کود شیمیایی برای محصولات کشاورزی

کود شیمیایی برای محصولات کشاورزی

کود شیمیایی

هرگونه مواد طبیعی یا غیر طبیعی که باعث افزایش بافت گیاهان می شود کود نامیده می شود. کود به عنوان یک ماده مغذی برای رشد گیاه محسوب می شود. در گذشته از کود های حیوانی برای رشد محصولات کشاورزی استفاده می کردند. ولی امروزه به علت کمبود مواد غذایی مجبور هستند از محصولات کود شیمیایی استفاده کنند. در زیر انواع کود شیمیایی برای محصولات کشاورزی را بیان کرده ایم. با توجه به به نوع خاک نوع کود را انتخاب کنید.

انواع کودهای شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی

چندین نوع موادی مغذی برای تقویت خاک، بالا بردن حاصلخیزی خاک و برای افزایش عملکرد محصول استفاده می شود. به طور کلی کود ها به دسته تقسیم می شوند که شامل موارد زیر می باشند که عبارتند از:

  1. کود شیمیایی
  2. کود آلی
  3. کود بیولوژیک
انواع کود های شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی
انواع کودهای شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی

انواع کود شیمیایی

با گذشت زمان تولید کودها رو به افزایش است، استفاده از  کودها موجب زیاد شدن محصول می گردد ولی از طرف دیگر باید در نظر داشته باشید که کود های شیمیایی باعث آسیب های زیادی به خاک و موجودات زنده می شوند. یکی دیگر از مواردی که باید درباره کودهای شیمیایی بدانید این است که ترکیب شیمیایی و درصد عنصر های موجود در کود های شیمیایی با هم متفاوت است. که این تفاوت ها شامل نحوه بخش، مورد مصرف و زمان کود دهی می باشد پس در ابتدا شناخت کافی انواع کود های شیمیایی امری کاملا ضروری می باشد.

کود شیمیایی ماکرو المنت ازت

ازت موجب جذب نیترات، یون آمونیم و اوره در گیاه می شود. نیترات آمونیم پایداری خوبی دارد هم چنین اوره یکی از رایج ترین کود های برای مصرف کشاورزی می باشد . اوره از مزایای بسیار بالایی برخوردار است. یکی از این مزیت های اوره این است که در محلول پاشی برگ گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. می توان اوره یا نیترات آمونیم را در قبل از کاشت یا بعد از کاشت محصول برای رشد گیاه به خاک اضافه کرد.

کود شیمیایی ماکرو المنت پتاس

معمولا این نوع کود در آب حل می شود و چندان اضافه کردن این کود به خاک نقش مهمی ندارد. کلرور پتاسیم فراوان ترین ترکیب پتاسیم در طبیعت است معمولا کمبود پتاسیم در خاک های اسیدی و خاک های شنی دیده می شود. سولفات پتاسیم در کشاورزی استفاده می شود لذا پتاسیم که از تجزیه اولیه بقایای گیاهی به خاک اضافه می شود.

مزایای مصرف کودهای شیمیایی

یکی از نکاتی باید بدانید آن است در کود های شیمیایی نسبت به کود های آلی حجم کمتری دارد و قیمت ارزانتر، مصرف راحت تر و در دسترسی آسان به این کود می باشد. کود شیمیایی برای محصولات کشاورزی حتما با کارشناسان کشاورزی مشورت کنید، در روند استفاده رعایت لازم را انجام دهید زیرا استفاده بی رویه از مواد شیمیایی موجب آلودگی آب و خاک می شود و در نهایت با ورود به زنجیره غذایی انسان و کاهش امنیت غذایی را به همراه دارد.

چند توصیه مهم درباره کودهای شیمیایی

در زمان استفاده از کود های شیمیایی باید به مقدار، بهترین زمان مصرف، نوع کود و روش کوددهی توجه کنید. نحوه استفاده از کود شیمیایی باید به گونه ای باشد که بخش بیشتر کود در گیاه جذب و باقی آن در خاک بماند. این عمل باعث آلودگی محیط زیست و تلفات کود و سرمایه نمی شود. اغلب کودهای شیمیایی دارای اندکی عنصر هستند به همین دلیل از سرعت عمل بالایی برخوردار هستند. زیرا پس از ورود به خاک سریعا جذب گیاه می شوند.

چند توصیه مهم درباره کودهای شیمیایی
روش مصرف کود شیمیایی

معایب کود شیمیایی برای محصولات کشاورزی

کود های شیمیایی به رشد گیاه کمک بسیاری می کنند اما دارای معایبی هستند که عبارتند از:

  • گران بودن کود شیمیایی
  • مواد تشکیل دهنده کودها برای پوست و گوارش انسان مضر است.
  • با فرسایش و بارش باران این کودها به درون رودخانه ریخته می شوند در نتیجه مواد مغذی به خاک نخواهد رسید.
  • استفاده از کود شیمیایی در مدت طولانی موجب کاهش فعالیت میکروبی و اختلال در ph خاک می شود.
معایب کود شیمیایی برای محصولات کشاورزی
معایب مصرف کود شیمیایی در کشاورزی

علت استفاده از کود شیمیایی

از کودهای شیمیایی در موارد مختلفی استفاده می شود که عبارتند از:

  1. برای تامین مواد مغذی اضافه از کود شیمیایی استفاده می شود.
  2. برای بهبود و افزایش محصولات زراعی از کود شیمیایی استفاده می شود.
  3. برای سبز کردن گیاهان، چمن ها و علفزارها از کود های نیتروژنی شیمیایی استفاده می شود.
  4. استفاده از کود در خاک گیاهان باعث می شود مواد مغذی از دست رفته جایگزین شود.

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که درباره کود شیمیایی برای محصولات کشاورزی بیان شد باید مزایا و معایب ها کود شیمیایی را به خوبی مطالعه کنیم. کود شیمیایی برای تنفس و پوست مضر می باشد بهتر است از کود طبیعی استفاده کنیم. در مصرف کود شیمیایی باید نکات ایمنی را رعایت کرد.

سوالات متداول

1مزایای کود شیمیایی برای محصولات کشاورزی چیست؟
یکی از بهترین مزایای کود شیمیایی تامین مواد مغذی برای گیاهان، سبز کردن گیاهان و چمن ها است.
2 معایب کود شیمیایی چیست؟
یکی از مهم ترین معایب کود شیمیایی این است که برای پوست و تنفس انسان مضر می باشد و موجب ایجاد اختلال در PH خاک می شود.
3چه نکاتی را باید در هنگام مصرف کود شیمیایی رعایت کرد؟
باید به مقدار کودی که به خاک اضافه می کنیم حتما توجه کنیم زیرا اگر به مقدار آن توجه نکنیم موجب آلودگی آب و خاک می شود و در نتیجه باعث به خطر افتادن جان موجودات زنده می شود.
Rate this post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *