اکسید آهن چه رنگی است؟

اکسید آهن چه رنگی است؟

اکسید آهن

یکی دیگر از مواد شیمیایی پر استفاده اکسید آهن می باشد این ماده از آهن و اکسیژن تشکیل شده است. نام دیگر این ماده شیمیایی زنگ آهن است. باید در پاسخ  اکسید آهن چه رنگی است؟ بگوییم که به دلیل اینکه تا به حال بیش از 16 نوع از اکسید آهن شناسایی شده است به همین دلیل دارای رنگ های متفاوتی می باشد. همان طور که از اسم آن پیداست این ماده از پوسیدگی وسایل در همه شرایط آب و هوایی جلوگیری می کند و از این رو در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه تشکیل شدن اکسید آهن

بسیاری افراد بر این باوراند که اکسید آهن زمانی که آهن با اکسیژن یا آب در تماس باشد اکسید آهن به وجود می آید ولی در سنگ معدن به حالت طبیعی این ماده یافت می شود. ولی باید بگوییم تنها با تماس آب نیست که این ماده تشکیل می شود بلکه می توان به کلر هم اشاره داشت. نکته ای که قابل توجه می باشد آن است که واکنش هایی که توسط اکسید آهن به وجود می آیند از طریق انتقال الکترون از آهن به اکسیژن آغاز می شود یا اینکه این واکنش با دیگر فلزات انجام می شود اما در همه آنها، آهن زنگ نمی زند از همین رو باعث شده بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ های آهن اکسید

عامل ایجاد کننده رنگ های مختلف در این ماده شیمیایی ساختار مولکولی و نحوه قرارگیری اتم ها به خصوص تعداد مولکول های آب است. همه اکسید های آهن در آزمایشگاه های علمی مورد بررسی قرار می گیرند. برای اینکه بدانید اکسید آهن چه رنگی است؟ به مطالب زیر دقت کنید. لذا هر کدام از آنها به طور مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که در زیر به آنها اشاره شده است.

اکسید آهنگ چه رنگی دارد؟
رنگ های مختلف اکسید آهن

اکسید آهن قهوه ای

این ماده جامد معدنی به شکل پودر، بی بو و کاملا غیر سمی است. زنگ آهن در آب یک نامحلول می باشد. از این ماده معدنی در شبکه های فاضلاب و پساب استفاده می شود. زیرا موجب رسوب گرفتگی در لوله ها می شود. ph این محلول بین 6 تا 8 می باشد و از آن در صنایع تولید بتن، سیمان، محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می نمایند.

اکسید آهن سبز

یکی دیگر از رنگ های زنگ آهن، رنگ سبز می باشد. این نوع اکسید قادر است رطوبت را جذب کند. همچنین برای نگهداری از آن باید آن را در یک جای خنک نگهداری کنید. از این نوع اکسید برای تولید انواع کامپوزیت ها، صنایع لاستیک و پلاستیک، ساخت بتن، سیمان و تولید انواع رنگ های صنعتی استفاده می شود.

اکسید آهن آبی

یکی از پرکاربردترین اکسیدها، اکسید آهن آبی رنگ است که از آن در تولید محصولات آرایشی و سنتز ترکیبات آلی استفاده می شود.

زنگ آهن اخرا

این نوع از اکسید معدنی آهن به شکل پودر جامد قهوای تیره یا قرمز یافت می شود. یکی از مهم ترین کاربرد های آن در صنایع فلزی، استخراج و خالص سازی فلزات از سنگ معدن است.

اکسید آهن زرد

این نوع معرف به پیگمنت معدنی است و رنگ آن زرد مایل به سبز بسیار روشن است و ph آن متغیر بوده و اغلب به صورت دانه ای به فروش میرسد و مهم ترین کاربرد آن در تولید محصولات آرایشی است.

قیمت اکسید آهن زرد
اکسید آهن با رنگ زرد

اکسید آهن مشکی

در این نوع اکسید هم مانند دیگر اکسیدها غیر سمی است و نوعی از رنگ دانه های معدنی به حساب می آید با استفاده از این نوع اکسید می توانید از خوردگی ها جلوگیری کنید.

خرید و فروش اکسید آهن

به دلیل اینکه این ماده معدنی دارای چند نوع می باشد از همین رو در بخش های گسترده ای با درصد خلوص های متفاوت در بسته بندی با رنگ های مختلف که در کیسه های 25 کیلوگرمی به بازار عرضه می شود.

کاربرد های اکسید آهن چیست؟

با توجه به اینکه در بالا گفتیم که این ماده بسیار پرکاربرد است برای آشنایی بیشتر با این ماده به نکات زیر دقت کنید.

  • کاربرد نانو ذرات اکسید آهن در میکروب شناسی

    با استفاده از نانو ذرات که خواص ضد میکروبی دارند می توان توسط آن خواص دارویی بسیاری را مواد را کشف کرد. به همین علت برای تسریع محل عفونت استفاده می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین از این ماده برای تامین یون آهن مورد نیاز میکروارگانیسم استفاده می شود و غلظت بالای این ماده منجر به کاهش رشد سلولی می گردد.

  • کاربرد اکسید آهن در ریخته گری

    با استفاده از اکسید آهن قرمز می توان از رگه ای شدن قطعه های آهن جلوگیری کرد. از سوی دیگر در کارخانه های ریخته گری به دلیل استفاده زیاد از این ماده معدنی می توان به کاهش کرین گیری، جلوگیری از رگه و مقاومت در برابر ذوب اشاره کرد.

  • ساخت نوار مغناطیسی

    امروزه همه افراد از کارت بانکی استفاده می کنند و باید بدانید که درون این کارت ها نوار مغناطیسی قرار داده شده که موجب یک انرژی مخصوص بر روی یک آهنربای الکتریکی می شود.

کاربرد اکسید آهن چیست؟
کاربرد اکسید آهن در کشاورزی

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که درباره اکسید آهن چه رنگی است؟ باید بگوییم این ماده بسیار پرکاربرد است و در انواع رنگ ها وجود دارد. بهتر است قبل از استفاده از آن نکات ایمنی که باید در هنگام کار رعایت کنید را بدانید.

سوالات متداول درباره اکسید آهن چه رنگی است؟

1از اکسید آهن در چه بخش هایی استفاده می شود؟
از اکسید آهن در صنایع پلاستیک سازی، داروسازی و خوراکی استفاده می شود.
2چگونه اکسید آهن را خریداری کنیم؟
می توانیم این ماده را به صورت اینترنتی از سایت پگاه محیط خریداری کنیم.
3از اکسید آهن زرد در چه بخش هایی استفاده می شود؟
از اکسید آهن در تولید محصولات آرایشی استفاده می شود.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *