خرید پلی آکریل آمید

نماد شیمیایی پلی آکریل آمید

پلی آکریل آمید چیست؟

پلی آکریل آمید که به صورت مخفف به آن PAM نیز گفته میشود، یک پلیمر با طول زنجیر بلند و مولکول آکریل آمید است که میتواند بار مثبت، منفی و یا خنثی داشته باشد. پلی آکریل آمید ها قابلیت انحلال در آب را دارند و قادر اند ذرات مثبت یا منفی موجود در آب را به راحتی جذب کنند. هنگامی که این پلیمر آب را جذب میکند حالت ژله ای پیدا میکند که به آن کریستال های بسیار شفاف میگویند.

آکریل آمید یک ترکیب شیمیایی سفید رنگ، جامد بلوری و بی بو است که در آب، اتانول، اتر و کلروفرم قابلیت انحلال دارد. آکریل امید در کنار اسیدها، بازها و عامل های اکساینده تجزیه میشود. آکریل آمید طی تجزیه بدون گرمایش تبدیل به آمونیاک و با واکنش همراه با گرمایش به منو اکسید کربن، دی اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن تجزیه می شود. چنانچه قصد خرید پلی آکریل آمید را دارید، این مطلب را تا انتها بخوانید تا با این ماده به طور کامل آشنا شوید.

پلی آکریل آمید در تصفیه آب
مقایسه پلی آکریل آمید در تصفیه آب

موارد استفاده پلی آکریل آمید

با توجه به کم بودن محدوده فعالیت منعقد کننده های اصلی و به علت بالا بردن راندمان فرآیند ها و کاهش کدورت ها، پلیمر های پلی آکریل آمید به عنوان منعقد کننده اصلی یا کمک منعقد کننده مورد استفاده قرار میگیرند.

در صنایع مختلف نیاز به درجات مختلفی از پلی آکریل آمید است. مصرف عمده این ماده لخته سازی است. از جمله مهم ترین موارد کاربرد پلی آکریل آمید میتوان به استفاده در صنعت تصفیه آب اشاره کرد. از دیگر موارد استفاده پلی آکریل آمید میتوان به استفاده در تولید نفت، صنعت کشاورزی، کاغذ سازی و حفاری نام برد.

البته مهم ترین و اصلی ترین مورد استفاده از پلی آکریل آمید در صنعت تصفیه و فیلتراسیون آب است. ذرات معلق موجود در آب به علت کوچک بودن و یا دارا بودن بار الکتریکی بسیار دیر ته نشین میشوند و یا هرگز ته نشین نمیشوند. وظیفه و کارایی پلی آکریل آمید در این صنعت خنثی سازی بار الکتریکی این ذرات معلق، جذب آنها و پیوستن این ذرات به هم برای تشکیل ذراتی بزرگتر است که به راحتی ته نشین شوند.

یکی دیگر از موارد استفاده پلی آکریل آمید در تصفیه فاضلاب است. وقتی این ماده به فاضلاب اضافه میگردد، باعث میشود ذرات جامد موجود در فاضلاب به هم چسبیده شوند و تولید توده ای به نام فلاک میکنند. به زبان دیگر پلی آکریل آمید اجزاء جامد موجود در آب را تا زمانی که بصورت یک توده بزرگ قابل برداشت توسط فیلتر های مربوطه شوند، کنار یکدیگر نگه می دارد.

پلی آکریل آمید در تصفیه آب
استفاده از پلی آکریل آمید در صنعت تصفیه آب

خواص شیمیایی پلی آکریل آمید

  • پلی آکریل آمید نسبت به گرما به مقدار قابل توجهی مقاوم است. فرم جامد آن در دمای بین 220 تا 230 درجه سانتی گراد فقط نرم میشود. و نوع محلول آن در دمای بالاتر از 110 درجه سانتی گراد بطور چشمگیری تجزیه میشود.

خواص فیزیکی پلی آکریل آمید

  • قابلیت حل شدن در آب: پلی آکریل آمید قابلیت حل شدن بالایی در آب دارد، بطوریکه با هم زدن سریع مکانیکی این ماده حل میشود و یک محلول ویسکوز شفاف تشکیل میدهد. البته باید توجه کرد که دما تاثیری در حلالیت این ماد نمیگذارد و فقط در غلظت ویسکوزیته تاثیر گذار است.
  • پایداری: این پلیمر دارای خاصیت جذب متوسطی است و اگر در معرض دمای بالا قرار نگیرد، نوع پودری آن میتواند برای مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار گیرد. در حالت محلول این پلیمر در صورتیکه غلظت آن از 17% بیشتر باشد، می توان به مدت بیش از یک سال بدون تغییر در ویسکوزیته ذخیره شود. پلی آکریل آمید در PH بین 3 تا 9 دارای ثبات خوبی است ولی در PH های بالا،ویسکوزیته آن به تدریج زیاد میشود.
  • سمیت: این ماده به خودی خود و در حالت عادی غیر سمی است. اما اگر شامل مونومر هایی باشد که شامل یک پیوند مضاعف اند (پلیمریزه) برای انسان سمی می شود. پس در پایین مراحل تولید به آن مقدار معینی بی کربنات سدیم اضافه میکنیم که مونومرهای باقی مانده را از بین ببرد.

تاثیرات پلی آکریل آمید بر محیط

نگرانی هایی وجود دارد که استفاده از پلی آکریل آمید در صنعت کشاورزی می تواند برای انسان خطر آفرین باشد. زیرا ممکن است مواد غذایی را با آکریلامید آلوده کند، که این ماده سرطان زا و خطرناک است. اما نتیجه تحقیقات و مطالعات نشان داده مقدار آکریل آمید با قی مانده در محصولات کشاورزی بسیار کمتر از حدی است که انسان را دچار مشکل کند.

خطر استفاده از پلی آکریل آمید
خطرات استفاده از پلی آکریل آمید در کشاورزی

کاهش خطرات پلی آکریل آمید

تحقیقات انجام شده در دانشگاه های انگلستان نشان داده که افزودن اسید سیتریک و اسید آمینه گلیسین باعث کاهش غلظت آکریل آمید در سیب زمینی تا 40% می شود. استفاده از این 2 محصول باعث از بین رفتن ترکیبات فرار ایجاد کننده طمع و مزه در محصول نهایی شده است اما به هر حال تاثیر این 2 ماده را در کاهش غلظت آکریل آمید نمی توتن نادیده گرفت. برای بهبود طمع و مزه می توان از افزودنی های مجاز خوراکی استفاده کرد و در عین حال محصول سالم تری داشت.

در تحقیقات دیگر آمده آنتی اکسیدان ساخته شده در برگ گیاه بامبو برای کاهش پلی آکریل آمید بسیار مفید است.

خرید پلی آکریل آمید

کارخانجات و موسسات  زیادی هم اکنون در کشور به تولید پلی آکریل آمید می پردازند و شما به عنوان مصرف کننده برای خرید پلی آکریل آمید می توانید گزینه های زیادی برای مقایسه و انتخاب داشته باشید. اما توجه کنید که علامت تجاری و نام کارخانه تولید کننده معتبر باشد. همچنین می توانید برای خرید پلی آکریل آمید با همکاران ما تماس بگیرید، مشاوره و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سخن آخر

گسترش کاربرد های پلی آکریل آمید و محصولات وابسته به آن در سطح جهانی عاملی برای افزایش فروش این محصول است و کارخانجات امروزه به تهیه و تولید پلی آکریل آمید و مواد شیمیایی مشابهی مانند سولفات آلومینیوم روی آورده اند.

Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *