از بین بردن زنگ آهن با مواد شیمیایی ساده

از بین بردن زنگ زدگی آهن

از بین بردن زنگ زدگی آهن

زنگ زدگی آهن نوعی خوردگی به شمار می رود. که اگر در زمان مناسب ترمیم نشوند، می تواند خسارت ها جبران ناپذیری را به وجود بیاورد. برای از بین بردن زنگ زدگی آهن از مواد شیمیایی ساده ای چون سرکه سفید، اسید سیتریک و… استفاده می شود.

زنگ زدن آهن چیست؟

آهن و بسیاری دیگر از فلزات در مجاورت با آب و اکسیژن موجود در هوا به مرور دچار زنگ زدگی می شوند. اکسیژن یک نافلز فعال می باشد که در هوای مرطوب به راحتی با آهن وارد واکنش شده و اکسید آهن یا همان زنگ آهن را به وجود می آورد. می توان از روی ظاهر میله های زنگ زده که به به سمت رنگ قرمز رفته اند، آنها را شناسایی کنید.

روش های از بین بردن زنگ زدگی آهن

زنگ زدگی آهن در اثر واکنش دادن اکسیژن با اتم های Fe در محیط مرطوب اتفاق می افتد. برای از بین بردن آن می توان از مواد شیمیایی چون سرکه سفید، جوش شیرین و.. استفاده کرد. که در ادامه مطلب نحوه استفاده از این مواد شیمیایی ساده اشاره خواهیم کرد.

 از بین بردن زنگ آهن
از بین بردن زنگ زدگی آهن

سرکه سفید یا همان اسید استیک

برای از بین بردن زنگ زدگی آهن می توان از اسید استیک استفاده کرد. اگر جسم مورد نظر کوچک می باشد، جسم را درون حمام مواد شستشو دهید. اما اگر جسم مورد نظر بزرگ است می توانید اسید استیک را به یک پارچه روی آهن بمالید و بگذارید تا چند ساعت به همان حالت باقی بماند.

همچنین می توانید برای تمیزتر شدن فلز از یک برس آلومینیوم آغشته به سرکه استفاده کنید و زنگ زدگی را پاک نمایید. زمانی که رنگ فلز به حالت طبیعی خود بازگشت، مجدد آن را با آب وصابون تمیز و خشک کنید.

از بردن خانگی آهن با لیمو

ساده ترین روش خانگی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن استفاده از لیمو است. این روش برای از بین بردن زنگ زدگی های کوچک قاشق و چاقو و… مناسب می باشد. ابتدا سطح مورد نظر را کاملا شستشو دهید تا ب روی آن چربی باقی نماینده باشد. کمی نمک به سطح خوردگی ها بریزد.

سپس بر روی آن لیمو را بچکانید و بگذارید تا حدود 2 الی 4 ساعت بماند. د رصورت نیاز می توانید این فرآیند را مجدد تکرار کنید. در نهایت سطح فلز را با آب و صابون شستشو دهید.

جوش شیرین یا همان سدیم هیدروژن کربنات

یکی دیگر از مواد شیمیایی خانگی برای از بین بردن زنگ زدگی آهن مورد استفاده قرار می گیرد، سدیم هیدروژن کربنات می باشد. برای زنگ زدگی ها سطحی و نازک مورد استفاده قرار می گیرد. ابتدا کمی جوش شیرین را با آب کم ترکیب کرده تا حالت غلیظی پیدا کند. سپس خمیر را بر روی سطح فلز پخش کنید و اجازه دهید تا برای مدت زمان 2 ساعت روی آن باقی بماند. در آخر با کمک یک برس فلزی و آب و صابون روی سطح فلز را شستشو دهید.

جوش شیرین
از بین بردن زنگ آهن با جوش شیرین

اسید سیتریک یا همان جوهر لیمو

اسید سیتریم رد از بین بردن اکسید آهن بسیار قوی می باشد. این روش به نسبت سایر روش های بالایی قوی تر است. به همین خاطر پیشنهاد می شود که اگر روش ها بالا جواب ندارد، از اسید سیتریک استفاده کنید.

نکته دیگری که در این روش وجود دارد، این است که این رنگ اسید می تواند به رنگ سطح نیز آسیب بزند. بنابراین اگر رنگ برای شما اهمیت دارد، بهتر است به سراغ این روش نروید.

یک حمام چند اینچی از آب گرم درست کنید و 2 الی 3 قاشق غذاخوری از این ماده را به آن اضافه کنید. سپس کالای زنگ زده را در مام قرار داده و بگذارید تا یک شبانه روز در این شرایط قرار بگیرد. در آخر می توانید از سم نیز کمک بگیرید.

از بین بردن زنگ زدگی آهن با اسید فسفریک

یکی از رایج ترین مواد شیمیایی که برای از بین بردن زنگ زدگی آهن مورد استفاده قرار می گیرد، اسید فسفریک می باشد. این ماده یک اسید بسیار قوی است که در صورت رعایت نشدن نکات ایمنی آن، خسارت ها زیادی را به وجود می آورد.

 اسید فسفریک
از بین بردن زنگ آهن با اسید فسفریک

فسفریک اسید زمانی که روی فلز زنگ زده شده قرار می گیرد، آن را به یک ترکیب محلول در آب تبدیل می کند که به سرعت پاک می شود. برای کار با این ماده استفاده از دستکش، روپوش و… را فراموش نکنید.

اسید شویی آهن با اسید اگزالیک

یکی از اسید هایی که برای از بین بردن زنگ زدگی آهن از آن بهره گرفته می شود، اسید اگزالیک می باشد. به ازای هر گالن آب سه قاشق غذاخوری اسید اگزالیک را با هم ترکیب کنید. زمانی که محلول اسید در برابر فلز زنگ شده قرار می گیرد، یک واکنش شیمیایی از کمپلکس یونی بی رنگ ساخته می شود که به خوبی در آب حل می شود.

مدت زمانی که باید فلز را درون محلول اسید اگزالیک خواباند متغیر است و بسته به حجم زنگ زدی آهن دارد. در آخر مجدد روی سطح فلز را شستشو دهید. چرا که ماندن اسید روی فلز می تواند باعث خوردگی آن نیز شود.

سخن پایانی

برای خرید انواع مواد شیمیایی صنعتی با قیمت مناسب و با بهترین کیفیت می توانید به سایت پگاه محیط آرین مراجعه کنید. انواعی از حلال شیمیایی چون اتیلن گلیکول، سولفات آلومینیوم و… را از فروشگاه پگاه محیط تهیه نماید.

سوالات متداول درباره از بین بردن زنگ آهن

1 ساده ترین روش برای از بین بردن زنگ آهن در خانه چیست؟
می توانید یک حلقه لیمو یا سیب زمینی ( حاوی اگزالیک اسید) را به همراه جوش شیرین و نمک روی سطح فلز بگذارید تا از زنگ زدگی را از بین ببرد.
2زنگ زدن آهن چه معایبی را به دنبال دارد؟

زنگ زدن آهن به سرعت موجب خوردگی، شکستگی و از کار افتادگی وسایل آهنی می شود. ترکیبات شیمیایی آهن تغییر کرده و دچار فرسودگی می شود.

3 آیا میتوان زنگ شدگی سطحی ار با نوشابه از بین برد؟
نوشابه های گاز دارد به دلیل داشتن مقداری فسفریک اسید، می تواند به از بین بردن زنگ زدگی های سطحی کمک کنند.
2.9/5 - (7 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *