استخراج طلا با استفاده از اسید نیتریک

استراخ طلا با استفاده از اسید نیتریک

طلا یکی از فلزات گران بها و با ارزشی است که از معادن مختلف استخراج می شود و کاربرد زیادی در ساخت جواهرات دارد. طلا  از فلزات با ارزشی است که درخشان بوده و بسیار نرم و منعطف می باشد که در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی دارد. از طرفی یک رسانای عالی برای الکتریسته و گرما نیز به حساب می آید. در گذشته این فلز از معادن مختلف کشف و استخراج می شده اما این روزها استخراج طلا با استفاده از اسید نیتریک انجام می شود.

تعریف اسید نیتریک:

اسید نیتریک یک ماده شیمیایی است که به صورت مایع بوده و ظاهر شفاف مانندی دارد. این ماده با توجه به کارآیی بالایی که دارد در صنعت فولاد و چوب بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

طلا یکی از فلزات قیمتی و گران بها به حساب می آید که در تماس با اسید نیتریک که شبیه یک اسفنج عمل می کند و این ماده را به خوبی به خود جذب می کند.

بنابراین اسیدنیتریک به عنوان یک ماده شیمیایی این قابلیت را پیدا می کند که طلا را به خوبی از سایر فلزات دیگر جدا کند. به طور  مثال در ماسه های سیاه رنگ می توان استخراج طلا را با استفاده از اسید نیتریک انجام داد.

مس و نقره از جمله فلزاتی هستند که در تماس با اسید نیتریک سریع واکنش نشان می دهند و در اسید نیتریک سریع حل می شوند که در نتیجه مس و نقره به راحتی از طلا جدا می شوند.

اسید نیتریک داخل یک بالن 250 میلی لیتری به رنگ زرد

 

نکات مهم در زمان استخراج طلا با استفاده از اسید نیتریک:

اسید نیتریک یک ماده شیمیایی است که در زمان استفاده از این ماده باید نکات ایمنی را رعایت کرد. اگر چه  استخراج طلا با استفاده از اسید نیتریک موجب جدا شدن سایر فلزات از طلا می شود اما باید برای انجام چنین عملیاتی قبل از هر چیز از یک ماسک تنفسی استفاده کنید.

با توجه به شیمیایی بودن اسید نیتریک می توان نتیجه گرفت که این ماده در زمان استفاده دودی نارنجی رنگ و سمی از خود تولید می کند که بسیار خطرناک است و سلامتی انسان را به خطر می اندازد.

آموزش استخراج طلا با استفاده از اسید نیتریک:

طلا از جمله فلزات کمیاب و گرانبهایی است که در صنعت جواهر سازی بسیار پرکاربرد می باشد. در گذشته استخراج طلا از معادن های مختلف انجام می شد اما این روزها استخراج طلا به شکل دیگری است و با استفاده از موادی همچون اسید نیتریک می توان به راحتی طلا را از سایر فلزات جدا کرد.

نحوه استخراج طلا با استفاده از اسید نیتریک به شرح زیر است:

  • همه قطعات را باید جدا کرد و در یک بشل قرار دهید. البته به این نکته دقت داشته باشید که اندازه بشل باید بزرگتر باشد که در غیر این صورت می توانید قطعات فلزات را کوچک تر کنید تا به خوبی در بشل قرار بگیرند.
  • مقداری محلول به قطعات موجود در بشل اضافه کنید بعد از مدتی صبر کردن متوجه رنگ سبز تیره محلول خواهید شد. البته با تیره شدن رنگ محلول عملیات تیزآب راحت تر انجام می شود.
  • بعد از انجام این عملیات باید مواد باقی مانده را از محلول اسید نیتریک بیرون بیاورید و با آب مقطر به خوبی شستشو دهید.
  • در مرحله بعدی مواد را در بشل دیگری که حاوی اسید هیدرولیک است قرار دهید و در ادامه نیز کم کم اسید نیتریک را اضافه کنید تا طی این فرآیند تیزآب تولید شود و فلزات باقی مانده در محلول تیزآب به خوبی از طلا جدا شوند.
  • در این مرحله کمی صبر کنید و بعد از ته نشین شدن محلول کار را ادامه دهید. در ادامه نیز با استفاده از یک کاغذ صافی مواد باقی مانده را از صافی عبور دهید و به خوبی با محلول کلرید طلا شستشو دهید.

البته آموزش استخراج طلا با اسید نیتریک به صورت تئوری کامل نخواهد بود و بهتر است به صورت عملی آموزش ببینید.

اسید نیتریک در ظرف مخصوص خود

 

قیمت اسید نیتریک:

اسید نیتریک یک محلول شیمیایی است که به دلیل کارآیی بالایی که دارد در صنایع نظامی، پلاستیک و همچنین در کودهای ازته به کار می رود. البته با توجه به اهمیت این ماده می توان برای استخراج طلا از آن استفاده کرد. این ماده در تماس با سایر فلزات واکنش پذیری بالایی دارد و به عنوان یک ماده اکسنده و غیر قابل اشتعال بسیار پرکاربرد می باشد. البته قیمت اسید نیتریک با در نظر گرفتن میزان خلوص آن تعیین می شود که با توجه به این امر در بازار با قیمت های مختلفی خرید و فروش می شود.

سخن پایانی:

اسیدنیتریک به عنوان یک ماده شیمیایی این قابلیت را دارد که طلا را به خوبی از سایر فلزات دیگر جدا کند به همین دلیل یک ماده موثر در جداسازی سایر فلزات از طلا می باشد.

ما در این مقاله به کاربرد مفید استخراج طلا با استفاده از اسید نیتریک پرداختیم امیدواریم اطلاعات که بیان کردیم برای شما مفید واقع شود. اگر تمایل به سفارش و خرید این محصول را دارید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سواالات متداول درباره استخراج طلا با استفاده از اسید نیتریک:

۱. علت استفاده از اسید نیتریک در بازیافت طلا چیست؟

طلا یکی از فلزات گران بها و در عین حال قیمتی است که ارزش بالایی دارد. از طرفی در برابر خورندگی نیز از جمله فلزاتی است که بسیار مقاوم می باشد که تحت این امر استخراج طلا با استفاده از اسید نیتریک بهترین روش به حساب می آید.

۲. آیا اسید نیتریک برای محیط زیست خطر آفرین است؟

این ماده به دلیل شیمیایی بودن بسیار سمی می باشد که در زمان استفاده از آن گاز سمی از خود ایجاد می کند که برای محیط زیست بسیار خطرناک است.

۳. در استخراج طلا با استفاده از اسید نیتریک به چه موادی نیاز است؟

در انجام عملیات استخراج طلا با کمک اسید نیتریک به موادی همچون سنگ محک، قطره چکان، تیزآب سلطانی و اسید نیتریک (HNO3) ، محلول 65٪ نیاز است.

۴. اسید نیتریک را باید از کجا خریداری کرد؟

برای استخراج و جداسازی طلا از سایر فلزات بهترین روش استفاده از اسید نیتریک است. برای خرید اسید نیتریک می توان به وبسایت فروشگاه مواد شیمیایی یا فروشگاه های صنعتی که به صورت آنلاین در فضای مجازی فعالیت می کنند مراجعه کرد و سفارش خود را از این طریق ثبت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

۵ Comments

  • سلام . دستتون درد نکنه مقاله ی خوبی منتشر کردید . اگه دفعه ی اول اسید نیتریک ریختیم ولی به صورت کامل فلزات مثل آهن یا استیل و پلاستیک از هم جدا نشدن و یه مقداری کنار طلامون وجود داشت میتونیم از محلول ترکیبی اسید هیدروکلریک و نیتریک یا همون تیزاب سلطانی استفاده کنیم و بعدش با استفاده از SNB یا همون سودیوم متابیسولفیت اون رو رسوب گیری کنیم . این چیزی که گفتم امکان پذیره ؟ روش خوبیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *