تفاوت نشاسته ذرت و آرد ذرت

تفاوت نشاسته ذرت و آرد ذرت

انواع نشاسته عبارتند از نشاسته گندم، ذرت، سیب زمینی و برنج که در منبع تولید با یکدیگر متفاوت هستند. می دانیم که نشاسته و آرد ذرت کاربرد بسیاری در صنایع غذایی دارند که تفاوت هایی میان آنها وجود دارد. تفاوت نشاسته ذرت و آرد ذرت در رنگ، بافت و کاربرد آنها مشاهده می شود.

تفاوت نشاسته ذرت و آرد ذرت از نظر کاربرد چیست؟

نشاسته ذرت یا کربوهیدرات پیچیده و آرد ذرت علاوه بر صنایع غذایی مصارف دیگری نیز دارند. اکثر کاربردهای این دو فرآورده به ذرت به شرح زیر می باشند.

  • به عنوان ماده اولیه بکینگ پودر و کاسترد (کاسترد زرده تخم مرغ با شیر می باشد که حرارت داده شده اند.) مورد استفاده قرار می گیرد.
  • افزایش دهنده غلظت سوپ ها و کنسروها نیز می باشد.
  • حجم دهنده کیک ها که بو و طعم خنثی دارند.
  • در صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی برخی کرم ها نیز از این حجم دهنده بی ضرر بهره مند می شوند.
  • در تهیه سس ها نیز این کربوهیدرات ها به کار برده می شود.
  • در تولید نودل، پاستا، ماکارونی، رشته سوپ و آش کاربرد گسترده ای دارند. (این افزودنی کیفیت پاستا را مشخص می کند.)
  • تهیه انواع بستنی
تفاوت نشاسته ذرت و آرد ذرت از نظر کاربرد چیست؟
فرق نشاسته ذرت و آرد ذرت از نظر کاربرد

نشاسته ذرت چیست؟

نشاسته ذرت نیز از دانه های ذرت به دست می آید به عبارتی نمی توان گفت نشاسته از پودر کردن ذرت به دست می آید، بلکه این کربوهیدرات از ذرت استخراج می شود.

کربوهیدرات و مشتقات آنها به عنوان افزودنی و نگهدارنده در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در شیرینی پزی حجم دهنده کیک نیز می باشد.

نشاسته ذرت پودری نرم و سفید رنگ است که بیشتر از افزودنی غذایی به عنوان ماده اولیه در قنادی و شیرینی پزی شناخته می شوند. لازم به ذکر است که نشاسته ذرت زرد شده، فاسد می باشد.

آیا نشاسته ذرت طبیعی است؟

یکی از والات در تفاوت نشاسته ذرت و آرد ذرت این این است که آیا نشاسته ذرت طبیعی است؟ آرد ذرت تنها ذرت های خام و خشک پودر شده می باشند. اما نشاسته آن کربوهیدراتی است که از دانه های ذرت استخراج می شود، نمی توان گفت نشاسته ذرت فراورده ای صنعتی است اما برای تهیه آن فرایندی با دستگاه های صنعتی طی می شوند، اما به هیچ عنوان با مضراتی که مواد غذایی صنعتی دارند همراه نمی باشد.

حتی می توان از مزایای این کربوهیدرات به کالری و انرژی موجود در آن نیز اشاره کرد که در مواد غذایی کاملا صنعتی یافت نمی شود.

آرد ذرت چیست؟
نمونه آرد ذرت

آرد ذرت چیست؟

در ادامه بررسی تفاوت نشاسته ذرت و آرد ذرت باید گفت که به کمک دستگاه هایی بخصوص دانه های ذرت خشک و خام آسیاب شده و پودری لطیف به دست می آید. از آنجا که ذرت ها در مزارع گوناگون و تحت مراقبت های مختلف پرورش یافتند پودر حاصل از آنها متغیر است اما رنگ غالب میان آنها زرد می باشد.  این آرد کاربرد گسترده ای در تهیه غذا و شیرینی پزی دارد.

تفاوت نشاسته ذرت و گندم

نشاسته دیگری که به اندازه آرد ذرت که در زمینه های ذکر شده از اهمیت و کاربرد بالایی برخوردار است نشاسته گندم می باشد. برخی تفاوت های آنها به شرح  زیر می باشند.

نشاسته ذرت از قسمت نشاسته ای ذرت استخراج شده و سفید رنگ است.

نشاسته گندم نیز کربوهیدراتی ساده تر می باشد که از درون دانه های گندم گرفته می شود. استخراج این نشاسته با استفاده از محلولی بخصوص صورت می گیرد که طی آن نشاسته یا کربوهیدرات پروتئین خود را از دست می شود. در نتیجه می تواند به عنوان یک افزودنی غذایی مورد استفاده قرار گیرد، چرا که با حذف آمینواسید تنها می تواند تنها به عنوان غلیظ کننده مورد استفاده گردد..

تفاوت نشاسته ذرت و گندم
فرق نشاسته ذرت و گندم
نتیجه گیری

نشاسته ذرت، آرد ذرت و نشاسته گندم از پرکاربردترین کربوهیدرات هایی می باشند که علاوه بر صنایع غذایی در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این سه در بافت و منبع تولید متفاوت بوده و با درصد خیلی پایین کاربردی متفاوت دارند. برای مقایسه نشاسته ذرت و آرد ذرت از نظر بافت باید آنها خود لمس کنید در صورت شنیدن صدای جیر جیر بدانید که پودر مورد نظر نشاسته می باشد که بسیار نرم و لطیف است.

نشاسته ذرت نسبت به آرد آن کاربرد بیشتری دارد و گاهی اوقات به عنوان جایگزین آن مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول تفاوت نشاسته ذرت و آرد ذرت

  1. آرد ذرت در چه رنگ های تهیه می شود؟
    این آرد عموما به رنگ زرد می باشد اما از آنجا که نژاد ذرت ها متفاوت است به رنگ های آبی، بنفش و سیاه نیز به دست می آید.
  2. از چه راه هایی می توان نشاسته ذرت و آرد ذرت را از یکدیگر تشخیص داد؟
    در صورتی که تشخیص آرد از نشاسته برای شما دشوار است می توانید با صدای آنها متوجه بافت هر یک شوید. نشاسته ذرت را میان انگشتان خود حرکت دهید در صورت شنیده شدن صدای جیر جیر پودر مورد نظر نشاسته می باشد. به خصوص هنگام اینکار هیچ زبری احساس نمی کنید.
  3. آرد ذرت کاربرد گسترده تری دارد یا نشاسته ذرت؟
    عموما آرد ذرت در موارد محدودتری مورد استفاده قرار می گیرد.
5/5 - (1 امتیاز)

۱ Comment

  • بسیار عالی و واقعا مفید قابل استفاده و از همه مهمتر به زبان ساده نوشته شده است . با سپاس فراوان از نویسنده محترم مقاله بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *