اهمیت شیرین کننده های صنعتی

اهمیت شیرین کننده های صنعتی در سایت پگاه محیط

شیرین کننده های صنعتی

از این شیرین کننده های در صنایع مختلفی استفاده می شود یکی از صنایعی که از این مواد استفاده بسیاری در آن می شود صنایع غذایی است. از این مواد به عنوان جایگزینی برای قند استفاده می شود. اما اهمیت شیرین کننده های صنعتی چیست؟ این شیرین کننده ها چه کاربردی دارند؟ آیا شیرین کننده های صنعتی مضر هستند؟

شیرین کننده صنعتی چیست؟ چه انواعی دارد؟

قند ماده ای است که برای شیرین کردن انواع محصولات از آن کمک می گیرند. صنایع مختلف به این ماده نیاز دارند و به این دلیل که قند به تنهایی پاسخگوی بازار نیست شیرین کننده های صنعتی به وجود آمده اند. شیرین کننده ها از مواد شیمیایی تولید می شوند و از آنها برای تولید مواد غذایی کمک گرفته می شود. اهمیت شیرین کننده های صنعتی تنها به این مورد محدود نمی شود.

خرید شیرین کننده های صنعتی در سایت پگاه محیط
انواع شیرین کننده های صنعتی

یکی از مزیت های بسیار بزرگ شیرین کننده های صنعتی کالری بسیار پایین آنها در کنار حجم بسیار بالای شیرینی است. این مزیت شیرین کننده های صنعتی باعث شده تا از آنها در تولید مواد رژیمی هم استفاده شود. به دلیل اینکه این شیرین کننده ها شیرین کنندگی بیشتری نسبت به قند و شکر صنعتی دارند بسیار مقرون به صرفه تر هم هستند.

معروف ترین شیرین کننده های صنعتی

برخی از این شیرین کننده ها هستند که استفاده بیشتری از آنها می شود که عبارتند از:

  1. سوکرالوز
  2. ساخارین
  3. سیکلمات
  4. نئوتام
  5. آونتام
  6. آسپارتام
  7. سیکلا مات
  8. فنیل آلانین
  9. سوربیتول
  10. نئو هسپریدین

به دلیل اینکه در ساخت این شیرین کننده ها از مواد شیمیایی استفاده می شود برخی می گویند که این مواد مضرات بسیاری دارند اما فواید بسیار زیاد این مواد باعث اهمیت شیرین کننده های صنعتی شده است. جالب این است که روز به روز استفاده از این مواد در صنایع غذایی افزایش پیدا می کند. اما این شیرین کننده ها چه کاربردی دارند؟

کاربرد شیرین کننده ها صنعتی

همانطور که گفته شد کاربرد گسترده این مواد در صنعت مواد غذایی است. زیرا بیشتر مواد غذایی به شیرینی در ساختار خود نیاز دارند. از کاربردهای مهم این شیرین کننده ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد غذایی پخته و کنسروها برای تولید به این شیرین کننده ها نیازمند هستند.
  • در تولید بیسکویت ها، آبنبات ها، ژله ها از این مواد استفاده می شود.
  • شیرین کننده های صنعتی مواد اصلی تولید مرباها هستند.
  • در تولید لبنیات از این مواد استفاده می شود.
  • در پخت و پزهای خانگی هم می توان از این مواد استفاده کرد.
  • در تولید غذاهای رژیمی از این مواد استفاده می شود.
    کاربرد شیرین کننده های صنعتی در پگاه محیط
    شیرین کننده ها

باتوجه به کاربردهای ذکر شده متوجه اهمیت شیرین کننده های صنعتی می شوید. اما این شیرین کننده ها چه فوایدی دارند؟

فواید شیرین کننده های صنعتی چیست؟

به دلیل اینکه در تولید این مواد از مواد شیمیایی استفاده می شود برخی معتقدند که این مواد فایده چندانی ندارند.

شیرین کننده های صنعتی چه فوایدی دارند؟
برخی از شیرین کننده های صنعتی

اما از فواید این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخلاف باور بیشتر افراد این مواد باعث آسیب رساندن به دندانها نمی شوند.
  • می توانند وزن را کنترل کنند.
  • می توانند قند خون را کنترل کنند.

مضرات شیرین کننده های صنعتی

بررسی های گوناگونی بر روی این شیرین کننده ها  انجام شده است که باعث شده برخی شایعات در مورد این مواد رد شود. یکی از این شایعات مربوط به ساخارین بود که می گفتند این ماده باعث سرطان مثانه می شود اما بررسی ها این گفته را رد کرد.

سازمان غذا و دارو با انجام بررسی هایی اعلام کرد که استفاده از شیرین کننده های صنعتی خطری ندارد و اجازه استفاده از آنها را صادر کرد.

آسپارتام چیست؟

یکی از شیرین کننده های صنعتی است که دارای کالری بسیار پایین می باشد. این ماده هم به شما لذت استفاده از مواد شیرین را می دهد و هم موجب کاهش مصرف قند می شود. از این ماده برای تولید بسیاری از مواد غذایی استفاده می شود زیرا شیرین کنندگی بالایی دارد ولی قند آن کم است.

از این ماده در تولید آب های طعم دار، نوشابه های رژیمی، شیر و ماست کم چرب، آدامس ها و سس ها استفاده می شود. آسپارتام از دو آمینو اسید به نام اسید آسپارتیک و فنیل آلانین به وجو می آید.

الکل قندی چیست؟

یکی از انواع شیرین کننده های جدید می باشد که در سبزی و میوه وجود دارد. بر خلاف اسم این مواد در ساختار آنها الکل وجود ندارد. الکل بر اثر ماندگاری در برخی مواد به طور طبیعی به وجود می آید به همین دلیل به این مواد الکل های قندی می گویند.

این مواد کالری پایینی را دارا می باشند بنابراین برای کسانی که به دنبال تناسب اندام می باشند مفید هستند.

سخن پایانی

شیرین کننده های صنعتی دامنه کاربرد گسترده ای دارند و روز به روز هم از آنها استفاده بیشتری می شود. با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو این مواد را بی خطر معرفی کرده صنایع مختلفی روی به استفاده از این مواد آورده اند و باعث اهمیت شیرین کننده های صنعتی شده است. برای خرید انواع شیرین کننده های صنعتی و سولفات آلومینیوم با بهترین قیمت به سایت پگاه محیط مراجعه کنید.

اهمیت شیرین کننده های صنعتی

1آیا از آسپارتام می توان در پخت مواد غذایی کمک گرفت؟
بله از این ماده می توان برای تولید مواد غذایی کمک گرفت. اما باید دقت داشت که در موادی که به پخت طولانی نیاز دارند نباید از این ماده استفاده کرد زیرا حرارت زیاد باعث می شود این ماده شیرینی خود را از دست بدهد.
2کاربرد دکستروز چیست؟
در پخت مواد شیمیایی و همچنین در صنایع داروسازی استفاده زیادی از این شیرین کننده می شود.
3سوربیتول چیست؟
یک کربوهیدرات است که در آب محلول می باشد و در سبزیجات و میوه ها بطور طبیعی وجود دارد. از آن برای تولید شیرینی و تولید مواد بسته بندی شده استفاده می شود.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *