آمونیوم پروکسی دی سولفات

کاربرد آمونیوم پروکسی دی سولفات

ماده شیمیایی

مواد شیمیایی صنعتی به عنوان مهم ترین پایه های صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. هر ماده شیمیایی حاصل از ترکیب چند ماده شیمیایی است. نوع ماده شیمیایی بنا بر میزان عناصر مصرفی تغییر می کند. آمونیوم پروکسی دی سولفات و آمونیوم پرسولفات هم یک ماده شیمیایی است.

آمونیوم پروکسی دی سولفات

آمونیوم پروکسی دی سولفات دارای فرمول شیمیایی  NH4)2S2O8) است. این ماده از اکسید کننده های قوی است که در صنایع مختلف استفاده وسیعی را دارد. این ماده بی بو و زرد کم رنگ است.

از نام های این ماده شیمیایی می توانیم به آمونیوم پروکسی دی سولفات، دی آمونیوم دی پراکسی دی سولفات و دی آمونیوم پراکسو دی سولفات اشاره کرد.

آمونیوم پرسولفات به صورت پودری است و حالتی بلور شکل را  دارد. این ماده از انئاع نمک ها است. آمونیوم پروکسی دی سولفات نام دیگر آن است.  این ماده در آب حل می شود و گرماگیر است. این ماده به راحتی اشتعال پیدا نمی کند. به خودی خود هم ایجاد خطر نمی کند. ولی موجب سوختن مواد دیگر می شود. در صورت سوختن مواد دیگر، گازهای سمی تولید می کند. از این گازها می توان به آمونیاک اکسید نیتروژن، اکسید گوگرد اشاره کرد.

روش تولید آمونیوم پروکسی دی سولفات مثل پراکسید های دیگر از روش الکترونیکی است. آمونیوم پروکسی دی سولفات در آب و هم چنین متانول به خوبی حل می شود.

تصویری از آمونیوم پروکسی دی سولفات و نگهداری از چوب
آمونیوم پروکسی دی سولفات و نگهداری از چوب

تجزیه در آمونیوم پروکسی دی سولفات

این محلول در دمای اتاق با سرعت اسیدی می شود. در دمای بالاتر هم رفته رفته تجزیه می شود. این ماده به رطوبت حساس است و در یک محیط مرطوب تجزیه می شود. آنگاه پروکسید هیدروژن آزاد می شود.

کاربردهای مهم از آمونیوم پروکسی دی سولفات

  • به عنوان ماده اولیه برای کودهای شیمیایی و سم پاشی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در تولید مواد شوینده هم مورد استفاده است.
  • به عنوان لایه بردار در محصولات آرایشی استفاده می شود.
  • برای نگهداری چوب هم کاربرد دارد.
  • در صنایع غذایی
  • پلاستیک سازی
  • کاغذ سازی
  • حشره کش
  • قارچ کش

ویژگی های آمونیوم پروکسی دی سولفات

  1. دارای اکسیداسیون قوی و خوردگی است.
  2. تجزیه راحتی را ندارد.
  3. جذب رطوبت در آن اسان نیست.
  4. در آب گرم حلالیتش افزایش پیدا می کند.
  5. می شود آن را به سدیم هیدروژن و پراکسی هیدروژن در محلول آبی هیدرولیز کرد.
تصویری از کاربرد آمونیوم پروکسی دی سولفات در کشاورزی
کاربرد آمونیوم پروکسی دی سولفات در کشاورزی

موارد ایمنی در ارتباط با آمونیوم پروکسی دی سولفات

از خوردن این ماده پرهیز شود.
با خوردن مقدار زیادی از آمونیوم پروکسی دی سولفات معده شما شروع به خونریزی می کند. ممکن است که باعث بیهوشی هم بشود. تنفس را دچار مشکل می کند و اگر هم کم استفاده شود، موجب تنگی مری می شود.
از تماس مستقیم آن با دست و صورت پرهیز کنید.
از دستکش و محافظ برای چشم خود استفاده کنید.

آمونیوم پرسولفات یک ترکیب معدنی یا نمک بی رنگ (سفید رنگ) و بدون بو است که در آب بسیار محلول می باشد. این ماده یک اکسید کننده قوی است که به عنوان یک ماده تمیز کننده و سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد. حل شدن نمک در آب یک فرآیند درون گرما می باشد. این ماده در بازار با نام های آمونیوم پروکسی دی سوفات، در آمونیوم پروکسی دی سولفات، AP  و APS  نیز شناخته می شود.

روش تولید آمونیوم پروکسی دی سولفات

اولین بار هیو مارشال به روش زیر آن را تولید کرد.

پر سولفات آمونیوم با محلول غلیظی از سولفات آمونیوم یا بی سولفات آمونیوم در اسید سولفوریک غلیظ با چگالی بالا تولید می شود. از الکترود های پلاتین در این روش استفاده می شود.

در فرآیند الکترولیز این ترکیب در ابتدا HSO4 بارش را از دست داده و بعد از آن در آند پروکسی دی سولفات اسیدی را تولید می کند. آن گاه از واکنش آمونیوم سولفات، آمونیوم پرسولفات به دست می آید. کریستاله و بلوری شدن و نیز جداسازی به صورت سانتریفیوژ صورت می گیرد. در نهایت با خشک کردن آمونیوم پرسولفات هنگامی که در آند به یک غلظت مشخصی برسد، تولید آن صورت می گیرد.

شرایط نگهداری پرسولفات آمونیوم

این ماده غیر قابل اشتعال است ولی دارای شرایط احتراق است و بنابراین ممکن است که اکسیژن آزاد کند. پس بهتر است که در ظروف خشک و بسته نگهداری شود.

تصویری از کاربرد آمونیوم پروکسی دی سولفات درکاغذ سازی
کاربرد آمونیوم پروکسی دی سولفات درکاغذ سازی
سخن آخر

در نگهداری و استفاده از این ماده شیمیایی باید بسیار دقت داشته باشید و از تماس آن با پوست و چشم جلوگیری شود. این ماده خطرناک است و از دسترس کودکان به دور باشد.

 

[faq title=”سوالات متداول آمونیوم پروکسی دی سولفات” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”اگر فردی به اشتباه آمونیوم پروکسی دی سولفات خورد باید چه کنیم؟” number=”1″]اگر فرد بیهوش شده باشد، به آن چیزی را نخورانید و اگر که هوشیار است است دهانش را با آب بشویید و یک لیوان آب را  به او بخورانید. معمولا هنگام خوردن بازها، آبلیمو و آب پرتقال و اسیدی ها، شیر و آنتی اسید اثر خوبی را دارد.[/faq_item][faq_item title=”عوارض خوردن آمونیوم پروکسی دی سولفات چیست؟” number=”2″]

حوردن آمونیوم پروکسی دی سولفات  بسیار خطرناک است و عوارض آن تهوع استفراغ و درد شکمی است.

[/faq_item][faq_item title=”شکل ظاهری آمونیوم پرسولفات چگونه است؟” number=”3″]پودرهای کریستالی گونه ای است که کم رنگ تا بی رنگ است. یک جامد بلوری و بدون بو است.[/faq_item][/faq]
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *