عملکرد اسید استیک در رنگرزی

کارکرد استیک اسید در رنگرزی

کارکرد اسید استیک در رنگرزی

در رنگ رزی معمولا از اسید های زیادی استفاده می شود که اسید استیک یا همان جوهر سرکه می گویند. از اسید ها برای انجام عمل خاص و یا بهتر شدن عملکرد رنگ رزی استفاده می شود. بهتر است اول یک نگاهی به ساختار اسید استیک بیاندازیم.

کارکرد اسید استیک
اسید استیک

اسید استیک

اسید استیک یک نوع اسید ترکیب آلی با فرمول (CH3COOH) مولکولی باشد که، یکی از مهم ترین ترکیبات در کربوکسیلیک اسید ها می باشند. نام های دیگر اسید استیک عبارتند از اتانوئیک اسید، استیک اسید، گلاسیال و اتیل اسید می باشند که معمولا امروزه بیشتر آن را به نام اسید استیک صدا می زنند.

شکل و ظاهر اسید استیک به نحوی است که کاملا بی رنگ و یا بی بو می باشد که بیشتر شبیه سرکه خوراکی می باشد که قدرت خوراکی بالایی دارد به نحوی که اگر آن داخل آب ریخته شود سریعا حل می شود.

تولید اسید استیک

امروزه به دلیل استفاده از اسید استیک در صنایع و کشاورزی درخواست های زیادی برای در یافت آن دارند اما اسید استیک به دو صورت مصنوعی و طبیعی که توسط باکتری ها ایجاد می شوند تولید می شود. تولید طبیعی آن به صورتی می باشد که هنگامی یک غذایی فاسد شود و فرآیند تخمیر در آن صورت می گیرد اسید استیک در آن تولید می شود.

به طور کلی اسید استیک شیمیایی توسط تخمیر و کربوهیدرات های که اکسید می شوند به صورت طبیعی تولید می شوند که به آن سرکه نیز گفته می شود. از اسید استیک در صنایع آماده سازی استات های فلز، سلولز استاد در تولید فیلم های عکاسی، رنگ رزی و… استفاده می شود.

نگه داری از اسید استیک

اسید استیک را باید معمولا در از تابش نور مستقیم خورشید و یا سایر مواردی که باعث آتش می شوند نگه داری کرد.

کاربرد های اسید استیک

1-استفاده در رنگرزی: از اسید استیک در رنگرزی معمولا برای سبک شدن آبهای سنگین،رقیق تر شدن رنگ ها، خنثی نمودن محیط قلیایی حمام رنگرزی

2-کاربرد در کشاورزی: در کشاورزی معمولا از این اسید برای از بین بردن علف های هرز و یا علف کشنده استفاده می شود.

3-صنایع پزشکی: برای ضد عفونی کننده برخی باکتری ها و در درمان عفونت گوش خارجی به دلیل رشد قارچ یا باکتری کاربرد دارد و در جهت دیگر برای شناسایی برخی سرطان ها استفاده می شود.

عملکرد اسید استیک در صنعت پزشکی
اسید استیک در صنعت پزشکی

نحوه تولید اسید استیک صنعتی

1-کربونیلاسیون متانول: در این روش متانول با مونوکسید کربن در فشار های بالا (ATM 200) واکنش داده و از این واکنش اسید استیک به وجود می آید.

2-اکسیداسیون اتالدئید

اسید استیک در رنگرزی

بیشتر افرادی که در صنعت رنگرزی کار می کنند از اسید برای رنگ آمیزی پارچه و یا تنظیم PH استفاده می کنند. کاربرد اسید استیک در رنگرزی چاپ موم،چاپ موم روی پنبه خالص که بیشتر در افریقا هم محبوب است. استفاده از استیک در رنگرزی برای یخبندان در رنگ آمیزی و تکمیل فرآیند های اکریلیک،داکرون،نایلون و سایر الیاف شیمیایی،پشم و ابریشم و سایر الیاف حیوانی، پنبه ،پارچه ،نخ و سایر الیاف گیاهی  استفاده می شود.

تصویری از کارکرد اسید استیک در رنگرزی
اسید استیک در رنگرزی

یکی دیگر از ویژگی های اسید استیک که نسبت به اسید های دیگر آن را متمایز می سازد مواد رنگی مانند بنزیدین زرد G می باشد.

به طور خلاصه اسید استیک به صورت گسترده در صنعت رنگرزی و چاپ استفاده می شود و یکی از اسید های آلی است که به طول گسترده استفاده می شود. معمولا به عنوان رنگهای آزوئیک، ماده مقاوم در برابر قلیایی، رنگ پراکنده در موارد کمکی رنگرزی پلی استر نیز استفاده می شود.

استفاده از اسید استیک در لباس

زمانی که ما اسید استیک را به لباس یا پارچه اضافه می کنیم، پارچه به طول کامل تبدیل به اسید نمی شود زیرا لباس از جنس پارچه است. اما اما اگر لباس درون اسید وجود داشته باشد امکان دارد به پوست انسان آسیب بزند. پارچه ها یا لباس ها در هیچ یک از اسید ها یا بازها قرار نمی گیرند زیرا به صورت و شکل عنصر نمی باشند اما اگر بخواهیم در مورد اسید سیتریک قضاوت کنیم آن دسته از اسید ها می باشد.

گاهی اوقات مردم  از سرکه استفاده می کنند و این یک اسید در مقیاس PH 3 می باشد.اما این مورد ویژه در مورد لباس ها است، بنابرین آنها به عنوان یک اسید یا باز در نظر گرفته نمی شوند اما اگر حاوی مقدار بیشتری اسید استیک باشد، می توان آن را به عنوان یک ماده حاوی اسید بیشتر نامید.

استیک اسید در نساجی

اسید استیک که یک نوع مایع خالص بی رنگ و بی بو می باشد با بویی تیز گاهی اوقات به عنوان مایع خوراکی و گاهی به عنوان قال اشتعال می باشد. این مایع در درجه 16.6 سانتی گراد منجمد می شود. اسید استیک در محلول های آبی می تواند خود را تفکیک کند و یون استات تولید کند.

استات تولید شده توسط استیک اسید

استات ها که یک مواد شیمیایی توسط تفکیک استیک اسید می باشد یک گروه بسیار پر کاربرد می باشد که در مصارف نساجی رنگرزی،دارویی،بیولوژیکی  می باشند که با تغیر شیمیایی اسید استیک برای تولید نمک ساخته می شود.

استات تولید شده توسط اسید استیک
استات اسید استیک
نتیجه گیری

در آخر به این جمع بندی می رسیم که اسید استیک نوعی محلول حلال می باشد که در صنعت های زیادی کاربرد دارد از جمله صنعت نساجی رنگرزی می باشد که برای رقیق تر کردن رنگ ها. چاپ موم،چاپ موم روی پنبه استفاده می شود. کاربرد دیگ اسید استیک در نساجی این می باشد که اسید را تفکیک کرده و محلول جدیدی به وجود می آید.

[faq title=”سوالات متداول اسید استیک” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا می توان به تنهایی اسید استیک تولید کرد برای کار؟؟” number=”1″]ماید گفت که متاسفانه تولید اسید استیک به نحوی نیست که هر انسان بتواند به طور ساده ای بتواند آن را تولید کند و حتما نیاز است که توسط دستگاه های خاص صنعتی استفاده کنند برای تولید آن و تلاش برای درست کردن آن بدون تجربه و مهارت عواقب جبران نا پذیر دارد.[/faq_item][faq_item title=”از کجا و چگونه اسید استیک تهیه کنیم؟” number=”2″]معمولا در ابزار آلاتی که محصولات لوازم مربوط به کار فروخته می شود این نوع محلول هم امکان دارد بفروشند اگر در فروشگاه های محلتان نبود بهتر است به بازار مراجعه کنید برای تهیه آن.[/faq_item][faq_item title=”آیا اسید استیک به پوست انسان آسیب می زند؟” number=”3″]در پاسخ این سوال گاهی تردید وجود دارد اگر اسید استیک به صورت مستقیم به پوست برخورد کند بله امکان وارد شدن آسیب به پوست وجود دارد ولی اگر از پارچه ای که در نساجی تولید شده است و در آن اسید استیک استفاده شده باشد درصد وارد شدن آسیب به بدن انسان کم می باشد.[/faq_item][faq_item title=”آیا می توان از اسید استیک به عنوان محلول خوراکی استفاده کرد؟” number=”4″]تا حدی می توان گفت بله معمولا از اسید استیک در سرکه استفاده می شود که با یک محلول دیگر ترکیب شده و سرکه خوراکی به وجود می آید.[/faq_item][/faq]
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *