اخیر در ایران صعودی بوده است می توان موارد زیر را نام برد:

تولید نیتروژن در ایران

نیتروژن یکی از مواد شیمیایی است که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. نیتروژن یک مواد شیمیایی است که از مواد های که حساس هستند و نباید با هوا تماسی داشته باشند محافظت می نماید. نیتروژن یک گاز بی اثر است که بر روی محصول شما تاثیری ندارد و تنها از آن در برابر خطر های که ممکن است برایش اتفاق بیفتد محافظت می کند. از نیتروژن برای  درست کردن مواد های انفجاری و دارو، رنگ استفاده می کنند.

نیتروژن
تولید گاز نیتروژن

تولید سولفات آلومینیوم از مواد شیمایی پرکاربرد در ایران

همان طور که گفته شد سولفات آلومینیوم یکی از مواد شیمیایی پرکاربرد در صنایع می باشد این ماده در اثر  اکسید کردن آلومینیوم به وجود می آید. سولفات آلومینیوم بیشتر برای صنعت های مانند کارتون سازی و کاغذ سازی کاربرد دارد ولی کاربرد دیگری که سولفات آلومینیوم دارد این است که از آن در تصفیه آب استفاده می کنند.

سولفات آلومینیوم یک مواد است که در آب حل شده و طعم تند و تیز و شیرینی دارد و معمولا در اتانول قابل حل نمی باشد. این مواد ممکن است بسوزد ولی قابل اشتعال نیست و یک ماده به شدت اسیدی است و تقریبا خورنده فلز است. سولفات آلومینیوم نشان دهنده روند رشد تولید مواد شیمیایی در ایران است به این علت که این مواد دارای کاربردهای زیادی در صنعت است که با تولید این مواد دیگر نیاز به خرید این مواد شیمیایی از کشورهای دیگر نمی باشد.

کاربرد دیگر سولفات آلومینیوم این است که از آن در رنگرزی به عنوان یک ماده ثابت کننده استفاده می شود که به ثابت شدن رنگ بر روی پارچه و یا کاغذ کمک زیادی می کند. یکی دیگر از کاربرد های سولفات آلومینیوم استفاده در صنعت چرم سازی است که برای ساخت کمربند و مبل از آن استفاده می کنند بدین صورت که برای تولید این محصولات باید از پوست حیوانات استفاده کنند که سولفات آلومینیوم و آرد و نمک و سدیم کلرید را با یک دیگر مخلوط و به پوست می زنند. این سولفات از پوسیده شدن پوست جلوگیری می نماید.

از این مواد در تهیه چسب ها، رنگ ها و درزگیر ها و محصولاتی که برای تمیز کردن از مبلمان هستند هم استفاده می شود.

آلومینیوم سولفات
تولید سولفات آلومینیوم

تولید کلر از پرمصرف ترین مواد شیمیایی در ایران

یکی دیگر از مواد شیمیایی پرکاربرد در صنایع کلر است که دارای کارایی زیادی است. و یک ماده مهم در صنعت می باشد که به عنوان سفید کننده و گندزدا از آن استفاده می کنند. و از آن در دستگاه های تصفیه آب زیاد استفاده می شود. ولی برای تولید کودهای فسفاته هم از این کلر استفاده می کنند.

کلر
تولید کلر در ایران

تولید گاز اتیلن در ایران

گاز اتیلن به عنوان یکی از گازهای بسیار پرکاربرد در صنعت است و علت استفاده از آن به دلیل بی رنگ و سمی نبودن آن است از این گاز در صنایع پتروشیمی و پلاستیک سازی بسیار استفاده می شود.

جمع بندی

در متن بالا سعی کردیم شما را با محصولاتی که باعث روند رشد تولید مواد شیمیایی در ایران شده اند آشنا کنیم. مواد گفته شده از سری موادی هستند. که در صنایع مختلف از آن ها استفاده می شود. و جز پرکاربرد ترین ها هستند. و این مواد را قبلا از کشورهای دیگر تهیه می کردند. ولی با به وجود آمدن وسایل پیشرفته امروزی برخی از شرکت ها مانند پگاه محیط توانستند. این محصولات را با کیفیت بی نظیر تولید نمایند. و باعث روند رشد تولید مواد شیمیایی در ایران شوند. که این خود یک امتیاز عالی برای ایران محسوب می شود. چون دیگر نیاز به تهیه این مواد از کشورهای دیگر نمی باشد. و در کشور خود این مواد شیمیایی را با کیفیت بی نظیر تولید می کنند.

سوالات متداول
  1. پرکاربرد ترین مواد شیمیایی که در ایران تولید می شوند و باعث روند رشد مواد شیمیایی در ایران شدند کدامند؟
    همانطور که در متن بالا گفته شد از سری مواد شیمیایی پرکاربرد در انواع صنایع می توان به سولفات آلومینیوم، کلر، گاز اتیلن و … اشاره کرد.
  2. برای تهیه مواد شیمیایی به چه موادی احتیاج است؟
    برای تهیه کردن مواد شیمیایی به یک سری مواد خاص و دستگاه های صنعتی نیاز است.
  3. روند رشد تولید مواد شیمیایی در ایران چگونه است؟
    روند رشد تولید مواد شیمیایی در ایران بسیار چشمگیر بوده است. و توانسته که مواد شیمیایی که از کشورهای دیگر در چند سال گذشته وارد می کرده را خود تولید نماید. که این یک موفقیت بسیار عالی و چشمگیر برای ایران می باشد.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *